Google ilmoitti osallistuvansa pääsylipputrokauksen kitkemiseen

Google aikoo jatkossa tarkistaa, minkälaiselle lipunmyyntisivustolle mainostilaansa antaa.

Taistelu trokaamista vastaan kiihtyy. Nyt hakukonekuningas Google ilmoitti, että se aikoo jatkossa osallistua trokaamisen kitkemiseen lippumarkkinoilta, The Guardian uutisoi. Tämä on loistouutinen, sillä jopa kaksi kolmasosaa kaikesta internetin kulttuuri- ja urheilutapahtumien lipunmyynnistä kulkee Google-haun kautta.

Google tarjoaa hakukonesivullaan mainostilaa AdWords-ohjelman kautta. Ohjelma sijoittaa mainostetun sivun hakukoneen alkuun, ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Jos esimerkiksi etsii Googlesta hakusanalla ”konserttiliput”, haun ensimmäisinä näkyvät AdWords-mainonnasta maksaneet lipunmyyntisivut.

Tammikuusta eteenpäin Google aikoo kuitenkin tarkistaa mainostavan lipunmyyntisivun. Trokaussivustoille AdWords-tilaa ei anneta.

Lisäksi Google vaatii, että jälleenmyyntisivusto ilmoittaa selvästi, ettei se ole lippujen alkuperäinen myyjä. Myös alkuperäinen hinta ja lisäkustannukset on ilmoitettava selkeästi.

”Uskomme, että nämä muutokset tasapainottavat tilannetta ja auttavat Googlen käyttäjiä löytämään lippuja suosikkibändinsä keikalle tai tapahtumiin netissä, samalla suojellen heidän sekä artistien etuja”, Googlen edustaja kertoi Choicen haastattelussa.

Trokaaminen, eli tapahtumien pääsylippujen halvalla ostaminen jälleenmyyntitarkoituksissa, lisääntyi roimasti nettikauppojen yleistymisen jälkeen. Lipputrokarit ostavat ison määrän lippuja ja myyvät niitä eteenpäin kalliimmalla. Lisäksi mukana on lippuväärentäjiä ja ennen virallista myyntipäivää myytäviä lippuja.