HS: Kun luet tätä, on ehkä jo liian myöhäistä: tutkimuksessa selvitettiin ikä, jolloin musiikilla on ihmiselle kaikista suurin merkitys

Kyselytutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten musiikinkuunteluun liittyviä tottumuksia.

Helsingin Sanomat uutisoi hiljattain Teoston sekä Musiikkituottajat IFPI Finland ry:n elokuussa teettämästä musiikin kuluttamista käsitelleestä kyselytutkimuksesta. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 1 010 suomalaista.

Kyselyn tuloksista käy ilmi, että valtaosa uusista artisteista nousee pinnalle alle 20-vuotiaiden kuuntelijoiden kautta. Syynä tähän lienee esimerkiksi se, että kyselyn mukaan erityisesti tämän ikäiset nuoret kuuntelevat valmiita suosituslistoja.

Sen sijaan kotimaisten artistien nousussa tärkeitä tekijöitä ovat radiosoitto sekä niin perinteinen kuin sosiaalinenkin media. HS viittaa tässä Teoston tiedotteeseen, jossa mainitaan esimerkkeinä Cheekin suojatin Lukas Leonin saama julkisuus ensimmäisenä mainitun Instagramin ja kiertueiden kautta. Vestalle uusia faneja ovat puolestaan tuoneet haastattelut useissa eri medioissa.

Tutkimuksen mukaan nuoret kuitenkin kuuntelevat jonkin verran enemmän ulkomaista kuin kotimaista musiikkia. Tärkeimmät kanavat ulkomaisten artistien tunnetuksi tekemisessä ovat Spotify sekä YouTube.

Ehkä mielenkiintoisin löydös on kuitenkin se, että musiikilla on kaikista suurin merkitys 16-18-vuotiaille, koska tällöin nuoren henkilökohtainen suhde musiikkiin syvenee, ja artisteista etsitään samaistumispintaa.

Viimeistään nyt on siis aika laittaa soimaan jokin teinivuosien suosikkiartisteista ja fiilistellä kultaista nuoruutta.