Suoratoisto ohitti fyysiset formaatit ensimmäistä kertaa – musiikkiteollisuuden etujärjestön IFPIn tuoreet tilastot julki

Fyysiset formaatit kuihtuvat, suoratoisto kukoistaa.

25.04.2018

IFPIn tuoreen raportin mukaan maailmanlaajuisen äänitetyn musiikin markkinat kasvoivat edellisvuonna 8.1%. Kasvua on jatkunut kolme vuotta. Ensimmäistä kertaa koskaan tulot suoratoistopalveluista ohittivat fyysiset formaatit, eli käytännössä CD:t.

Maksulliset suoratoistopalvelut kasvoivat 41% viime vuonna. Suoratoistotulot kattavat nyt 38% musiikkitallenteiden kokonaismarkkinoista. 

Fyysisten formaattien tulovirta kuihtui jälleen 5.4%. Ne kattavat näin ollen 30 % kokonaismarkkinoista. Latauspalvelut syöksyivät 20.5% alaspäin. Digitaaliset tuotteet ja palvelut tuottivat viime vuonna 54% kokonaistuloista.

Huolimatta suoratoiston reippaasta noususta, kokonaistulot ovat silti vain 68.7% musiikkimarkkinoiden vuoden 1999 huippuhetkistä. Vuosituhanteen vaihteessa fyysiset formaatit olivat ainoat tulonlähteet, joista IFPI keräsi tietoa. Esittämisoikeuksista kerättävää tuloa alettiin seuraamaan vuonna 2001 ja digitaalisista formaateista sekä suoratoistosta vuonna 2004.

Esittämisoikeustulot kasvoivat viime vuonna 2.3 % ja niiden siivu on 14% kokonaistuloista. Synkronisointi, eli musiikin käyttö mainoksissa, elokuvissa, peleissä ja tv:ssä kasvoi 6.9% ja vie 2% palan kakkua.

Palvelut, joissa käyttäjät voivat itse ladata materiaalia, eli pääosin Youtube, ovat edelleen huonoimpia tulojen palauttajia. IFPIn mukaan kyseiset palvelut ovat edelleen suurin haaste, jonka musiikkiteollisuus joutuu kohtaamaan.

IFPI arvioi, että Spotify palauttaa varoja äänitteiden tuottajille noin 20 dollaria yhtä käyttäjää kohden. Youtube palauttaa vuositasolla yhden dollarin. Maksulliset sekä mainosten avulla pyörivät audiosuoratoistopalvelut tuottivat yhteensä 5.6 miljardia dollaria. Youtube toi yli miljardilla käyttäjällään kassaan 856 miljoonaa dollaria.

IFPIn selvityksen mukaan videopalvelut vievät yli puolet suoratoiston kokonaisajasta. 

Järjestön mukaan ratkaisu ongelmaan on aktiivinen kampanjointi lainsäädännöllisen muutoksen puolesta.

IFPIn toimitusjohtajan Francis Mooren mielestä musiikkiteollisuus on vasta palautumassa murroksesta:

”Musiikkiteollisuus on toipumisen polulla, mutta on päivänselvää, että peli ei ole vielä ohi. Levy-yhtiöt jatkavat työtään vakauttaakseen musiikkiteollisuuden ja me jatkamme kampanjointia palveluiden arvoerojen korjaamiseksi. Tämä ei ole elintärkeää ainoastaan musiikin selviytymiselle nykypäivän kansainvälisillä markkinoilla. Meidän pitää luoda sille oikeanlainen, reilu ympäristö jolla turvata tulevaisuus.”

Lisää luettavaa