Microsoft haastaa iTunesin ja Spotifyn musiikkimarkkinoilla

17.10.2012

Xbox Music -palvelu julkaistaan myös Applen ja Androidin käyttöjärjestelmille ensi vuonna.

Kuva: Microsoft.

Microsoft on jäänyt pahasti kilpailijoidensa jalkoihin digitaalisilla musiikkimarkkinoilla. Nyt yhtiö yrittää kuitenkin panostaa vahvuuteensa, eli Xbox-konsoliin. Xbox 360 -pelikonsolia on vuoden 2005 julkaisunsa jälkeen myyty yli 67 miljoonaa kappaletta, joten siihen kannattaakin panostaa.

New York Timesin mukaan Microsoftin uusi tavoite onkin muuttaa Xbox pelikonsolista monikäyttöiseksi viihdekeskukseksi. Jo nyt Xboxilla voi muun muassa ladata ja katsoa elokuvia, kuunnella musiikkia ja käyttää vaikka Facebookia. Jatkossa ominaisuudet ja sovellukset tulevat entisestään lisääntymään.

Xbox Music on toki ymmärrettävä sovellus Xbox-käyttäjille, mutta kuinka Microsoft saisi PC- ja mobiilikäyttäjät vaihtamaan iTunesin ja Spotifyn uuteen sovellukseensa? Yksi ilmeinen keino on tuleva Windows 8, joka on suunniteltu erityisesti kosketusnäyttölaitteille. Microsoft pyrkiikin niputtamaan Xbox Musicin osaksi uutta käyttöjärjestelmäänsä samaan tapaan kuin Applekin on tehnyt.

Microsoftin aiempi musiikkipalvelu Zune floppasi pahasti ja on nykyään lähinnä joidenkin mobiililaitteiden, muun muassa Nokia Lumian, oletussovellus. Microsoft valmisti hetken myös erityisiä Zune-soittimia, jotka kuitenkin lakkautettiin huonon myynnin vuoksi.

Jää nähtäväksi millainen vaikutus Xbox Musicilla on, jos minkäänlaista, mutta New York Timesin artikkeli muistuttaa, että vuosittain myydään yhä satoja miljoonia tietokoneita, joista valtaosa toimii Windowsin käyttöjärjestelmällä.