Darkthrone kehuu, Converge ylistää, NME esittelee – Kotimaisella Beastmilkillä menee lujaa

Beastmilk tarjosi debyyttilevynsä ennakkokuunteluun Rumbaan. Kannattaa ottaa haltuun.

Teksti: Saku Schildt

Uusimman Rumban Nousussa-yhtyeenä esitelty Beastmilk julkaisee Climax-esikoisalbuminsa tämän viikon perjantaina. Kivasti hypeä kerännyt bändi soitattaa levyä ennakkoon jo nyt, joten mikäli apokalyptiset vision ja kelpo postpunk kiinnostavat, on suositeltavaa tarkastaa levy saman tien. NME kerkesi esitellä albumin muulle maailmalle jo eilen.

Kuuntele tuotos alta. Mainitun Nousussa-haastattelun voit puolestaan lukea playerin alapuolelta. Mukana muun muassa levyn tuottaneen Converge-kitaristi Kurt Balloun tarinoita levyn synnystä ja siitä, kuinka hän oikeastaan päätyi suomalaisyhtyeen kanssa samaan studioon.

Lopunajan lauluja
Beastmilk Rumbassa 11/13, teksti: Saku Schildt

Rock’n’roll on kuollut. Tai ainakin rock’n’roll-elämä. Mitä muuta voi sanoa, kun kuuleman mukaan jopa Sólstafir on kesyyntynyt?

Kotimaisen Beastmilkin kanssa Suomea kiertäneellä islantilaisyhtyeellä on maine kuppia innokkaasti nostavana hurjien miesten laumana – laulaja Aðalbjörn Tryggvason kertoi Rumbassa 14/11 Svartir Sandar -levyn äänitysten kiristyneen veriseksi tappeluksi yhden bändin jäsenen ja tuottajan välillä. Yhtyeen lokakuista Suomen-kiertuetta läheltä seuranneet kuitenkin kertovat, että islantilaiset ovat maineeseensa verrattuna jopa terveellisten elämäntapojen yhtye.

Miten väitteitä kommentoi Sólstafiria kiertueella lämmitellyt Beastmilk? Keikkabussista tavoitettu krapulainen kitaristi Goatspeed alias Juho Snell on haluton kommentoimaan asiaa mutta sanoo, ettei hän ole kovin railakasta elämää huomannut.

”Ei täällä ole ollut mitään peruskohinaa kummempaa. Joku bändistä on nähty lenkilläkin”, Snell sanoo.

Beastmilkin kannalta oli kenties parempikin, että kiertuekaveri osoittautui odotettua rauhallisemmaksi. Nyt pääesiintyjällä oli aikaa evästää nuorempiaan pitkien kiertueiden nikseistä.

”Ovathan ne vähän pelotelleet meitä, että mitä voi olla luvassa. Tai eivät nyt pelotelleet, mutta onhan se selvää, että jos pyörii bussissa ympäri maailmaa, alkavat nuppi ja ihmissuhteet olla kovilla.”

Oppi voi tulla Beastmilkille tarpeeseen, sillä bändillä menee mukavasti. Vuonna 2010 perustettu yhtye on saanut kahdella pienjulkaisullaan niin hyvän hypen alleen, että marraskuun lopussa julkaistavaa Climax-debyyttialbumia odotetaan kiinnostuksella.

Svart Records kasvatti porua esittelemällä Climaxia medialle jo hyvissä ajoin syksyllä. Ja kelpaahan sitä esitellä, kun levy on komeaa kuultavaa. Editorsin, Killing Joken ja Joy Divisionin ystävien kannattaa pitää korvat höröllä.

Yksi tärkeä henkilö Beastmilkin historiassa on Darkthronen toinen puolisko Fenriz, joka kirjoitti yhtyeestä vuonna 2010 Band of the Week -blogiinsa. Black metal -veteraanin sanalla on edelleen painoarvoa, sillä kirjoituksen myötä Beastmilk alkoi saada yhteydenottoja.

”Jotkut vähän isommat levy-yhtiöt tunnustelivat, että kiinnostaisiko. Otimme mieluummin yhteyttä Svartiin. Ensin ei kuultu niistä mitään, mutta vähän ajan päästä ne olivat, että julkaistaan heti kaikki mitä löytyy”, Snell sanoo.

