Jay Z näpäyttää kilpailijoitaan? Otti nipun levyjään pois Spotifysta ja Apple Musicista

"I'm not a businessman, I'm a business, man!"

Jay-Z
Kuva: Island Def Jam.

Shawn ’Jay Z’ Carterin musiikilliset tuotokset ovat viime aikoina olleet lähinnä vierailuja eri artistien kappaleilla, mutta bisnesten teko on ollut varsin vahvaa.

Jay Z teki aiemmin tämän vuoden tammikuussa hyvät kaupat, kun suoratoistopalvelu Tidalista myytiin 33 prosentin omistusosuus Sprint-operaattorille. Vuonna 2015 Jay Z osti Tidalia pyörittävän ruotsalaisen Aspiro-yrityksen 56 miljoonan dollarin hintaan ja Tammikuussa Sprint maksoi osuudestaan noin 200 miljoonaa dollaria. Tämän perusteella Jay Z olisi jo voiton puolella.

Tidal on pikkuhiljaa kasvattanut suosiotaan ja viimeisimpien tietojen mukaan tilaajia olisi reippaat kolme miljoonaa.

Nyt Jay Z vaikuttaisi jatkavan Tidalin puskemista eteenpäin. Tämän räppäri tekee hyödyntämällä omaa itseään, poistamalla levytyksiään Spotifysta ja Apple Musicista. Käytännössä tämä vaikuttaisi tarkoittavan vain tuoreempia albumeja, esimerkiksi klassikkolevytys Reasonable Doubt näyttäisi edelleen löytyvän Spotifysta.

Voinee kuitenkin arvella, että juurikin ne poistetut, eli levytykset Blueprint-levystä eteenpäin keräävät eniten striimauksia, joten kenties kovimmat fanit vaihtavat nyt leiriään. Samalla voinee arvella, että onko Jay Z kenties julkaisemassa tuoretta musiikkia Tidal-palvelussa tai poistuuko myös muiden Tidalin osaomistajiin kuuluvien artistien tuotoksia kilpailevista suoratoistopalveluista.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä tuleman pitää.