Spotify on alkanut vaivihkaa solmia suoria diilejä sainaamattomien artistien kanssa

Isoja levy-yhtiöitä kuulemma hieman kuumottaa.

08.09.2018

Spotify on alkanut hyvin, hyvin hiljaa solmia suoria diilejä nousevien artistien kanssa. Tämä hermostuttaa isompia levy-yhtiöitä, jotka ovat perinteisesti ollut se tärkein tie tähteyteen.

Diilejä on tehty tähän mennessä hyvin salavihkaa – New York Times haastatteli kuutta nimetöntä alan sisäpiiriläistä, joista kellään ei olisi ollut lupaa puhua asiasta julkisesti. Tämä johtuu todennäköisimmin juuri siitä, että Spotifyn tärkeimmät asiakkaat eli suuret levy-yhtiöt saattaisivat kiivastua omalle tontilleen tunkeutumisesta sen verran, että uhkaisivat poistaa kataloginsa Spotifysta.

Spotify siis metsästää kiinnostavia uusia artisteja, joilla ei vielä ole levy-yhtiötä taustallaan – tai vaihtoehtoisesti vanhempia klassikkoartisteja, jotka ovat saaneet vanhojen biisiensä oikeudet takaisin itselleen. Sitten Spotify ostaa biisien käyttöoikeuden – halvemmalla kuin sen saisi levy-yhtiöltä. Artisti taas saa paljon suuremman mahdollisuuden päätyä Spotifyn vaikutusvaltaisille kuratoiduille soittolistoille, eli potentiaalisesti maailmanlaajuista näkyvyyttä.

Spotify on itse pysynyt asiasta täysin hiljaa, paitsi kun viime vuonna firman toimitusjohtaja Daniel Ek vihjasi jotain tämän suuntaista olevan mahdollisesti suunnitteilla – samalla vakuutellen vahvasti, että firman tavoite ei ole eikä tule olemaan levy-yhtiönä toimiminen.

Eivätkä Spotifyn olekaan aivan samanlaisia kuin perinteiset levy-yhtiödiilit. Levy-yhtiöt antavat artisteille rahaa ja resursseja sitä vastaan, että saavat omistusoikeuden artistien materiaaliin. Spotify taas ei vaadi biisien oikeuksia – se vain tarjoaa artisteille huomattavasti suuremman siivun biisien striimauskorvauksista, kun kuviossa ei ole levy-yhtiötä ottamassa omiaan välistä. Spotify-diilit eivät edes ole eksklusiivisia: artistit saavat myydä musiikkiaan täysin vapaasti myös vaikkapa Applelle tai Google Playlle.

Kyseessä on varsin kiinnostava uusi käänne nykypäivän musiikkimaailmassa ja siinä, millaisia väyliä pitkin nykyartistit voivat kivuta maailman tietoisuuteen. (Samasta teemasta kirjoitti kiinnostavasti Pyhimys ihan joitakin päiviä sitten.)

Tosin kuten mainittu, kaikki tämä on vielä epävirallista niin kauan kuin Spotify itse kieltäytyy myöntämästä asiaa. Spotify ei halunnut kommentoida New York Timesin juttua.

Lisää luettavaa