Lippupalvelun omistava Ticketmaster saa kritiikkiä printtilipuista velottamisesta

20.10.2012

Meneekö liian pitkälle, että kotona tulostettavista lipuista vedetään käsittelymaksua?

Kuva: Ari Korpi

Ticketmaster joutui toissapäivänä Which?-kuluttajasivuston hampaisiin kotona tulostettavien lippujen käsittelymaksuista. David Painen artikkelista käy ilmi, että Ison-Britannian Ticketmaster vaatii keskimäärin £2,5 eli kolmisen euroa käsittelymaksuja lipuista, jotka ostaja kuitenkin tulostaa saman tien kotikoneeltaan.

NME:n mukaan Ticketmaster on puolustautunut vetoamalla väärinkäsitykseen: kulut tukevat varausteknologiaa, eivät konkreettisten lippujen käsittelyä. ”Ilman näitä järjestelmiä olisi mahdollista, että sama lippu myydään useaan kertaan,” vastasi yhtiön puhemies kritiikkiin.

Which?-sivuston toimittaja kyseleekin, että jos Ticketmasterin mukaan kaikki asiakkaat tukevat palvelumaksuilla työntekijä- ja teknologiamaksuja, miksei tämä näy TicketFast-palvelun hinnassa. Artikkeli päättyy vaatimukseen, että palvelumaksuista tehtäisiin läpinäkyvämpiä, eli kuluttajalle tehtäisiin selväksi mistä he maksavat ja paljonko menee minnekin.

Ticketmaster omistaa myös kotimaisen Lippupalvelun. Kotimaiset toimituskulut ovat TicketFast-sähköpostilipusta 1,50 – 3,50 euroa/ lippu ja mobiililipusta 1,50 – 3,50 euroa/lippu. Noutolippujen käsittelykulut ovat 1,50 – 5,50 euroa välillä. (ks. Lippupalvelun toimitustavat)