Maailman suosituimpiin poptähtiin lukeutuva The Weeknd on päättänyt yhteistyönsä vaatejätti H&M:n kanssa. Kanadalaisartisti ilmoitti päätöksestään nähtyään mainoksen H&M:n uuden malliston hupparista, jonka vaatebrändi ehti jo vetää pois markkinoilta rasismikohun takia.
”Järkytyin ja nolostuin nähtyäni tämän valokuvan. Olen syvästi loukkaantunut, enkä työskentele enää H&M:n kanssa”, The Weeknd twiittasi kuvankaappauksen kanssa.
Kuvassa tummaihoisella pikkupojalla on päällään huppari, jossa lukee ”Coolest monkey in the jungle” eli vapaasti käännettynä ”viidakon viilein apina”.
Grammy-palkittu Starboy-laulaja on tehnyt H&M:n kanssa yhteistyötä kahden vaatemalliston ajan. Niistä viimeisin ja näillä näkymin viimeinen lanseerattiin viime syksynä.
H&M kommentoi Pitchforkille: ”Ymmärrämme, miksi niin moni on loukkaantunut kuvasta. Olemme pahoillamme sekä kuvan ottamisesta että itse paidan printistä. Sen lisäksi että poistimme kuvan kanavistamme, vedämme kyseisen vaateartikkelin maailmanlaajuisesti myynnistä.”
woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i’m deeply offended and will not be working with @hm anymore… pic.twitter.com/P3023iYzAb
— The Weeknd (@theweeknd) January 8, 2018