Spotify poisti jenkkibändin kohutun levyllisen hiljaisuutta – yhtye nettosi kuitenkin ilmeisesti ihan mukavan summan

26.04.2014

Vulfpeck-bändin rahankeräyshankkeena Spotifyhin lisäämä Sleepify-levy on nyt poistettu musiikkipalvelusta sääntörikkeisiin vedoten.

Teksti: Jari Setälä, kuva: Vulfpeck / Facebook

Rumbablogissa kerrottiin maaliskuussa yhdysvaltalaisen funkbändi Vulfpeckin keksimästä nokkelasta keinosta tienata Spotify-kuuntelujen avulla helposti rahaa. Yhtye julkaisi tuolloin Spotifyssa Sleepify-nimisen albumin, jonka kymmenen kappaletta sisälsivät pelkkää hiljaisuutta.

Vulfpeck järjesti aiheesta tehokkaan julkisuuskampanjan ja pyysi fanejaan jättämään levyn soimaan öiden ajaksi repeatilla, jotta yhtye saisi jokaisesta kuuntelukerrasta tipahtelevien rojaltien avulla vähitellen kasattua rahoituksen bändin tuleville kiertueille.

Sleepify ehti olla Spotifyssa reilun kuukauden ajan, mutta kuluneella viikolla levy poistettiin suoratoistopalvelun valikoimasta, sillä levy rikkoi Spotifyn mielestä musiikkisovelluksen palveluehtoja.

Digital Music Newsin arvion mukaan Vulfpeck olisi ehtinyt kuitenkin netota Sleepifyllä yhteensä jopa noin 20 000 dollaria. Ilmeisen hyvin bändin kampanja levyn yösoittojen edistämiseksi siis loppujen lopuksi tehosi, kun yhtyeen mukaan se olisi tienannut yhden biisin kuuntelusta aina 0,005$ per kerta.

Yhtye reagoi Sleepifyn poistamispäätökseen lisäämällä palveluun uuden Official Statement -nimisen julkaisun, jonka ensimmäisessä ”biisissä” #Hurt bändi kertoo Spotifyn yhtyeelle lähettämästä sähköpostiviestistä, jossa palvelun edustajat perustelivat päätöstään poistaa levy. Pienenä viimeisenä näpäytyksenä Spotifylle #Hurt-raita päättyy ilmoitukseen puolen minuutin hiljaisen hetken viettämisestä, jonka jälkeen seuraavana vuorossa oleva raita #Reflect on tietenkin juurikin 31 sekuntia pelkkää tyhjyyttä.

Vaikka Spotifyn mukaan Vulfpeck siis rikkoi tempauksellaan palvelun käyttöehtoja, on kuitenkin huomionarvoista mainita, että Spotifysta löytyy toki edelleen esimerkiksi John Cagen vuoden 1952 maineikas 4′33″-teos, joka sisältää tunnetusti myöskin neljä ja puoli minuuttia hiljaisuutta. Taiteen ja rahankeräyskampanjan välillä on siis selkeästi vissi ero.