Ilmoitus: Sigur Rós- ja Múm-yhtyeiden jäsenet esiintyvät Ars Fennica -voittajan koskettavassa teoksessa Kiasmassa

Ragnar Kjartanssonin videoteos The Visitors on esillä Kiasmassa 2.2.2020 asti.

Kiasma / Elisabet Davids

ILMOITUS Hudsonjoen varrella sijaitsevan kartanon kylpyammeessa viruu punapartainen mies rähjäisen akustisen kitaran kanssa. Siirappisena kantriballadina alkaneeseen kappaleeseen yhtyy lisää muusikkoja: flyygelinsä ääressä sikaria poltteleva mies, sähkökitara soi arvokkaan oloisessa työhuoneessa, sello rähjäisen porrastasanteen yläpäässä. Viimeistään vitriinien edessä jyrähtelevät rummut vievät kappaleen siirappisuuden toiseen ääripäähän: melodramaattiseen paisutteluun.

Kansallisgalleria | Finnish National Gallery / Pirje Mykkänen

Mies kylpyammeessa on Ragnar Kjartansson. Muut ovat hänen ystäviään: Kjartanssonin kotimaasta Islannista paikalle on saapunut Sigur Rós– ja Múm-yhtyeiden jäseniä, New Yorkia edustaa Shahzad Ismaily, muiden muassa Lou Reedin, Tom Waitsin ja Bonnie Prince Billyn kanssa työskennellyt multi-instrumentalisti.

The Visitors -videoteos on kuvattu Rokebyn kartanossa, jossa asuu taiteilijoiden ja seikkailijoiden kommuuni. Kjartansson oli eronnut hiljattain, mutta löysi sydämestään rakkautta kartanon taianomaiseen ilmapiiriin ja Obaman presidenttikauden optimismiin. Tunnetilat pohjattomasta melankoliasta rajattomaan lohtuun soivat teoksessa.

Kansallisgalleria | Finnish National Gallery / Pirje Mykkänen

Kjartanssonin Visitors on kerralla kuvattu yhdeksänkanavainen videoteos, jossa jokainen muusikko soittaa omalla screenillään, jokainen omassa huoneessaan. Jokainen valkokangas on kuin itsenäinen taideteos: elävä ja hengittävä maalaus tai liikkeessä oleva veistos. Hieman kuin tänä vuonna Ars Fennican Kjartanssonille tuonut teos Vene, jonka minimalistiset eleet ja meditatiivinen toisto kiehtoivat.

Visitors vangitsee nuoruuden suoman vapauden iltaruskon ja syvän ystävyyden käsien puristuksen. Teos on ihastuttanut ja itkettänyt vierailijoita Los Angelesin The Broadista Lontoon Barbicaniin, nyt se on Helsingissä.

Kiasman viidennen kerroksen täyttävä teos immersiivinen: kaikkia screenejä ei näe mistään kulmasta kerrallaan, musiikki muuttaa muotoaan sijaintia vaihtamalla. Se suorastaan kutsuu vaeltelemaan ja viipyilemään Rokebyn kartanossa.