Pesso ei pidä drum’n’bassista tai kuuntele Ruger Haueria – uudella sinkulla lauletaan Ruger Hauerista drum’n’bassin tahtiin

Pessolta pientä paradoksia.

Pesso julkaisi viime vuonna Kunnes mä tapasin sut -albumin, joka oli eittämättä yksi viime vuoden mielenkiintoisimmista julkaisuista. Vahvan melankolinen albumi sai odottamaan Pessolta uutta materiaalia tarkoin korvin. Herkän sensuelli Maria yllätti varmasti monet ja puhdisti samalla pöytää.

Nyt on uuden singlen vuoro ja se vaikuttaa paitsi selkeämmältä singlevalinnalta, niin yhdeltä Pesson vahvimmista tuotoksista.

Ruger ei oikeastaan ole edes räppiä, vaikka Pessosta räppärinä voisikin puhua. Drum’n’bass-biitti kuljettaa ja kappale tuo enemmän mieleen takavuosien indiemusikkia, kuin niinkään räppäriä. Vaikka kappaleella viitataan Ruger Hauer -rap-yhtyeeseen.

Maria oli siis selkeä tilinpäätös singlejulkaisun näkökulmasta, Ruger antaa ajatuksen siitä mihin suuntaan Pesso on musiikkiaan seuraavaksi viemässä. Kuten Pesson levyllä, niin myös Rugerilla ydin löytyy edelleen lyriikoista.

Pesso osaa luoda maailman, jossa riittää tulkinnan varaa. Ensimmäisessä säkeistössä hän petaa biisin valmiiksi. Säkeistössä hän kertoo vierailustaan Tukholmassa ja ilmeisesti alleviivaa ruotsalaista itsevarmuutta:

”Peilikuvaa suutelin, sanoin et sust tulee viel jotain, kyl mä luulen niin.”

Lisäksi Pesso antaa pienen täkyn laulaessaan, ettei Södermalmilla kummempia. Tunnelbanalla (metro) matkataan maan uumeniin.

Seuraavassa säkeistössä ollaan Suomessa. Pesso kertoo ettei kuuntele Rugeria, tai siis kuunteli, mutta asiat oli silloin vähän huonommin. Suomessa Tunnelbanalla ei matkata maan uumeniin, vaan mennään metrolla sadetta pakoon maan uumeniin. Eli käytännössä, koska on pakko.

Sadetta ei kuitenkaan pääse pakoon, vaan rautatieasemalle se tulvii kumminkin. Eli Helsingin keskustassa on siis kummemmin, kuin Södermalmilla, jossa ei ollut kummemmin. Käytännössä Tukholma ja Helsinki vaikuttaisi edustavan kappaleella kahta erillistä maailmaa ja tunnetilaa.

Kertosäkeessä hän laulaa, kuinka ei pitäisi jäädä roikkumaan tilanteeseen. Se vain haavoittaa lisää. Pesso toivoo ennemmin unohtavansa sen, josta laulaa, vaikka tietää ettei näin tapahdu. Rugerilla on paljon kikkailua erilaisten sanankäänteiden turvin, eikä alleviivata liikaa.

Kappaleella selvästi kaivataan aikaan jolloin asiat oli paremmin ja Tukholma edustaa muistoissa sitä.

Tiedotteella Pesso kertoi ettei erityisemmin pidä drum’n’bass -musiikista, mutta silti sitä biisillä kuullaan. Sen myötä kappale on aivan erilaista Pessoa, johon edellisellä levyllä saattoi tottua. Biiseissä on silti sama tarinankertoja läsnä. Kuuntele Ruger alta.