Kovaa menoa Kannelmäessä: Eevil Stöön keikalla sätkä kärysi ja portsari joutui hommiin

18.04.2013

Kannelmäen Britannia, tuo kulttuurin kehto. SMC Lähiörottien parrasvaloihin nostamassa kapakassa juhlittiin lauantaina hämyisen memphis-rapin merkeissä, ja meno oli sen mukaista.

Teksti ja kuva: Otso Karhu

Eevil Stöö, DJ Kridlokk, Koksukoo, Kube
Britannia, Helsinki
13.4.2013

Kannelmäessä on synkkää ja märkää, mutta sade ei tunnu haittaavan ostarin parkkipaikalla oluita tyhjentävää nuorisoa. “Tuol kalja on jotai vittu neljä euroo. Nää ei maksanu mitää ku kaveri oli bissee pyges. Pitää venailla Stöötä täs.

Memphis-rap paistattelee maamme albumilistan kärkikastissa, mutta synkkyyttä ja lähiörähinää suoltavat Eevil Stöö, DJ Kridlokk ja Koksukoo pitäytyvät paikoissa, jollaisista kaikki on alkanut. Viime lauantaina kolmikko nähtiin rap-artisti Kuben kanssa Kannelmäen klassikkobaarissa Britanniassa. Jo vuonna 1973 perustettu kapakka sopi pikantissa räkäisyydessään hyvin hupparipäisen nuorison ja memphis-räppäreiden kohtauspaikaksi – tosin paikallisten mielestä hopparit kusevat heidän reviirilleen, eikä Erä-Koira todellakaan tiedä “mitä Britannias tapahtu”.

Britannia on Helsingin vanhin englantilaistyyppinen pubi. Sisustusta lukuun ottamatta englantilaisuus ei kuitenkaan baarissa paista, sillä Kantsun paikalliset “alan miehet” ovat ottaneet kapakan omakseen. Tiskillä tuoppi kourassa röhnöttävä keski-ikäinen mies vilkuilee ärtyneesti ympärilleen. Hänen mukaansa räppärit luulevat paikkaa omakseen, vaikka asia on toisin.

“Olen asunut Kantsussa 55 vuotta, ja neljä kertaa on Britanniassa omistaja vaihtunut. Tämä räppi ei kiinnosta, vaan rock”, hän tilittää ja esittää rimpuilevan ilmakitarasoolon.

Räppiporukka SMC Lähiörottien kannelmäkeläinen jäsen Erä-Koira muistutti laajempaa hopparikansaa Britannian olemassaolosta SMC Hoodrats -musiikkivideolla: “Et taida tietää mitä Britannias tapahtu, miltä näytti kun denat talvella pakastu.” Edellä mainittu kantsuveteraani pitää tätä keskenkasvuisten ipanoiden huuteluna.

“Kertaakaan ei ole Erä-Koiraa paikalla näkynyt. Joka lauantai täällä on nykyään livemusaa, ja räppiä viimeeksi kolme viikkoa sitten. Poistuin heti paikalta.”

Mies esittelee Helsingin parhaana pitämänsä tupakkakopin ja siellä olevan “Mercedes-pöydän”, joka on kuulemma paras pöytä. Saan myös vieraana istua parhaimmassa paikassa, josta näkee parhaiten saliin.

Olen otettu.

“Onhan sitä tullu otettua”, hän nauraa.

Lämppäri aloittaa yhdeltätoista. Yli kymmenen vuotta musiikkia työstänyt räppäri ja tuottaja, myös On The Street Entertaiment -kollektiivin perustajana ja DJ 2 Litran Juissina tunnettu Kube vieraili viime vuonna Julma-Henrin Euro Crack -ep:llä ja on nyt mukana esimerkiksi Junon uudella albumilla. Britanniassa soundit ovat askeettiset eikä räpeistä meinaa saada selvää, mutta eturivissä hytkyvät kymmenisen pipopäätä tuntuvat nauttivan.

Kubenrapinat mixtapen tuotanto menee muulta baarilta ohi, sillä samanaikaisesti TV:stä näytetään jalkapalloa. Julma-Henri-lippikseen sonnustautunut nuori kuitenkin väittää väkeä olevan tavallista enemmän.

Baarin ulkopuolella toinen kanta-asiakas kertoo hänkin kyllästyneensä: “Voi näitä räppäreitä. Liian kovaa musaa mun makuun, olen enemmän tangomiehiä.” Parkkipaikalla maleksinut huppupäinen nuoriso puskee samalla sisään. “Vittu tää budi pärisee”, joku örisee ja heittää tyhjän kaljatölkin sateeseen.

Eevil Stöön, Koksukoon ja DJ Kridlokkin saapuessa estradille baari alkaa täyttyä paikoin sekavasta nuorisosta. Synkkä memphis-soundi tuntuu maistuvan enimmäkseen jätkille, sillä naisia ei juurikaan ole.

Hiihtopipopää Eevil Stöö vilkuttelee hetken eturivin hiihtopipopäälle ja pyöräyttää samplen soimaan. Kriippaa yös sulattaa yleisön heti, samoin DJ Kridlokkin UG Solo -albumin Mit vit yks kaks. Soundit ovat edelleen karskit, mutta tummanpuhuvat hahmot luovat saman synkän vaikutelman, mikä akustiikan kehnoudella menetetään. “Vittu mä oon sekasin”, kuvailee katsoja illan soundia ja tunnelmaa.

Kolmikko ottaa yleisönsä hyvin, ja sanailu on tarpeeksi tarkkaa. Stöön ja Koksukoon menestyslevy Fuck Vivaldi on yleisön tiedossa, ja Videopeliukko sekä Hallitaan näitä katuja räpätään käytännössä koko Britannian voimin. Vaikka Stöö ja Koksukoo saavat albumilistan ykkössijallaan isojakin keikkoja, sopivat he erinomaisesti juuri tällaiseen ympäristöön.

DJ Kridlokkin Lainaan enkä palauta innostaa takarivin miehen nousemaan jakkaralle, mutta baarimikko alkaa heittämään miestä jääpaloilla saadakseen hänet istumaan. Salaisten kansioiden tunnusmusiikista samplattu Kumme kuollaan sekä Muda-Fuck Vivaldi osataan mölyävässä yleisössä myös ulkoa. Jääpaloista piittaamaton mies nousee jakkaralle neljättä kertaa ja lentää portsarin siivittämänä ulos.

Kridlokkin räpätessä encorekappalettaan GNXTA Stöö keskittyy metsästämään yleisöstä tupakkaa. Valomerkki muistuttaa räppäreitä kellosta, ja huppukansa alkaa valua ulos Britanniasta. Vanhempi paikallinen väki on poistunut jo ajat sitten. Portsari on myös huomannut muutoksen:

“Jouduttiin järkkäämään tänne lisänarikka, kun tuli niin paljon jengiä. Normaalisti täällä on vanhempaa väkeä. Moni vanhemmista kävijöistä kääntyykin nykyisin ovella. Tällaista on Britanniassa nykyisin, etenkin lauantaisin.”

Lisää luettavaa