Vetäytyykö Warner Spotifysta?

11.02.2010

Muun muassa Musen (kuvassa), Green Dayn ja Wilcon katalogit omistava levy-yhtiö harkitsee vetäytymistä Spotifysta ja muista verkon ilmaisista musiikkipalveluista.

Teksti: Janne Flinkkilä, kuva: Warner

Brittilehti Guardianin mukaan Warner Music harkitsee vetäytymistä Spotifyn ja Last.FM:n kaltaisista ilmaisista musiikkipalveluista. Asiasta ehdittiin uutisoida jo eilen, mutta toisin kuin joissain yhteyksissä sanottiin, päätös ei ilmeisesti vaikuttaisi tällä hetkellä voimassa oleviin sopimuksiin.

BBC:n uutisessa Warnerin toimitusjohtaja Edgar Bronfman Jr sanoi, etteivät he usko Spotifyn kaltaisten palveluiden ansaintalogiikkaan.

Niukkasanaista tiedotuslinjaa alusta asti vetäneen Spotifyn edustajat kieltäytyivät kommentoimasta uutista. Myöhään eilisiltana Spotify selvensi asiaa hymiöön päättyneellä Twitter-päivityksellä: ”To be clear WMG is not pulling out of Spotify. Media is taking things out of context. So don’t worry-be happy :)”

Warner on maailman kolmanneksi suurin levy-yhtiö. Suomessa se nousi viime vuonna 25,6 prosentin markkinaosuudellaan maan isoimmaksi. Esimerkiksi vuoden myydyin albumi, The Baseballsin Strike!, oli Warnerin julkaisu.

Music Weekin eilisen artikkelin mukaan Bronfman ei myöskään pidä Warnerin ja omistajansa talousvaikeuksista kärsivän EMI:n fuusiota mahdottomana. Suomen EMI:n toimitusjohtaja Wemppa Koivumäki ei halunnut kommentoida asiaa Rumbablogin uutisessa aiemmin tällä viikolla.

Suomalaisyhtiöistä Johanna Kustannus veti kataloginsa pois Spotifysta heti palvelun alkumetreillä. Sen vuoksi esimerkiksi Kotiteollisuuden, Ultra Bran ja Leevi and the Leavingsin musiikkia on Spotifysta turha hakea.

Myöhemmin muun muassa Sakara Records on poistanut julkaisunsa Spotifysta. Yhtiön omistavat Mokoman jäsenet kritisoivat viime vuonna Spotifyn maksamia korvauksia. Jos kuunteli Spotifysta 100 kertaa Sakaran julkaiseman albumin, heidän mukaansa Sakaralle tilitettiin siitä korvauksena noin 30 senttiä.

Asiasta on käyty keskustelua muun muassa Mokoman Facebook-ryhmässä.

Toistaiseksi Spotify toimii vain Euroopassa, mutta suunnitelmissa on laajentaa sen toimintaa Yhdysvaltoihin.

Palvelulla on BBC:n mukaan seitsemän miljoonaa käyttäjää kuudessa Euroopan maassa. Heistä 95 prosenttia käyttää ilmaista mainosrahoitteista ilmaisversiota. Kuukausimaksua palvelusta maksaa noin 250 000 käyttäjää. Suomessa Spotifyn premium-version kuukausihinta on 9,99 euroa.

Lisää luettavaa