Kommentti: Adelen paluu on kuin tapaisi taas vanhan ystävän

Adele on ollut poissa niin kauan, että hänen uutta musiikkiaan on ehditty jo ikävöidä. Adelella kytkin on joko on- tai off-asennossa: hän on joko uutterasti esillä, tai sitten yrittää vältellä julkisuutta kaikin tavoin vain lipsauttaakseen kännissä albumin potentiaalisia ilmestymisajankohtia, kirjoittaa Markus Hilden.

Simon Emmett

Kuten kaikki vähänkään populaarikulttuuria seuraavat ovat huomanneet, Adele julkaisi toissa yönä uuden odotetun singlensä Easy on Me. Se pohjustaa hänen neljättä albumiaan 30, joka ilmestyy 19. marraskuuta.

Adele on ollut poissa niin kauan, että hänen uutta musiikkiaan on ehditty jo ikävöidä. Adelella kytkin on joko on- tai off-asennossa: hän on joko uutterasti esillä, tai sitten yrittää vältellä julkisuutta kaikin tavoin vain lipsauttaakseen kännissä albumin potentiaalisia ilmestymisajankohtia (kuten hän Voguen haastattelussa tunnusti tehneensä).

Heti Easy on Men videon ensimmäisistä sekunneista lähtien on selvää, millä vahvuuksilla Los Angelesiin asettunut britti-idoli palaa, ja huomionarvoisin niistä on tuttuus.

Xavier Dolanin ohjaama Easy on Men video alkaa samasta talosta minne niin ikään Dolanin ohjaama Hello peräti kuusi vuotta sitten katselijansa vei. Tällä kertaa Adelen on aika lähteä.

Uutta sinkkuakin kenties kiinnostavampaa oli se, miten sitä pohjustettiin. Adelen viime viikonloppuna pitämä Instagram-live nousi internetissä hetkessä pohjattomaksi meemikaivoksi. Hänellä ei ollut hajuakaan mitä hän oli tekemässä ja noin tunnin sessiosta puolet meni teknologiaan tutustumiseen ja koirien esittelyyn ja toinen puoli kysymyksiin vastaamiseen tai vastaamatta jättämiseen (”What’s my body count? What does that mean?”).

Kysyttäessä, mistä uusi albumi kertoo, Adele vastasi ”divorce, babe, divorce”.

Siitä kertoo myös Easy on Me. Vaikka kappaleen sävellys ja sovitus ovat ehkä lähempänä unihiekkaa kuin karvat pystyyn -klassikkoa, Adelen lyriikka läpsäisee vasten kasvoja: ”You can’t deny how hard I have tried / I changed who I was to put you both first / But now I give up”. Viesti on suunnattu sekä hänen ex-puolisolleen Simon Koneckille että heidän yhdeksänvuotiaalle pojalleen ja siihen samaistuu taatusti jokainen, joka on käynyt läpi joko oman tai vanhempien eron.

Adelen pelinappuloista vaikuttavin lienee yhä universaalisuus, joka on yleensä kriteerinä sille, että myy kymmeniä miljoonia levyjä tai kerää miljardeja Spotify-striimejä yrittämättä. Hän on tarpeeksi karismaattinen, ja kiinnostavan etäinen, jotta häntä voi fanittaa ihmisenä ja pophahmona. Silti hän on vanhan ajan artisti, jota ei tarvitse millään tavalla ”tajuta” diggaillakseen. Riittää, että ääntä voi kuunnella ja sanoituksia lukea. Niihin sanoituksiin ehtii kuudessa vuodessa tarttua elämää vaikka millä mitalla.

Tulevalla 30-albumilla ovat mukana osin samat yhteistyökumppanit kuin edellisellä 25:llä, sekä etukäteistietojen mukaan myös Saultista tuttu Inflo, Tyler the Creator sekä Skepta. Yhtään vierailijaa levylle ei ole kreditoitu esittäjiksi. Odotettavissa on hieman elektronisempaa tuotantoa, mikä ei kuitenkaan heijastu hyvin varman päälle valittuun ensisingleen.

On täysin mahdollista, että Easy on Me myydään meille muistutuksena siitä, että Adele on palannut ja levyn muut kappaleet osoittautuvat lopulta kiinnostavammiksi. Jos näin, niin se on ollut helppo ratkaisu: Easy on Men videota katsottiin 12 tunnissa yli 20 miljoonaa kertaa ja listojen ykköspaikka on taattu todennäköisesti kaikkialla.

Nykyään popbisneksessä tärkeintä tuntuu olevan julkaista koko ajan jotain, ettei vain Spotifyn kuukausikuuntelijalukema laskisi liian alas. Kaikki pelkäävät, että heidät unohdetaan. Sitä vastoin Adelen paluu on kuin tapaisi taas vanhan ystävän. Ei ole hetkenkään vaaraa, että kukaan voisi häntä unohtaa, mutta aika – ja uusi albumi – määrittävät millaisena suhde jatkuu.