Yli 100 euroa maksavista keikkalipuista tuli valtaisa someraivo – selvitimme miksi keikkaliput maksavat välillä niin paljon

B.A.P-konsertin lippujen hinnat puhuttavat.

Korealainen K-pop-yhtye B.A.P tulee Suomeen toukokuussa. Yhtye soittaa keikan Helsingin The Circus -ravintolassa 11. toukokuuta.

Keikan Facebok-sivuilla räjähti melkoinen raivo, kun lippujen hinnat julkistettiin. Halvin lippu B.A.P:n keikalle maksaa 102,50 euroa. Keikalle myydään myös eturivin paikan haluaville crazy front row -lippupaketteja, jolloin lipulle tulee hintaa 152,50 euroa.

J-pop- ja K-pop-bändeillä on myös Suomessa todella aktiivinen fanijoukkio. Suurelle yleisölle K-pop-yhtyeen nimi ei varmasti kerro mitään, mutta keikan Facebook-sivujen kommenttien perusteilla lippujen korkealta vaikuttava hinta on todella monelle fanille suunnaton pettymys.

Keikkaa järjestävän Far Out Productionsin Jouni Markkanen halusi itse henkilökohtaisesti soittaa Rumballe yhteydenottomme jälkeen ja valottaa tilannetta ja etenkin lippujen hintoja.

”B.A.P on maailmalla todella, todella suosittu yhtye. Siitä käydään kovaa kilpailua, ja sen keikat ovat harvinaista herkkua Euroopassa. Sen keikkapalkkio ei ole pienimmästä päästä.

On otettava huomioon, että The Circuksen keikka on pistokeikka. Bändi lentää Suomeen Milanosta. Se yöpyy Suomessa useamman yön, ja jatkaa matkaansa sitten täältä Lontooseen. Kyseessä ei ole siis mikään suurimuotoinen kiertue. Tämä nostaa kustannuksia luonnollisesti paljon.

Kun puhun bändistä, niin mukaan on laskettava sen taustajoukot, jolloin ihmisiä on lähemmäs 40 kappaletta. Heille kaikille pitää tietenkin kustantaa ruuat, emmekä nyt puhu mistään snägäriruuasta vaan vähän erikoisemmista ja arvokkaimmista aterioista. Tähän mukaan kaikki muut kustannukset joita tuollaisen ihmismäärän ylläpito vaatii, nin jälleen kerran puhutaan melkoisen suurista summista.

Tällaisten keikkojen järjestämisessä on kyse valtavista riskeistä. Kate ei ole suuri, mutta meidän on pakko päästä omillemme ja tehdä hieman voittoa siinä samassa, että voimme jatkossakin järjestää tällaisia ainutlaatuisia tilaisuuksia.

Itse olen ollut henkilökohtaisesti mukana järjestämässä noin 30 J-rock- ja visual kei -konserttia Helsingissä. Fanit ovat todella intohimoisia, mutta esimerkiksi Venäjällä tällainen keikka voidaan helposti järjestää 4 000 ihmistä vetävässä hallissa, sillä he voivat markkinoida tapahtumaa sadoille miljoonille ihmisille. Suomessa näin ei ole, ja keikkojen järjestäminen on muutenkin kalliimpaa. Keikkapaikat pitää mitoittaa ja arvioittaa sen mukaan, paljonko paikalle on odotettavissa katsojia.

Olemme tehneet parhaamme pitääksemme lippujen hinnat mahdollisimman alhaisina. Ymmärrämme kyllä fanien reaktiot, mutta alemmat lippujen hinnat eivät yksinkertaisesti olisi olleet mahdollisia. Nyt lippujen hinnat varmistavat sen, että yhtye saatiin Suomeen.”

Tapahtuman Facebook-sivuille pääset tästä.