Trent Reznor avasi jälleen sanallisen arkkunsa kollegoistaan – ylistää David Bowieta, sivaltaa Arcade Fireä

20.12.2013

Nine Inch Nails -johtaja kirjoitti julkisen kunnianosoituksen David Bowielle, mutta päätti samalla näpäyttää Kanadan indiesuosikkia.

Teksti: Jari Setälä, kuva: Baldur Bragson

Trent Reznor ei ole koskaan pelännyt laukoa kärkkäitä mielipiteitään muista muusikoista, ja herran lukuisia julkisia suukopuja onkin taustoitettu muun muassa Rumban 8/13 kansijutussa.

Tänä vuonna Reznor on jo ehtinyt syyttämään esimerkiksi Biffy Clyro -yhtyettä Reading-festivaalikeikkansa pilaamisesta, nyt NIN-johtaja taasen on esitellyt terävää kieltään The Hollywood Reporter -lehdelle kirjoittamassaan esseessä.

Kirjoituksessaan Reznor ei kuitenkaan jaa tällä kertaa artistikollegoidensa suhteen vain pelkkää kritiikkiä, vaan Trentin essee on tunteikas kunnianosoitus vuosikymmenen tauolta julkaisukantaan palanneelle David Bowielle ja hänen keväällä julkaistulle The Next Day -albumilleen.

”Albumi ei kuulostanut siltä, miltä etukäteen sen ajattelin kuulostavan. Pidin aluksi levyn äänimaailmaa hieman konservatiivisena. Yritän vieläkin selvittää sitä arvoitusta, jonka hän levyllään toi eteeni. Löydän edelleen levyn sanoituksista uusia merkityksiä. Aluksi konservatiiviselta vaikuttanut tuotanto tuntuukin nyt innovatiiviselta ja eteenpäin katsovalta. Kuten jokainen hieno albumi, levy on paljastunutkin olevansa jotain aivan muuta kuin mitä aluksi ajattelin”, Reznor ylisti The Next Day -levyä.

Bowie-tribuuttinsa sekaan Reznor onnistui kuitenkin sisällyttämään myös pienen sivalluksen Arcade Firen suuntaan.

”Myös levyn markkinointi tuntui kuin raikkaalta tuulahdukselta. Levyä ei markkinoitu samalla tavalla kuin esimerkiksi Arcade Firen uutta albumia (Reflektor), jota mainostettiin ja hehkutettiin vuoden verran ennakkoon. Arcade Firen levyn suhteen ajattelin vain, että ’ok, tajusin jo pointin, että teiltä on tulossa uusi levy, olette soittaneet jokaisessa tv-ohjelmassa maan päällä'”, Reznor kuittasi kanadalaisyhtyeelle.

Reznorin kritiikki Arcade Firen myönnettävästi massiivisesta markkinointikampanjasta tuntuu kuitenkin hieman huvittavalta siinä mielessä, että myös Nine Inch Nailsin vuoden 2007 Year Zero -albumia markkinoitiin hieman samaan tapaan. Albumin kuvitteellisen tulevaisuusvisiotarinan pohjalta perustettiin tuolloin esimerkiksi erilaisia verkkosivuja, bändin oheistuotteisiin piilotettiin vihjeitä ja albumin biisejä sisältäneitä muistitikkuja piilotettiin keikkapaikkojen vessoihin, kauan ennen itse albumin julkaisua.