”Moskovassa mafioso uhkasi väkivallalla, jos en anna promo-CD:tä” – haastattelussa Dj Orkidea

Rumban erikoishaastattelussa Dj Orkidea.

25.03.2024

Dj Orkidea (Tapio Hakanen) juhli 30-vuotista taiteilijauraansa helmikuun lopussa loppuunmyydyllä U Nation -keikalla Kaapelitehtaalla. 2 500 ihmistä todisti kuuden tunnin maratonsettiä, mikä sisälsi läpileikkaukset elektronisen musiikin alagenreihin: trance-, techno- ja rave- sekä progressiiviseen elektroniseen musiikkiin. Orkidean lisäksi lavalla nähtiin iso liuta artisteja illan päätähden uran varrelta.

Keikan kuvagallerian löydät täältä. Kuvat ottanut Sami Turunen haastatteli Dj Orkideaa tapahtuman yhteydessä ja läpiluotasi hänen kansainvälisestikin mittavaa uraansa. Haastattelun löydät alta.

Mikä sai sinut aikanaan aloittamaan dj-hommat ja millaisia musiikillisia esikuvia sinulla oli nuorena?

”Päädyin dj:ksi koulun bändissä soittamisen kautta. Bändin laulajalla Taneli Bruunilla oli dj-kamat ja musaa niin päädyimme koulun diskoon soittamaan. Siellä jo soi paljon konemusaa KLF:ää, Snappia, Kraftwerkkia jne. Kouludiskojen jälkeen päädyin Oranssin vallattuihin taloihin ja alettiin järjestämään siellä laittomia reivejä. Musiikillisesta esikuvista mainittakoon Vangelis, Paul van Dyk ja Eric Prydz.”

Onko sinulla ollut myös muita aliaksia esim. haamukirjoittajana/soittajana?

”Ei ole ollut. Kimppabiisit on tullut tehtyä kollaboratioina esim. Solarstonen, Super8:n, Lowlandin ja Andy Moorin kanssa. Uran alkuvaiheessa Slusnik Lunan Nicke oli mukana tuottamassa mun ensimmäisiä biisejä ja remixejä. Häneltä opin todella paljon tuottamisen perusteista.”

Lempiväri ja -ruoka?

”Musta ja tomaatti-mozzarella-basilika. Tykkään ilmeisesti yksinkertaisista asioista.”

Mitkä on mageimmat paikat missä olet soittanut ulkomailla ja Suomessa?

”Ulkomailla auringonlaskusessio Ibizan Cafe del Marissa, Love Paraden keikka Berliinin Tresorissa ja perjantaiyö Lontoon Ministry of Soundissa ovat olleet ikimuistoisia kokemuksia niin tunnelman kuin paikkojen ikonisen maineenkin puolesta.

Keikat Tokiossa, Australiassa ja Buenos Airesissa on olleet ihmeellisiä kokemuksia – olla toisella puolella maailmaa yleisön kanssa, joka selvästi tuntee mun musiikkia. Uran isoin keikka Prahan Transmissionissa noin 15 000 ihmiselle oli uskomaton kokemus.

Suomessa kokokohtia on olleet mm. Lepakon yöbileet, Uunisaaren Unityt, 30 tunnin keikka Ääniwallissa ja tämä Kaapelitehtaan iso U Nation-keikka. Kaikissa tunnelma ja se, että on saanut tehdä hyvien ystävien kanssa tapahtumia, on ollut minulle tosi merkityksellistä.”

Erikoisin muisto uraltasi?

”Hmm… Moskovassa keikan jälkeen joku paikallisen mafian korkea-arvoinen hahmo uhkasi väkivallalla jos mulla ei ole antaa promo-CD:tä. Se kokemus meni todella erikoiseen “Tarantinon leffasta” -kategoriaan.

Hauskimpiin muistoihin menee ehdottomasti Unityn One Minute Ravet (“maailman lyhyimmät bileet”) ja Classical Trancelationsilla Hartwall areenan täyttäminen oli mieleenpainunut ja upea kokemus.”

Miten urasi alkuaikoina hankittiin levyt (vinyylit), kun kaikki ei ollut saatavilla ja löydettävissä kuten nykyään? Miten hitit bongattiin ja platat saatiin Suomeen levylautasille?

”Siihen aikaan levykaupat ja niiden ympärillä oleva sosiaalinen yhteisö olivat todella merkittäviä. Levykauppias tunsi vakioasiakkaat sekä heidän makunsa (hello Street Beat, Make ja Jokke RIP) ja osasivat tilata, tarjota ja varata minullekin sopivia levyjä.

Paikallisten ostosten lisäksi merkittäviä olivat vuosittaiset musan ostamisen matkat Berliiniin, Lontooseen tai Amsterdamiin, mistä hankittuja eksklusiivisia levyjä soitettiin pitkään.

