Rock-legenda aikoo pistää pystyyn musiikin stream-palvelun, jonka keskeisenä myyntivalttina on tarjota huomattavasti parempaa äänenlaatua kuin digitaalisen levymyynnin markkinoiden nykyisillä kärkinimillä.
Kuva: Andrea Barmanti / Wikimedia Commons
Neil Youngin perustama uusi Pono-musiikkiportaali on tarkoitus avata ensi vuonna, kertoo Rolling Stone -lehti.
Pono tulee sisältämään ainakin pilvipohjaisen stream-palvelun sekä malliston kannettavia musiikkisoittimia, joiden molempien perustoiminta rakentuu digitaalisesta analogiseen äänen muuntavan teknologian ympärille.
Youngin mukaan tarkoituksena on tarjota musiikin pilvipalvelu, joka esittäisi kaikki kappaleet äänenlaadultaan siinä muodossa kuin ne on alunperin äänitetty.
Uudessa Waging Heavy Peace -muistelmakirjassaan Young kertoo, että hän haluaa Pono-projektillaan ”pelastaa musiikin äänenlaadun”.
Kirjassa rock-legenda kertoo myös, että tarkoituksena ei ole niinkään lähteä kilpailemaan esimerkiksi iTunesin kanssa, vaan päällimmäisenä syynä olisi pakottaa iTunesin kaltaiset digitaalisen musiikin kaupat tarjoamaan asiakkailleen parempaa äänenlaatua tiukasti kompressoitujen mp3-tiedostojen sijaan.
Alustavasti Pono-portaalista olisivat Rolling Stonen mukaan kiinnostuneet jopa kaikki kolme isointa levy-yhtiötä: Warner Music Group, Universal Music Group sekä Sony Music.
Mielenkiintoinen hanke Youngilta kyllä. Epäselväksi jää palvelun hinnoittelun lisäksi se, tuleeko Pono toimimaan Spotify-kaltaisen kuukausimaksutilauksen perusteella vai pitääkö albumit ja kappaleet ostaa palvelusta yksitellen.
Kuluttajan kannalta tilanne on sikäli epämukava, jos esimerkiksi jo iTunesista kertaalleen ostettu albumi pitäisi jälleen ostaa uudelleen Pono-palvelusta, jos mielii kuulla kappaleensa Youngin lupaamalla paremmalla laadulla.