Miltä kuulostaa kahdeksasta metristä betoniin pudotettu flyygeli?

Striimeiksi siirtynyt Musica nova tarjoaa kokeellisen nykymusiikin helmiä.

Lars Svankjaer

Musica nova siirtyi suurimmaksi osaksi verkkoon vallitsevien rajoitusten takia. Harmillista, mutta toisaalta nykymusiikkifestivaalille osallistumiseen ei voi olla matalampaa kynnystä kuin nyt. Konsertteja on mahdollista katsoa ilmaisina striimeinä Youtubesta ja kuunnella Yle Areenasta.

Tiistain avajaiskonsertissa NYKY Ensemble esitti Liza Limin Extinction Events & Dawn Chorus -teoksen erittäin intensiivisesti, ja Youtube-striimi välitti tunnelman moitteettomasti.

Yksi Musica novan ohjelman fokuksen kohteista on Iannis Xenakis. Nykymusiikin tärkeimpiin säveltäjiin lukeutuvan kreikkalais-ranskalaisen teoksia on mahdollista päästä kuuntelemaan Hakaniemen Kulttuurisaunan kuunteluhuoneeseen, mutta niistä pääsee nauttimaan myös ilmaisina striimeinä. Tänä iltana kello 21.15 kuullaan harvoin esitetty vuoden 1977 sävellys La légende d’Eer. Sen metalliset vyöryt ovat sekä kauniita että kaoottisia, ja niitä tuetaan valoshow’lla.

Sitä ennen, tänään kello 19, ohjelmassa on Simon Steen-Andersenin Pianokonsertto, jonka alkuasetelmana toimii kahdeksasta metristä betonilattialle pudotettu konserttiflyygeli.

Steen-Andersenin teos Run Time Error nähdään Oodista striimattuna keskiviikkona 10.2. kello 17. Siinä keskuskirjastomme muuttuu tanskalaissäveltäjän ja installaatiotaiteilijan instrumentiksi.

”Jos esimerkiksi kellarissa on joku mielenkiintoinen äänilähde, jota ei saa siirrettyä, minun täytyy ’säveltää’ tieni sinne”, Steen-Andersen kertoo. Hän soittaa Oodissa esillä olevia arkisia asioita, ja lupaa viedä kuuntelijat myös tiloihin, jonne ei normaalisti pääse.

”Ääni on teoksen motiivi, ja kuinka saan yhdistettyä sen seuraavaan ääneen.”

Tutustu Musica novan koko ohjelmaan sen kotisivuilta.