Maistelimme perjantain kunniaksi Metallican uutta olutta

Enter Night paljastui toimivaksi brändiyhteistyöksi.

12.04.2019

”God damn, that is drinkable”, toteaa Lars Ulrich korostetun selkeästi artikuloiden. Rumpalismiehen kommenttia edelsi huikka lasista, jonka sisältönä oli ilmiselvästi olutta.

Kelataanpa taaksepäin, kuten yllä viitatussa mainosvideossakin tehdään. Metallica on pannut yhteistyöoluen Stone Brewingin kanssa. Aloite on kuuleman mukaan tullut metallijätin suunnalta, mutta yhteistyö käy järkeen: Metallican kotiseuduilta kotoisin oleva panimo on kasvanut yhdeksi Yhdysvaltain suurimmista käsityöläispanimoista, samalla laadukkaita julkaisuja tehden – yhtyeen kohdalla tästä voidaan keskustella.

Metallican olut kantaa Enter Sandmanin kertosäettä mukaillen nimeä Enter Night. Se on tyyliltään pils.

Enter Night kaatuu lasiin kuin Ulrichilla yllä mainitussa kohtauksessa, kirkkaana ja kultaisena, kasvattaen huomattavan vaahtopään. Tuoksu on mieto, mutta on siinä sekä sitruksisuutta että makeutta.

Makea maltaisuus on suun ensimmäinen huomio. Se väistyy kuin tipahtava esirippu, jonka takaa paljastuu erittäin kevyt suuntuntuma ja voimakas hiilihapotus. Kuivahumalointi ottaa ohjat, tuoksun sitruksisuutta löytyy, myös kukkaisuutta. Humalointi on suoritettu oluen tyylilajiin nähden reippaalla kädellä. Todella reippaalla. Viimeistely kuivaa suun tehokkaasti.

Enter Night on toimiva brändiyhteistyö kahden oman alansa jätin kohtaamisesta. Nautiskelun oheen kuuntelusuositukseksi en anna Metallican uran alkupään pikametallilevyjä, ne karjuvat vauhdikkaammin kumottavaa lageria. Musta albumi, jolta olut on nimensäkin lainannut, voisi toimia.

Käännyn kuitenkin kenties yllättäen Loadiin, joka on julkaistu samana vuonna kuin Stone Brewing perustettu eli 1996. Sen verkkaisten ja Metallica-asteikoilla unohdettujen kappaleiden tahtiin on hyvä etsiä ulottuvuuksia sekä oluesta että musiikista.

Enter Night löytyy Alkon tilausvalikoimasta.

Lisää luettavaa