Tuottajasielu Suomenlinnassa – haastattelussa DJ Polarsoul

DJ POLARSOULINA tunnetun Antti Raassinan ansioluettelo on pitkä. Siihen mahtuu kotimaisia hiphop-julkaisuja, kaksi omaa tuottajalevyä ja erilaisia yhteistyöprojekteja muiden musiikintekijöiden kanssa. Monipuolista työsarkaa yhdistää yksi asia: suurin osa teoksista on saanut alkunsa paikassa, jonne ei kävellen pääse.

Anu Leppäharju

Pääasiallisesti ulkomaalaisten turistien täyttämän lautan laseihin osuu vesipisaroita, ja meren yllä on ohut usva. Kesää ei ole jäljellä enää montaa päivää.

Se ajatus tulee ensimmäisenä mieleen, kun katselee Suomenlinnaa kohti porskuttavan lautan ikkunasta ulos. Kylmä ei ole, mutta merimaisema on elokuuksi harvinaisen harmaa.

Tämä ei haittaa, sillä lauttamatkan tarkoituksena ei ole piknik tai maailmanperintökohteemme läpikotainen tutkiskelu. Suuntana on Suomenlinnan rannassa sijaitseva äänitysstudio, jolla on merkittävä rooli kotimaisessa hiphop- ja reggaemusiikissa. Studiossa ovat aikoinaan syntyneet lukuisat suomireggae-klassikkojulkaisut aina Soul Captain Bandistä Jukka Pojan alkupään tuotantoon.

Viimeisen kymmenen vuoden ajan studio on toiminut myös hiphop-tuottaja Antti Raassinan eli DJ Polarsoulin työskentelytilana.

”Me tultiin tähän studioon alun alkaen Asa Masan kanssa vuokralle. Jossain vaiheessa Asa vaihtoi paikkaa, mutta itse en malttanut lähteä. Täällä on kiva puuhastella”, Raassina toteaa asetellessaan studion miksauspöydän takana olevia piuhoja paikoilleen.

djpolarsoul3_web

Äänitysstudio Ylivoima on ollut toiminnassa 15 vuotta. Sen on perustanut Bommitomminakin tunnettu tuottaja, äänittäjä ja säveltäjä Tommi Tikkanen, joka itse käyttää studiota nykyisin tuotantohuoneena. Raassinan kanssa virallisen työtilan jakaa niin ikään muusikkona ja tuottajana työskentelevä Mikko Rossi.

Huoneen keskiössä ovat massiivinen miksauspöytä ja kaiuttimet. Korkean huoneen seiniin on teipattu muutamia keikkajulisteita, siellä täällä näkyy erilaisia soittimia. Yhdessä nurkassa tönöttää vaalea sohva. Siinä Raassina on viettänyt monen monta yötä.

”Minä olen näistä studiotyypeistä se, joka on ollut täällä yötä varmaan eniten. Nykyään täällä tulee nukuttua huomattavasti harvemmin”, kertoo Raassina viitaten muutama vuosi sitten kuvioihin astuneeseen perheenlisäykseen.

Tuottaja työskentelee studiossa vähintään kolmesti viikossa, parhaimmillaan päivittäin. Työaikoihin ei liity mitään tietynlaista rutiinia, sillä musiikkia tehdään senhetkisen tilanteen ja aikataulun mukaisesti.

”Tavallaan tänne on tosi hienoa tulla aamulla, silloin mieli on virkeimmillään. Kun pyöräilee ensin satamaan ja tulee laivalla tänne, turhat asiat on helppo jättää taakse ja keskittyä olennaiseen. Joskus on kiva, ettei tarvitse katsoa kelloa ja saa vääntää niin kauan kuin haluaa. Sitten voi mennä välissä nukkumaan ja herätessään taas aloittaa.”

djpolarsoul2_web

Studiossa ovat syntyneet myös DJ Polarsoulin kummatkin tuottajalevyt, vuonna 2013 ilmestynyt Pilvilinna ja 14. lokakuuta julkaistava Forever. Tuoreimman levyn ensimmäiset taustat syntyivät jo niihin aikoihin, kun Pilvilinna julkaistiin.

