”Saan suomen kielen kuulostamaan hyvältä” – haastattelussa 65uge, joka lupaa tulla kovaa ja kertoo myös miksi

65uge julkaisi yhteisbiisin Kuben kanssa.

14.11.2020

Rumban juttusarjassa nostetaan esiin nousevia ja potentiaalisia nimiä. Jutussa käydään läpi paitsi artistin suhtautumista musiikkiin, myös sitä miten artistin polulle ikinä päädyttiin. Edellisessä osassa oli Ellis, sen löydät täältä.

Tällä kertaa vuorossa on 65uge, joka julkaisi juuri yhteisbiisin Kuben kanssa. Astronautti on osoitus tulevasta, sillä luvassa on räppärin mukaan paljon uutta. Artisti teki kesällä sopimuksen Katutason kanssa ja nyt on vauhti päällä. Itsevarma räppäri kertoo Rumballe, että kuka 65uge on ja mikä hänet erottaa muista. Lisäksi artisti kertoo yksityiskohtaisesta työmoraalistaan. Luku ’65’ artistin nimessä viittaa Vaasaan, ’Uge’, Urim-etunimeen.


Mikä soi napeissa just nyt?
Pooh Shiestyn ja Lil Durkin yhteisbiisi Back In Blood. Tykkään kuunnella tosi paljon eteläistä jenkkiräppiä. Sillä ei ole väliä, onko uutta vai vanhaa, se on se tietty soundi ja likaisuus.”

”Tuntuu, että pakostakin ottanut inspiraatiota rytmityksestä, mitä siellä käytetään. Alitajunnallisesti on tullut melkein kaikki inspiraatio jenkkien suunnalta, kun kuunnellut paljon musaa sieltä.”

Mist sä tuut?
”Olen Kosovon albaani, muutettiin Vaasan kun olin nuori. Mä oon laulanut nuoresta lähtien. Olen tehnyt musaa koulussa ja osallistunut kaikkiin musiikkiin liittyviin koulujuttuihin. Jossain vaiheessa tuntui, että on annettava itsekin ja kynä tuntui suhisevan hyvin. Lähdettiin frendien kanssa tekemään musaa. Huomasin, että tämä menee ihan leijasti ja oli muutettava Stadiin vuonna 2016.”

”Olin ensin Krooninen-levy-yhtiöllä, lähdin tämän vuoden alussa sieltä pois. Halusin kokeilla, mitä tapahtuu kun huomataan, että olen indienä. Julkaisin Miten?-kappaleen, joka on aika kaukana suomimeiningistä, se on just se vahvuus. Luulen, että sen takia muutamat levy-yhtiöt ottivat koodia.”

”Päädyin Universalin ja Katutason kanssa tekemään diilin. Oon tuntenut (levy-yhtiötä pyörittävän) Mäkin tosi kauan somen kautta. Kun Mäkki otti koodia, niin mulla oli tosi paljon biisejä. Soitin sille ton Astronautti-singlen, niin se sanoi, että tää on ihan hullu – ’nyt tehdään diili ja julkaistaan’.”

”Mulla oli itsellä se fiilis, että tää on ihan peruskamaa, albumibiisi, ei mikään erikoiskeissi. Silloin tuntemani tuottajat ja kollegat kuuli sen biisin. Kaikki oli, että et itse tiedä miten hyvä tämä biisi on. Sanoin, että lähetän tän Kubelle sitten, jos tää on vitun hyvä. Kube vastasi hyppäävänsä tähän.”

”Kubea en tuntenut silloin. Hän laittoi minulle kerran yhdestä biisistä viestiä ja kertoi diggailevansa meininkiä. Sen jälkeen olen pommitellut Kubea biiseillä ja hän tarttui tähän demoon. Lähetin sen varmaan toukokuussa, mutta hänellä oli kaikkia muita juttuja silloin. Ajattelin, että kai mä voin venata ja pitää muutenkin taukoa musiikista. Sitten kun tullaan, niin tullaan.”

”Nyt kun julkaisen biisin Kuben kanssa, niin sen jälkeen vain kirjastosta ’dropping, dropping’. Ei ole mitään odottelua, kun on ollut hyvin aikaa tehdä kaikkea.”

