Eilen uutisoitiin Suomen suurimman ohjelmatoimisto Live Nation Finlandin yt-neuvotteluista. Neuvotteluiden seurauksena yhtiö on irtisanonut kahdeksan työntekijää, ja yhtiöön jää irtisanomisten jälkeen 33 palkollista.
Live Nation Finland teki viime vuonna tappiota 1,7 miljoonaa euroa. Sitä edeltävänä vuonna tulos jäi miinukselle 397 000 euroa.
Rumba otti yhteyttä Live Nation Finlandin toimitusjohtajaan Nina Castréniin ja kysyi, mistä irtisanomiset johtuivat ja millaisessa tilanteessa musiikin keikkabisnes tällä hetkellä on. Castrén vastasi kysymyksiin sähköpostitse.
Mitkä ovat syynä irtisanomisiin?
”Toimintamme kiinteät kulut ovat olleet liian raskaat ja työnkuvissa liikaa päällekkäisyyttä.”
Millä tavalla Live Nationin irtisanomiset vaikuttavat yhtiön toimintaan?
”Jatkamme markkinajohtajana, ja asemamme kansainvälisenä toimijana antaa meille edelleen parhaat edellytykset kiinnostavien nimien tuomiseen kaikissa genreissä.”
Mitkä keikat ovat painaneet tulosta miinukselle?
”Mikään yksittäinen keikka tai liiketoiminta-alue ei ollut ollut aiheuttajana, organisaatiomme kaipasi kokonaisvaltaista tehostamista.”
Onnistuneitakin keikkoja varmasti oli. Mitkä olivat Live Nationin kannalta kuluneen vuoden onnistuneimmat keikkahankinnat?
”Meillä oli useita loppuunmyytyjä tapahtumia tänä vuonna. Toukokuun ennätykselliseen keikkaruuhkaankin mahtuivat jo Robbie Williamsin, Justin Timberlaken ja Peter Gabrielin loppunmyydyt konsertit. Teimme myös erinomaista yhteistyötä lähes kaikkien kesän isojen festivaalien kanssa, Live Nation toimitti pääesiintyjiä ja nousevia kykyjä Pori Jazzista Flow’hun.”
Millainen tilanne on mielestäsi alalla noin ylipäänsä? Ovatko artistien palkkiot kohonneet vuosien varrella, ja onko se vaikuttanut tilanteeseen?
”Suhdanteet vaikuttavat kaikkiin toimialoihin myös kulttuuriin ja viihteeseen. Artistien palkkiot ovat jonkun verran kohonneet, mutta syyt ovat moninaisemmat.”
Onko ollut havaittavissa muutosta esimerkiksi siinä mielessä, että vanhat yleisömagneetit eivät vetäisi yleisöä niin hyvin?
”Kyllä vanhat yleisömagneetit ovat säilyttäneet suosionsa ja myös viime vuosina on tullut uusia ikoneiksi nousevia artisteja, esimerkkinä vaikka Lady Gaga ja One Direction.”