Kendrick Lamar: Good Kid, M.A.A.D City – Toivonkipinä höpöräppäreiden maailmassa

”Kendrick Lamarin aineksilla listoille nouseminen kertoo, että vielä on toivoa maailmassa, jossa Flo Rida ja Pitbull ovat suosittuja räppäreitä”, kirjoittaa Teemu Fiilin arviossaan.

Teksti: Teemu Fiilin, kuva: Wikipedia

Kendrick Lamar: Good Kid, M.A.A.D City
Aftermath

Comptonin kunnailla.

Moni on ollut julistamassa Kalifornian Comptonista tulevaa Kendrick Lamaria rapin tulevaisuudeksi. No, sitä hän ei varsinaisesti ole. Onpahan kuitenkin hienoa tätä päivää hiukan menneisyyteen ankkuroituna.

Lamarin resepti on nimittäin hyvin pitkälti sama kuin Outkastilla 1990-luvun lopun mestariteoksillaan: laiskat ja melankoliset funk-biitit, suvereeni mutta itseään korostamaton flow sekä koruttomat getto-tarinat. Kaiken päällä leijuu kepeä, sumuinen psykedelia. Se kiteytyy Kendrickin toistuvasti räpeissään käyttämään pitch-efektiin, joka saa hänet kuulostamaan heliumia imaisseelta. Näillä aineksilla listoille nouseminen kertoo, että vielä on toivoa maailmassa, jossa Flo Rida ja Pitbull ovat suosittuja räppäreitä.

Levyllä on hieman korni alaotsikko ”A short film by Kendrick Lamar”, mutta se on osuva: Lamarin kappaleet narratiivisia ja tunnelmaltaan hyvin visuaalisia. Elokuva-ajatusta tukee myös se, että albumilta on vaikea nostaa irtobiisejä. Se toimii parhaiten kokonaan kuunneltuna.

Arvio on julkaistu Rumbassa 11/12. Kuuntele levy Spotifyssa.