Spotifyn toimintamalli on kestämätön, väittävät analyytikot

11.10.2012

Pian sinäkin saatat joutua maksamaan aika paljon enemmän Spotifyn käytöstä, sillä yrityksen nykyiset kassavirrat eivät riitä kattamaan edes rojalteja.

Teksti: Markus Hilden

Spotifyn liiketoimintamalli ei liene kovin nerokas, ainakaan jos uskomme yksityisessä omistuksessa olevia yrityksiä analysoivan tutkimusyhtiön PrivCon analyytikkoja. Heidän tuoreen selvityksensä mukaan mitä isommaksi Spotify kasvaa, sitä suuremmat ovat sen tappiot.

Spotifyn tulot kasvoivat viime vuonna peräti 121 prosenttia 244 miljoonaan dollariin, mutta samaan aikaan sen tappiot paisuivat 60 prosenttia 59 miljoonaan dollariin. Spotifyn edustajat ovat vahvistaneet tappiosummat oikeiksi.

Jos yhtiön bisnesmalli ei muutu radikaalisti, sen päivät ovat PrivCon mukaan luetut. Nyt jokainen voitettu dollari meni rojaltien maksamiseen. Eli mitä enemmän kuunnellaan, sitä enemmän Spotify joutuu maksamaan artisteille ja levy-yhtiöille. On siis todennäköistä, että Spotifyn käyttö kallistuu huomattavasti lähiaikoina.

Pelkät mainostulot eivät mitenkään riitä pitämään Spotifyta pystyssä. Viimeisimmän tiedon mukaan maksavia käyttäjiä on neljä miljoonaa. Euroopassa Spotify rajoitti viime vuonna ilmaiskäyttäjien kuuntelun 10 tuntiin kuukaudessa sekä viiteen kuuntelukertaan per kappale. Rajoituksia höllennettiin myöhemmin niin, että viiden kuuntelun raja pätee vain Isossa-Britanniassa ja Ranskassa. Yhdysvalloissa strategiana on toiminnan alkuvaiheessa ollut kokonaan ilmainen käyttö.