Mulla oli myös vakiokaupat esim. Hard To Find Records Briteissä mistä tuli tilattua aikanaan todella paljon musaa. Ostopäätös tapahtui usein sanallisen kuvauksen perusteella ja tilaus tehtiin pääsääntöisesti lähettipalvelulla, jotta levyt ehtisivät seuraavan viikonlopun keikoille.”

Olet tehnyt menestyksekkään uran myös muusikkona. Kerro sen vaiheista. Oliko sinulla säveltäminen alusta asti mielessä vai tuliko se dj-kokemuksen myötä mukaan? Soitatko jotain instrumenttiä/instrumenttejä?

”Aloitin 8-vuotiaana pianotunnit, mutta soitin vaihtui pian kitaraan, jota soitin aina 15-vuotiaaksi asti. Tässä vaiheessa kuvioihin tulivat Teknarit ja ensimmäiset analogisynat. Ensimmäiset vuodet artistius tuntui kaukaiselta haaveelta, kunnes ekat sessiot Slusnik Lunan Nikon ja Nicken kanssa johtivat ekoihin biiseihin.

Ensimmäinen julkaisu oli Unity, joka oli meidän klubin anthem. Se päätyi brittiläiselle levy-yhtiölle ja soittoon mm. Sashalle ja BBC Radio 1:n Pete Tongille. Niiden kautta aukesi remix-ura mm. Tiestolle ja Paul Oakenfoldille, ja viimeiset 20 vuotta musiikkia on tullut julkaistua tasaisesti kuuden albumin, kymmenien sinkkujen ja yli 40 miljoonan kuuntelustriimin muodossa.”

Omassa musiikissasi ja sitä mitä soitat on tunnistettava esteettinen flavor mukana. Kliinit puhtaat soundit ja ilmaa niiden välissä. Onko estetiikka sinulle tärkeää ja miten sen se näkyy musassasi ja sen ulkopuolella?

”Mielenkintoinen kysymys. Mulla tuntuu olevan samanlainen yksinkertainen skandinavinen estetiikka niin kotona, musiikissa, taiteessa, designissa ja luonnossa mistä pidän. Ajattelen, että mun musiikissa yhdistyy Lapin kuulaat maisemat ja Tokion yön Blade Runner-fiilis. Yksittäisenä asiana Blade Runner -elokuva on varmaankin isoimpia inspiraation lähteitä.”

Miten sinun musan tekoprosessi kulkee? Inspiksestä maaliin samalta istumalta vai pöytälaatikkopinosta pitkään työstettynä? Mitä softaa / softia käytät?

”Lähtökohtia on monia. Yleensä lähden liikkeelle joko bassolinjasta, soinnuista tai samplesta. Niiden ympärille lähtee rakentumaan biisi, joka on päässyt jo hahmottumaan pään sisällä ennen tekoprosessin etenemistä. Inspiroidun jatkuvasti musasta mitä soitan DJ-keikoilla ja tuntuukin, että todella monet biisieni yksittäiset soundit ja elementit ovat vahvasti inspiroituneet muiden musiikista… mutta toivottavasti yhdessä muodostavat uniikin ja uuden kokonaisuuden. Logic on ollut alusta asti mun tärkein musasofta ja nykyään koko studio kulkee mukana Macbookissa Sennheiserin kuuntelulla.”

Nimeä paikka tai tapahtuma, missä olisi mahtavaa päästä vielä soittamaan setti?

”Keikka Tomorrowlandissä tai A State Of Trancessa olisi upea kokemus, jotka on vielä kokematta. Brooklyn Mirage New Yorkissa on uskomattoman hieno uusi klubi missä olisi upeaa joku päivä esiintyä.”

Jos voisit niin mitä sanoisit uran alussa olevalle Orkidealle? Entä lukijoille, jotka miettivät dj:n uraa?

”Luota itseesi, nauti joka hetkestä ja arvosta kaikkia hyviä ihmisiä elämässäsi.”

Onko sinulla jotain ”salattua” intohimoa musiikkigenreissä ja/tai vapaa-ajan harrastuksissa mitä monikaan ei tulisi ensimmäisenä arvanneeksi?

”Tai-chi ja melodinen drum’n’bass ovat asioita, joista olen vuosien varrella pitänyt, mutta harva tietää.”

Mitkä ovat Orkidean tulevaisuuden suunnitelmat? Mistä tullaan seuraavaksi kuulemaan?

”Fiilistellä Kaapelitehtaan keikan jälkitunnelmia, ulkomaan keikkoja mm. Montrealissa, Kroatiassa, Maltalla ja Lontoossa. Uutta musaa ja kesällä keikkoja ympäri Suomea.”

—–

Orkidean Top 5 uran tärkeintä juttua:
1. Club Unity ja kaikki rakkaat ihmiset siinä yhteisössä
2. Unity-biisi ja opit Slusnik Lunan tyypeiltä
3. Miscin veljeksien Asafin ja Odedin kanssa tehdyt tapahtumat
4. Classical Trancelations ja yhteistyö Lowland-Petrin kanssa
5. Hollantilaisen Paulan saaminen manageriksi

Lisää luettavaa