Helsinkiläiset klubiaktiivit saivat tarpeekseen syrjinnästä ja ahdistelusta – ”Toistuvaa seksuaalista häirintää omistajatahon toimesta”

Klubitoimijoilta vaaditaan konkreettisia toimia kohti turvallisempia tiloja.

Kymmenet, pääosin helsinkiläiset klubialan aktiivit artisteista asiakkaisiin ovat allekirjoittaneet Valomerkki-nimisen vetoomuksen.

”Olemme saaneet tarpeeksemme. On valomerkin aika”, sivustolla seisoo.

”Kokemuksemme mukaan häirintä ja syrjintä on klubeilla normalisoitunutta ja toistuvaa. Työskentelyolosuhteet ovat usein epämääräisiä, tilat turvattomia ja ilmapiiri epäkunnioittava.”

Klubitoimijoilta vaaditaan muun muassa konkreettisia ja pitkäjänteisiä toimia kohti turvallisempia ja ahdistelusta vapaita tiloja, selkeitä toimintaohjeita ongelmatilanteisiin ja vakavasti otettavaa julkista keskustelua.

Valomerkki-sivulla listataan myös esimerkkitapauksia, kuten asiakkaiden kokemia ahdistelutapauksia ja dj:iden kohtaamaa vähättelyä ja häirintää. Monet syytöksistä koskevat klubien työntekijöitä, järjestäjiä ja omistajia.

”Järjestimme eräällä klubilla kollektiivimme iltaa noin kolmen vuoden ajan. Lopetimme iltamme ja yhteistyön kyseisen tahon kanssa, kun saimme tietää erään kollektiivimme naisoletetun dj:n kokeneen toistuvaa seksuaalista häirintää omistajatahon toimesta. Häirintää tehneen henkilön korkea valta-asema on seikka, joka vaikuttaa konkreettisesti siihen, minkä takia asiasta on oltu hiljaa ja siitä puhuminen ei edelleenkään ole helppoa”, eräs dj kirjoittaa.

”On irvokasta, että samainen yritys ja sen johtoporras ovat viime vuosina profiloituneet ja profiloineet itseään median kautta tahoksi, joka pitää nollatoleranssia seksuaaliseen häirintään, jolle seksuaali-, sukupuoli- ja etnisten vähemmistöjen tasa-arvo -kysymykset näyttäytyvät tärkeänä ja sanovat yökerhojensa olevan ns. safe space -paikkoja samaan aikaan, kuin omistajataho on itse vastuussa useammasta häirintätapauksesta, jotka ovat lakaistu maton alle. Sittemmin median kautta on annettu harhaanjohtava kuva, että häirintätapausten ongelmat ovat yksinomaan asiakkaissa, vaikka ongelmat ovat selkeästi vankasti rakenteellisia yhtiön sisällä.”

Lue lisää Valomerkistä sen kotisivuilla.