On muitakin orkesterin ulkopuolisia henkilöitä, joilla on ollut merkittävä rooli Beastmilkin lentoon saattamisessa. Yksi on tietenkin Climaxin tuottaja, yhdysvaltalaisen hardcore-suuruuden Convergen kitaristi Kurt Ballou, mutta Snell haluaa tuoda esiin kolmannenkin hahmon.

”Se oli Convergen basisti Nate Newton, joka meidät alun perin huomasi. Hän tilasi meiltä levyjä, paitoja ja sellaista. Oltiin että häh, ja luvattiin lähettää ilmaiseksi matskua. Sitten kului puoli vuotta, ja se tilasi kamat uudestaan, koska olimme unohtaneet postittaa ne”, Snell hymähtää

”Huomasimme silloin, että he olivat tulossa Helsinkiin keikalle, ja lupasimme tuoda kamat Nosturiin. Siellä Kurt Ballou kertoi olevansa kiinnostunut nauhoittamaan levymme. Näin päädyimme Jenkkeihin levyä tekemään, mutta Nate oli tässä se oleellinen linkki bändin kannalta.”

Beastmilk on ajattelevien miesten bändi, jolla on monimutkaisia visioita musiikkinsa tarkoituksesta ja sanomasta. Tämän havaitakseen ei tarvitse kuin kysyä bändin nimen taustaa. Jos jotkut muut yhtyeet keksivät nimensä puhelinluettelosta, Beastmilkiin kätkeytyy kiemuraisempi ajatus.

”Keskustelimme aikoinaan aiheesta laulajamme Kvhostin (Hexvesselistäkin tuttu Mat McNerney, toim. huom.) kanssa. Minua kiehtoi ajatus, että maailmaa pyörittävät nesteet, siis öljy, vesi, veri, sperma, äidinmaito ja niin edelleen. Mikrokosmisella tasolla veri on elämän ehto, ja makrokosmisella tasolla voi miettiä vaikka öljyn roolia maailmassa. Nimi pyrkii tavallaan kiteyttämään tällaisen vaikean, laajan ajatuksen”, Snell sanoo.

Ei siis ihme, että tuottaja Ballou sai maineestaan ja asemastaan huolimatta tehdä töitä, ennen kuin näkemyksistään tarkka suomalaisyhtye antoi vieraan sorkkia tuotantoaan. Sähköpostitse tavoitettu Ballou muistelee äänityksiä silti lämmöllä.

”Bändin kaverit ovat loistotyyppejä, erittäin lahjakkaita. Joillain heistä ei kuitenkaan ollut paljoa kokemusta studiosta tai tuottajista. Hommani olikin saada heidät tuntemaan olonsa mukavaksi ja rakentaa välillemme luottamusta”, Ballou kirjoittaa ja jatkaa:

”Nyt tuntuu, että olisi pitänyt kannustaa heitä olemaan vielä vahvempia mielipiteissään. Tämä voi kuulostaa oudolta, mutta vaikka haluan yhtyeen luottavan kykyihini, en halua heidän luottavan niihin liikaa. Monet parhaat työni ovat syntyneet ankaran prässäämisen tuloksena. Beastmilk piti minua kovilla miksauksessa, mutta olisin ehkä kyennyt vielä parempaan, jos bändi olisi ollut vaativampi äänitysvaiheessa.”

Snell kertoo esimerkin Balloun psykologisesta pelisilmästä. Kitaroita äänittäessä tuottaja antoi ensin muusikon nauhoittaa osuutensa kuten oli tottunut nauhoittamaan. Vasta sitten Ballou pyysi, voisivatko he vielä kokeilla myös hänen tapaansa ja katsoa sitten yhdessä, kumpi toimii paremmin.

”Silloin se pääsi elementtiinsä. Katsottiin melkein riffi riffiltä, mikä on siihen sopiva kitara ja oikea vahvari”, Snell sanoo ja jatkaa:

”Oli fiksu veto, että Kurt antoi minun ensin tehdä hommat omaan tyyliini. Jos hän olisi käskenyt heti alkuun, että nyt tehdään näin, siitä olisi voinut seurata myrkyllinen tunnelma. Kyllä joitain alkuperäisiä otoksiani on mukana lopullisessa miksauksessa, mutta enemmän Kurtin.”

Ballou lisää olevansa kiinnostunut jatkamaan yhteistyötä Beastmilkin kanssa seuraavallakin levyllä. Climaxista hän kertoo olevansa tohkeissaan.

”Rakastan sitä”, Ballou kirjoittaa. ”Se on levy, jota kuuntelen vielä vuosien päästä.”