Khroma listaa viisi vuoden 1995 jälkeen tehtyä biisiä, jotka ovat vieneet raskasta musiikkia uusiin suuntiin

Crossoverin voimaan itsekin luottava Khroma esittelee viisi metallin genrerajoja venyttänyttä biisiä, jotka jokaisen kokeellisen musiikin ystävän ja perushevarinkin tulisi tietää.

Toimittanut: Akseli Heikkilä

Metallimusiikkiin on haettu tuoreita vaikutteita ja uusia sävyjä toisista genreistä suurin piirtein siitä lähtien, kun tyylisuunta vakiinnutti paikkansa populaarimusiikin kaanonissa. Tyylilajikokeiluissa ei ole kavahdettu kansanmusiikkia, hiphopia, konemusiikkia eikä poppia. Osa genrekokeiluista on ollut silkkaa neroutta, osa ainoastaan hämmentäviä. Yhtä kaikki ne kehnommatkin crossover-risteilyt ovat omalta osaltaan laajentaneet näkemystä metalli-ilmaisusta.

Vuonna 2010 perustettu helsinkiläinen metallibändi Khroma yhdistelee musiikissaan synkeitä darkstep- ja triphop -vaikutteita brutaaliin metallilouhintaan. Tästä kombinaatiosta syntyy orkesterin dystooppisen pahaenteinen soundi.

Khroma ei alun perin alkanut tietoisesti tekemään crossover-metallia. Yhtyeen punaista lankaa alettiin luoda sen pohjalta, millaisia muusikoita bändissä soittaa ja mitkä ovat kunkin soittajan musiikilliset taustat sekä kiinnostuksen kohteet. Lähtökohtana oli, ettei yhdenkään muusikon tarvitse tunkea itseään hänelle sopimattomaan muottiin. Esimerkiksi Khroman vahvat konevaikutteet tulevat solisti Rikulta, joka tunnustautuu suureksi konemusiikin ystäväksi.

Yhtyeen kitaristi Mikko Merilinna listasi Rumballe viisi omaa suosikkiaan raskaan musiikin crossover-kappaleista – ja yhden bonusraidan.

Deftones: RX Queen (2000)
”Ainutlaatuinen sekoitus ambient-tunnelmia, metallikitaroita ja triphop-rumpuja. Koko White Pony -albumi näytti minulle täysin uudenlaisen tavan luoda raskasta musiikkia. Metalli on yleensä energistä ja eteenpäin menevää, mutta Deftonesin soundi on hyvin introverttiä ja sisäänpäin lämpenevää. White Pony oli ilmestyessään kesäni soundtrack. Se oli myös Deftonesin ensimmäinen albumi, jolla bändin kosketinsoittaja Frank Delgado oli kreditoituna kansivihkossa. Hän oli tehnyt joitain juttuja aikaisemmille levyille, mutta White Ponyn myötä Delgadosta tuli virallinen jäsen. Deftones soi edelleen levysoittimessani jatkuvasti.”

Sepultura: Ratamahatta (1996)
”Yhä Sepulturan livesetissä viihtyvä klassikkobiisi, jossa kai kiteytyy bändin pyrkimys naittaa yhteen metalli ja kotimaansa musiikillinen perinne. Tämä biisi on selkeästi eniten crossoveria Sepulturan tuotannosta. Kappale löytyy bändin vuonna 1996 julkaistulta albumilta Roots. Aikaisempia Sepulturan levyjä pidetään thrash metalin klassikoina, mutta tätä levyä ja jo edellistä Chaos A.D. -levyä varten bändi teki muistaakseni tietoisen päätöksen tuoda brasilialainen kansamusiikki osaksi ilmaisuaan. Roots-levyn aikaan Sepultura oli kenties kaikkein mielenkiintoisin metallibändi maailmassa. ”

Refused: Tannhäuser/Derivè (1998)
”Enemmän kokeellista musiikkia kuin crossoveria, mutta kokeellisuuden ja crossoverin raja lienee muutenkin häilyvä. Erikoinen ja eeppinen yhdistelmä jousisoittimia, hardcorea ja slaavilaista haitari-folkia. Refused oli hardcore-bändi, mutta he kyllästyivät genren sääntöihin ja pyrkivät ilmeisesti tietoisesti lisäämään musiikkiinsa elementtejä, jotka eivät lähtökohtaisesti siihen kuuluneet. Tämä biisi ei ole sinällään metallia, mutta soitto on aggressiivistä ja laulaja huutaa kovaa, joten biisi sopii listalle oikein hyvin. ”

Korn: Freak on a Leash (1998)
”Kornin soundihan oli crossoveria kokonaisvaltaisesti, joten on makuasia, minkä biisin bändiltä valitsee. Freak on a Leash löytyy Kornin Follow the Leader -levyltä, jolla on Kornin tuotannossa kenties eniten hiphop-elementtejä. Lisäksi biisissä on maukkaita ambient-noiseja, hieno groove ja sopivasti erikoinen meininki. 2000-luvulla Korn on lisännyt musiikkiinsa paljon melodioita ja käyttänyt runsaasti koneita. Näen kuitenkin tämän hiphop-aikaisen vaiheen nykyistä mielenkiintoisempana.”

One Day as a Lion: Wild International (2008)
”Ei sisällä kitaraa, mutta kuulostaa metalliselta – tai vielä enemmän rockilta! Rage Against the Machinen laulaja Zack De La Rocha ja The Mars Voltan ex-rumpali Jon Theodore yhdistivät tässä voimansa. Wild International on erittäin hyvä esimerkki siitä, miten kappale voi kuulostaa raskaalta olematta muodollisesti metallia. Bändi on ilmeisesti edelleen kasassa vaikka ovat julkaisseet vain yhden ep:n, jolta tämä biisi löytyy. ”

+BONUS!

Public Enemy: By The Time I Get to Arizona (1991)
”On tulkinta-asia, pitääkö tätä rock/rap-crossover-biisinä vai perinteisenä Public Enemy -biisinä. Joka tapauksessa hieman eri tavalla sovitettuna tämä voisi olla suoraan Rage Against the Machinen tuotannosta. Public Enemy on yleisesti Khromalle – tai ainakin minulle – tärkeä vaikute. Soundimaailma on näennäisesti meloditonta, eri sampleista koostettua komppia ja aikansa mittapuulla äänikollaasimaista noisea. Tämän kautta ymmärsin, että äänimaiseman voi kasata keskenään hyvin kirjavista sampleista. ”

Khroman debyyttilevy Collapse julkaistiin 28.3. Yhtyeen keikkalista:

2.5. Kuopio, Henry´s pub
3.5. Joensuu, Marks
9.5. Tampere, YO-talo
10.5. Hyvinkää, Jalostamo
16.5. Seinäjoki, Bar 15
17.5. Lahti, Torvi
23.5 Kouvola, Rytmikatti
24.5. Helsinki, Nosturi