Record Store Day alkoi jalona aikeena tukea taloudellisessa ahdingossa kärvisteleviä kivijalkalevykauppoja. Nykyään siitä hyötyvät lähinnä monikansalliset levy-yhtiöt, jotka samalla aiheuttavat jopa hallaa pienlevymerkeille. Näin ovat puhuneet monet itsenäiset pienyhtiöt jo usean vuoden ajan, ja viimeisimpänä kuoroon yhtyy Numero Group.
”Nokkela ase fyysisen formaatin lamaa vastaan on muuttunut ruuhkiksi levyprässäämöissä, tukkujen toimitusvaikeuksiksi, jonoiksi ja tappeluiksi levykaupoissa, ja lopulta huonoilla idoilla täytetyiksi alelaareiksi”, Numero Group kirjoittaa.
Amerikkalaisen levy-yhtiön mukaan Record Store Daysta on tullut markkinointitapahtuma, joka luo kysyntää itsetarkoituksellisesti harvinaisuuksiksi brändätyillä tuotteilla.
”Ylihinnoiteltuja singlejä ja turhia kuvavinyylejä myyvät suuret levy-yhtiöt ovat ainoat tyytyväiset tahot. Toki levykaupat hyötyvät tästä hysteriasta ja saavat pidettyä valot päällä seuraavan vuoden.”
Numero Groupin mukaan tämä on kuitenkin epäterve asetelma, ja siitä kärsivät pienet levymerkit. Kerran vuodessa levykauppaan epäoleellisuuksien perässä houkutellut asiakkaat eivät ole ratkaisu.
”Levykaupat tarvitsevat asiakkaita, jotka ymmärtävät, että Record Store Day on joka päivä. Levy-yhtiöiden tulee puolestaan julkaista materiaalia, jonka kuuleminen saa henkilön ylös sängystä, kävelemään kymmenen korttelia, lainaamaan 20 taalaa kaveriltaan ja juoksemaan levykauppaan etsimään kyseisen levyn.”
Record Store Day on lauantaina 21. huhtikuuta. Lisätietoja päivästä löytyy sen kotisivuilta.
Numero Group on todellisten harvinaisuuksien kaiveluun ja laadukkaisiin uusintajulkaisuihin keskittynyt yhtiö, joka on saanut useita Grammy-ehdokkuuksia. Viimevuotisista julkaisuista voisi mainita AOR-helmiä sisältävän kokoelman Seafaring Strangers: Private Yacht ja 70-luvun happorock-omakustanneharvinaisuuksia keräävän kokoelman Warfaring Strangers: Acid Nightmares.