”Kaikkea rakkauslaulusta gangstaräppiin” – Redmanin hehkuttaman suomiräppärin tuore ep on yksi pandemia-ajan harvinaisista timanteista

Eetee:n ep:ltä löytyy melko lailla kaikkea.

30.09.2022

Tänään ilmestyi Pihlderbergin kautta Eeteen uusi ep nimeltä Mikä sulla on?. Pitkään räpännyt artisti on soolojulkaisujensa lisäksi vieraillut useiden suomiräppäreiden albumeilla, kuten Solosen Harmaanaaman kirouksella, DJ Polarsoulin Pilvilinnalla, Flegmaatikkojen 931:llä ja Junon 13-levyllä. Korona-pandemian aikana Eeteen toimesta toteutettiin Yo! Karanteeni raps -niminen possebiisi, joka keräsi yhteen räppäreitä, graffitimaalareita ja breikkaajia vaikuttavaksi 35 henkilön esiintyjäporukaksi.

Mikä sulla on? -ep:llä vierailee Soul Valpio ja Opaali. Jokainen kappale on eri tyypin tuottama: he ovat Äänet Käskee, R0zv0, Principle, Antisankari ja Zoo Unique.

”Nämä viimeiset pari vuotta ovat olleet varmasti ihan kaikille rankkoja”, Eetee kommentoi uutta julkaisuaan. ”Tässä on 5 biisiä, jotka kuvastavat omia pieniä ja suuria tunteenpurkauksia tältä ajalta. Tässä on kaikkea rakkauslaulusta gangstaräppiin.”

Pandemiavuosien tuhoisaa vaikutusta etenkin kulttuurialaan – niiden sisällä myös musiikkialaan – ei missään nimessä voi vähätellä tai glamorisoida. Kuitenkin on hyvin vaikea tässä kontekstissa olla toteamatta, että tuosta kaikin tavoin hirveästä ajanjaksosta (joka toki ei vielä ole mitenkään nätisti päätepisteessään, mutta kuitenkin muuttanut muotoaan) on käteemme jäänyt myös timantteja.

Mikä sulla on? -ep on sellainen. Viiden kappaleen sisällä Eetee perkaa leijonanosan niistä varmasti hyvin universaaleista tunteista, joita me sisällämme ja samalla kollektiivisesti olemme keväästä 2020 lähtien käyneet läpi. Liiankin tutut surut, raivot ja epätoivot jäävät kokonaisuudella helpottuneiden onnenpurkausten alle, sillä niin kovia kuin kappaleiden tarjoamat totuudet väliin ovatkin, niitä lävistää Eeteen optimismi ja itsevarmuus artistina.

Ep:n avaa tyylikkäästi nimikkobiisi, joka lempeästi mutta jämptisti muistuttaa siitä kuinka raastavaksi kaipuumme ilonpitoon ja läsnäoloon ehti pahimmillaan eristäytyneiden kuukausien aikana kasvaa. Kuin jonkinlaisena arvostuksen aikakoneena kappaletta voi hyödyntää peilaamaan nykypäivän tarjoamia mahdollisuuksia siihen, mikä vielä hetki sitten oli mitä absurdeinta mutta totisinta todellisuutta – kuka esimerkiksi muistaa tanssikiellon? Mikähän ihme sekin oli?

Mikä sulla on? -kappale kannustaa nauttimaan täysillä nyt kun jälleen voimme, ja muistuttaa myös ihmisen omista mahdollisuuksista vaikuttaa omiin olotiloihinsa. Tunteiden tukahduttaminen tuskin kannattaa, mutta ei myöskään loputon angsti. Etenkään silloin kun saatavilla olisi myös tanssi.

Viiden biisin paketissa jokainen kappale luo herkullisen kontrastin edeltäjäänsä. Niin käy heti introbiisin vaihtuessa seuraavaan, joka on jo vuonna 2021 julkaistu single Oon pahoillani. Avauskappaleen funkkaava, leikkisä ja korostetun positiivinen ilmapiiri vaihtuu kipupisteitä kaihtamattomaan repivän rehelliseen avautumiseen, joka on lähestulkoon haastavalla tavalla liikuttava. Allekirjoittaneen suosituksesta kannattaa laittaa biisi luureihin mahdollisimman pimeänä ja sateisena syysiltana, hypätä pyörän selkään ja kruisailla halki kosteasta asfaltista heijastuvien kaupunkivalojen. Kyllä muuten toimii kasvoja vihmovan tihkusateen ja kappaleessa kaikuvan anteeksiannon yhdistelmä.

Oon pahoillani -biisin ensimmäinen säkeistö vie jollain hämmentävällä tavalla ajatukset Asaan tämän uran alkuvuosina – Eeteen flow:ssa on jonkinlaista samantyyppistä kierrettä ja vääntöä, ja niin on myös suorapuheisessa asenteessa, joka tulee läpi aavistuksen kryptisiin muotoihin aseteltujen ilmaisujen kautta.

