”Tänään teemme todella homoja juttuja” – He-Manin hedonistinen serkku Lil Nas X operoi mustan ja queer-kulttuurin sekä popin leikkauspisteessä virheettömästi

"Tuntuu hullulta, että elämme yhä maailmassa, jossa Lil Nas X:n kaltaisen ihmisen pelkkä olemassaolo triggeröi ihmisiä", kirjoittaa Jukka Hätinen Lil Nas X:n Ruisrockin keikasta.

11.07.2023

Lil Nas X
Ruisrock, Turku
9.7.2023

Ajatella, että olet päätynyt elämässäsi tekemien valintojen kautta pisteeseen, jossa olet 190-senttisen homon keikalla. Näin luki (vapaasti suomennettuna) Lil Nas X:n ensimmäisen suuren kiertueen käsiohjelmassa viime vuonna.

Tällainen itseironinen huumori ja lempeä provokaatio olivat esiintymisen kulmakiviä myös Lil Nas X:n ensimmäisellä Suomen-keikalla Ruisrockissa sunnuntaina. Festarikeikaksi poikkeuksellisen näyttävän, b-luokan scifi-elokuvien avaruuslavasteita muistuttavan lavaproduktion Turkuun tuoneen artistin tuntinen operoi mustan ja queer-kulttuurin sekä popin leikkauspisteessä virheettömästi.

Lil Nas X tuli suuren yleisön tietoisuuteen kantrivaikutteita trap-biittiin naittaneen Old Town Road -kappaleen (2019) johdosta. Ensimmäinen kokonaisvaltainen Tiktokista levinnyt hitti rikkoi Billboardin listan ennätyksiä ja ravisteli ennen kaikkea konservatiivista pohjoisamerikkalaista kantriyhteisöä eli suurin piirtein kaikkia. Rasistisia piirteitä saaneen keskustelun lomassa Lil Nas X kertoi olevansa homo, eikä ainakaan jarruttanut vanhoillisten kaltevalla pinnalla luisua.

Ruisrockissa Old Town Road soi asteen rockimmalla sovituksella, kun artisti tuotiin lavalle toismaailmallista jakkihärkää muistuttavan eläimen selässä.

Se ei ollut ainoa eläin, jota sunnuntai-iltana nähtiin. Keikan ensimmäisten bassotaajuuksien jylistessä päälavan katolta pölähti lentoon lokkiparvi, joka vaikutti olevan osa show’ta. Lavalla Lil Nas X:n ulottuvuuden faunaa edustivat isomunainen minotauri, levottomasti loikkinut pitkänokkainen lintu ja jättimäinen matelija, joka totta kai saapui lavalle artistin ensimmäisen välispiikin jälkeen: ”Tänään teemme todella homoja juttuja. Haluatteko nähdä käärmeeni?”

En ole varma, onko Lil Nas X oikeasti uudistanut popmusiikkia, mutta ainakin haastanut sen nykyrakenteita ja toiminut fuusiouunina mielenkiintoisemmille asioille, kuin moni muu. Old Town Roadin jälkeen moni oli jo leimannut artistin yhden hitin ihmeeksi, mutta debyyttialbumi Montero (2021) osoitti, ettei kantrin ja träpin sekoittaminen ollut hänen ainut ässä hihassa. Ja popmusiikin nykytendenssejä uhmaa myös se, että Lil Nas X ei ole yhtä singleä lukuun ottamatta tehnyt muuta albumin jälkeen, mutta show tuntui Ruisrockissa ajankohtaiselta ja tuoreelta.

Vaikutteitaan Lil Nas X ei peitellyt. Akustisen kitarariffin kuljettaman Montero-albumin Sun Goes Downin useamman vuoden takaisen Panini-singlen välissä koettiin välishow, jonka aikana dj soitti Rihannaa, Janet Jacksonia, Beyoncéa, Megan Thee Stallionia ja J Balvinia, ja miestanssijoista koostuva ryhmä uhmasi fysiikan lakeja; voguesta ballroomiin ja telinevoimistelusta leuat loksauttavaan akrobatiaan.

Lil Nas X oli aluksi pukeutunut kultaiseen rintahaarniskaan, mutta saapui tanssibreikin jälkeen lavalle sinisessä lanneasusteessa, ja näytti lihaksikas ylävartalo rasvattuna He-Manin hedonistiselta serkulta. Tanssijoiden koreografiat ja taustavisuaalit kulkivat egyptiläisistä hieroglyfeistä afrikkalaisen tribaalimeiningin kautta New Yorkin ballroom-kulttuuriin.

Keikan aluksi kultiin upeaksi, miltei 10-minuuttiseksi paisutettu Montero (Call Me By Your Name), joka toi satanismisyytökset rasistisen ja homofobisen puheenparren rinnalle aikanaan. Konsertin toisena päätynä, ja Lil Nas X:n anteeksipyytelemättömyyttä alleviivaavana esitettiin Jack Harlow’n kanssa levytetty Industry Baby -hitti, johon oli sovitettu myös Kanye Westin Power– ja All the Lights -kappaleita.

Ilman bändiä esiintyneen ja laulujenkin puolesta monesti taustanauhoihin tukeutuneen Lil Nas X:n keikan kohokohta oli kuitenkin 90-luvun purkkapunkille flirttaillut That’s What I Want -yhteishoilotus, jonka päätteeksi artisti suuteli kiihkeästi yhtä tanssijoista.

Tuntuu hullulta, että elämme yhä maailmassa, jossa Lil Nas X:n kaltaisen ihmisen pelkkä olemassaolo triggeröi ihmisiä. Sen mukana laulanut vuoksi yleisömeri Ruissalossa tuntui tärkeältä. Ajatella, että olimme päätyneet elämässämme tekemien valintojen kautta pisteeseen, jossa olimme 190-senttisen homon keikalla.

Lisää luettavaa