”Olen syvästi loukkaantunut, enkä työskentele enää H&M:n kanssa” – The Weeknd lopetti yhteistyön vaatejätin kanssa rasistisen mainoksen takia

Kanadalaispopparin vaatemallistoja ei nähdä H&M:n rekeissä.

Sami Turunen

Maailman suosituimpiin poptähtiin lukeutuva The Weeknd on päättänyt yhteistyönsä vaatejätti H&M:n kanssa. Kanadalaisartisti ilmoitti päätöksestään nähtyään mainoksen H&M:n uuden malliston hupparista, jonka vaatebrändi ehti jo vetää pois markkinoilta rasismikohun takia.

”Järkytyin ja nolostuin nähtyäni tämän valokuvan. Olen syvästi loukkaantunut, enkä työskentele enää H&M:n kanssa”, The Weeknd twiittasi kuvankaappauksen kanssa.

Kuvassa tummaihoisella pikkupojalla on päällään huppari, jossa lukee ”Coolest monkey in the jungle” eli vapaasti käännettynä ”viidakon viilein apina”.

Grammy-palkittu Starboy-laulaja on tehnyt H&M:n kanssa yhteistyötä kahden vaatemalliston ajan. Niistä viimeisin ja näillä näkymin viimeinen lanseerattiin viime syksynä.

H&M kommentoi Pitchforkille: ”Ymmärrämme, miksi niin moni on loukkaantunut kuvasta. Olemme pahoillamme sekä kuvan ottamisesta että itse paidan printistä. Sen lisäksi että poistimme kuvan kanavistamme, vedämme kyseisen vaateartikkelin maailmanlaajuisesti myynnistä.”