Puhutaanpa muuten hetki sanojen ja asioiden muodosta sellaisina kuin ne Eeteen ep:llä esiintyvät. Ei sitä joka päivä saa kuunneltavakseen tällä tavalla viimeisiä äännähdyksiä myöten hiottuja kokonaisuuksia, joilla lauseet valuvat ja leviävät yli pilkkujen ja pisteiden eivätkä pääty siellä missä niiden odottaisi päättyvän, mutta kuroutuvat joka kerta jonkin arvaamattoman koukun kautta loogiseksi mutta taidonnäytteenä vaikuttavaksi lopputulemaksi. Välillä Eeteellä tulee näiden riimiviidakoiden keskellä huomattavan kiire ehtiä sinne mihin rytmit jo vilkkaasti vievät, mutta hän ei kompastu kertaakaan.

Sitten, ennen kuin Oon pahoillani meinaa vetää liian syviin, jysähtää ilmoille ep:n huvittavin ja purevin biisi. Principlen vallaton ja ehkä salaa vähän irvailevakin biitti pohjustaa mainiosti Eeteen tykitystä, jonka aikana kunniansa saa kuulla kaikki salaliittoteoreetikot ja pseudotieteen fanipojat. Vaikka ei Eeteen tieteen nimeen vannomisesta olisikaan samaa mieltä, on Vaihtoehtosii faktoi -biisi nautinnollinen ihan jo sen tarjoamien servausten ansiosta: “Sano kuu sulle mitä tahansa, mul ei oo kaunaa” tai “Mee vittu kouluun jos on ihan pakko spekuloida!” -ärähdys naurattavat tunnistettavien stereotyyppiensä ja Eeteen ilmaisutavasta oikein miljoonan voltin teholla paistavan turhautumisen takia.

Vuonna 2005 Asa sanoi Rähinän Pommi 3 -levyllä notta ”Kläk! Kläk!”, mutta nyt Eetee yhdessä Opaalin kanssa sanoo vain Kläk!. Ep:n ehdottomasti tylyin kappale on tämä nelosbiisi, joka Antisankarin mustissa mutaisissa bassoluolastoissa kumisevan ja sielussa asti rahisevan jääkylmän biitin kannattelemana syöksähtää suoraan gangstaräpin maailmasta tutuille uhkaaville kujille. Sitä kuuluisaa armoa ei kyllä tällä kappaleella anneta senttiäkään, vaan pahistellaan menemään pyssysormet tanassa. KLÄK!

Kun oli puhe niistä kontrasteista, tunnelmanvaihdos äsken mainitusta kappaleesta ep:n viimeiseen hitaaseen on ravistelevan radikaali. Rexona onkin sitten kaikkea sitä mitä Kläk! ei ole: se on pehmoinen ja ainakin tätä tekstiä kirjoittavan kaltaiseen itkupilliin täysillä vetoava rakkauslaulu, jossa sanotaan just ne oikeat asiat. “Et oo pallo jalas etkä ole mikään vaiva” vahvistettuna lupauksilla vierellä seisomisesta ja kaikissa tilanteissa tukena olemisesta – mitä muuta parisuhde toimiakseen enää edes tarvitsee?

Kuten yllä olevan tekstin määrästä ehkä voi päätellä, on tämä viiden kappaleen ep täyteläinen kokonaisuus. Se pitää kuunnella tarkkaan ja monen monta kertaa, sillä se ei tule kulumaan nopeasti. Se tulee päinvastoin pysymään arvokkaana ajankuvana ja muistutuksena aikakaudesta, jota ei kauheasti edes tekisi mieli muistaa, mutta joka Eeteen käsittelemänä muuttuu taiteeksi. Sitä tarvitsemme tänään ehkä kipeämmin kuin ikinä.

”Mä en ole ikinä halunnut olla ns. ’sooloartisti’. Porukalla on mun mielestä muutenkin paljon mukavampi tehdä hommia”, Eetee kommentoi. ”Olen aikaisemmin tehnyt aina kaiken itse, biiteistä masteriin, videoista promomatskuihin, ja kerrankin näitä asioita hoitaa muut ihmiset. Tällä ep:llä näkyy kaiken kaikkian n. 50:n ihmisen kädenjälki. Siksi tämä tuntuu tärkeämmältä kun mun aikaisemmat julkaisut. Tämä ei ole mun ep. Tämä on meidän ep!”

Alkuviikosta Eetee julkaisi Instagram-tilillään videopätkän, jossa yhdysvaltalainen räppäri Redman kehuu artistin kovaa työtä ja tarjoaa tälle tukensa. ”Yhdeltä legendalta toiselle legendalle”, Redman sanoo videossa. ”Sun täytyy lähettää mulle biittejä!”.

Alta voit katsoa Rexona-kappaleen tuoreen musiikkivideon, joka on Video Kallialan käsialaa.

Lisää luettavaa