Silloin tajusin, että haluan artistiksi.
”Jossain vaiheessa kun kuunteli paljon räppiä, niin jengi sanoi, että suomeksi on vaikea tehdä räppiä. Mä olen eri mieltä, mun mielestä suomessa on hyviä sanoja, mitä voi käyttää just musiikin tekemiseen. Se on ehkä just yksi meitsin vahvuus, että saan suomen kielen kuulostamaan hyvältä. On se aika paha, kun lähtee monitavuisia sanoja räppää, niin siitä tulee ykstoikkoista äkkiä. Mä oon pyrkinyt päästä siitä pois.”

”Musta tuntuu, että halusin luoda jotain uutta, mitä Suomessa ei ole. Suomalaiset sanat kuulostaa paljon hienommilta, kun niitä saa muutettua omalla tavalla. Sanoo vaikka takana, mikä on vitun ruma sana, mutta kun sanoo ’taaaa-ka-na’, niin se on vitun leija. Moni sanoo, että ’äijällä on ihan vitun sikki flow’, ’ihan omanlainen’.”

”Sitä on yritetty, ettei kuulostaisi samalta kuin muut.”
 
Musiikillinen esikuvasi?
”Sanotaan näin, että kun lauloin, niin rupesin kuuntelee Young Thugia. Young Thugin musiikissa on käytetty paljon autotunea. Tajusin, että voi olla tosi hyvä laulaja, kuten Thugger oikeasti on, mutta ei se aina tarkoita, että täytyy laulaa puhtaasti – tai oikein. Jos osaat tehdä tartuttavia koukkuja, niin se on paljon tärkeämpää kuin puhtaasti laulaminen. Otin tietyn itsevarmuuden ’Thuggerilta’ suoraan.”

”Olen aika melodinen mun biiseissä, mutta haluan myös, että mulla on bars (sanottavaa). Ettei ole mitään perusskeidaa.”

”Käsittelen sanoituksissa paljon omaa elämää. Moni diggaa kaunistella, että ’joo tossa ja tossa on diippi sanoma’. Kun mä puhun omasta elämästä, kuten puhun, niin se on niin totuudenmukaista, että moni voi ottaa sen diippinä.”

Supervoimasi?
”Kolme tulee heti mieleen. Mun studiotyöskentely on ’out of this world’. Mä saatan tehdä kolme biisiä päivässä. Se on antanut mulle sen taidon, että osaan katsoo mikä on hyvää, ja mikä on vitun paskaa shittiä. Mä olen alkanut tekemään duunia studiolla.”

”Toinen vahvuus on flow ja se, että et ole kuullut munlaista ennen, mutta diggaat siitä kuitenkin, koska flow on niin rytmikäs ja napakka.”

”Kolmas on se, mitä mulle tosi usein sanotaan, että mun biisi kuunneltiin, mutta tajuttiin vasta neljännellä kerralla, että mitä siitä sanotaan. Jengi varmaan luulee, että sanon jotain, niin se saattaa kuulostaa ihan heitolta vaan. Kun kuuntelee monta kertaa, niin tajuaa sen kokonaiskuvan. Musta tuntuu, että mun lainit on sellaisia, mistä voi ymmärtää monta asiaa samalla aikaa.”

”Tottakai jengi on aina tehnyt metaforia aina. Jos luulet, että sanoitukset on pinnallisia, niin suosittelen kuuntelemaan monta kertaa, että tajuaa.”

Jos nyt kuulisit musiikkiasi ensimmäistä kertaa, niin mihin siinä rakastuisit?
”Diggaan eniten omasta äänestä ja kyvystä tehdä melodioita.”

Tuotanto?
”Kun aloin tekemään musiikkia, niin tajusin, että tarvitsen jonkun joka markkinoi. Meitsi on itse sellainen, että mietin mikä on seuraava askel – pitää oppia markkinointi. Halusin oppia sen ja sainkin hyvin tietoa, että miten asiat pyörii. Moni ei tiedä, miten saa musaa kuuluviin Suomessa.”

”Kun ekan kerran studioon mentiin, niin sanoin tuottajalle, että ’mä haluan tästä raidasta isomman’. Sitten se kysyi, että mitä tarkoitan. Tajusin, että on pakko oppia ammattisanasto, että voi sanoa suoraan ja ymmärtää itse mistä puhuu. Latasin Abletonin ja ryhdyin tekemään biittejä. Astronautista asti olen ollut jokaisen kappaleen tuotannossa mukana. Jay Kova toimii vastaavana tuottajana, mutta ei ole kappaletta, missä ei ole mun kädenjälkeä messissä.”

Lisää luettavaa