”Onhan se taas ollut aikamoinen Iisakin kirkko. Ekan levyn jälkeen ajattelin, etten enää tee toista tuottajalevyä. Sen mukana tuli kuitenkin paljon uusia kuuntelijoita ja sellainen fiilis, että pakkohan tässä jotain on tehdä”, Raassina kertoo.

Forever-albumilla vierailee yhteensä 22 kotimaista rap-artistia. Kuten arvata saattaa, parinkymmenen ihmisen aikataulujen yhteensovittaminen tuottajan kanssa toi levyntekoprosessiin omat haasteensa.

”Toisaalta ymmärrän sen, sillä yksi biisi minun levylleni on aina aikaa jäljessä artistin omasta seuraavasta projektista. Kaikki ovat omia persooniaan, ja kaikilla on omat taistelunsa.”

11 kappaleen mittaisen albumikokonaisuuden avaa viime keväänä julkaistu single Ikuisesti, jonka rap-osuuksista vastaa edesmennyt Edorf. Tuottaja oli aluksi epäröinyt vakavasti sairaan räppärin pyytämistä mukaan levylle, mutta loppujen lopuksi kappale valmistui harvinaisen nopeasti.

”Minulle vastasi superreipas kaveri, ja Edorf nauhoitti osuutensa kotona tyyliin samana päivänä. Puhetta oli, että nauhoitettaisiin ne vielä uudestaan täällä, mutta valitettavasti aika loppui kesken. Rest in peace, Edorf.”

Vaikka jokaisella albumin kappaleella on vähintään yksi vieraileva artisti, Forever on alusta loppuun DJ Polarsoulin kuuloinen. Ennen kuin tuottaja pyysi yhdellekään kappaleelle vierailijaa, hän oli suunnitellut siihen jo valmiiksi teeman, maailman tai jonkinlaisen muun tausta-ajatuksen. Esimerkiksi Salvador Dali -biisin punainen lanka sai alkunsa, kun Raassina luki Dalin päiväkirjaa.

”Kutsuin Sipulijaskan ja Sairas T:n tänne, ja selitin heille kirjasta erään kohdan. He ymmärsivät, mitä hain takaa, ja niin biisi syntyi täällä. Siihen tuli loppujen lopuksi aika mystinen räppärikombo. En usko, että Sipulijaska ja Sairas T olisivat muuten päätyneet tekemään yhdessä biisiä”, hän pohtii.

Viiden huntin auto on ainoa Forever-albumin kappale, jonka kohdalla tuottaja teki poikkeuksen. Hän antoi siinä vierailevalle Raimolle ja Setä Koposelle sanoituksellisesti täysin vapaat kädet. Jokaisen biisin kohdalla tuottaja oli kuitenkin jo valmiiksi miettinyt, kuka räppäri siihen sopisi.

Esimerkiksi Eevil Stöön vierailu En voi palata tulevaisuuteen -kappaleella oli kypsynyt tuottajan mielessä jo pitkään. Kun aikataulut saatiin sopimaan, Stöö matkasi lautalla studiolle ja vietti siellä Raassinan kanssa kaksi päivää. Syntyi verse per päivä.

Raassina osallistui myös itse biisien sanoittamiseen ideoiden ja kommentoiden. Välillä tuottajan ja räppäreiden näkemykset erosivat toisistaan, mutta Raassinan omien sanojen mukaan suurimmilta väännöiltä vältyttiin.

”Tavallaan minulla ei pitäisi olla sanottavaa siihen, mitä joku räppäri sanoo. Useimmiten ihmiset kuitenkin jopa haluavat kuulla kommentteja ja mielipiteitä”, hän kertoo.

Vaikka aikataulujen yhteensovittaminen toi tuottajalevyn valmistumiseen pieniä lisähaasteita, itse studioon vierailijat tulivat aina mukisematta. Raassina epäilee tilojen sijaintiin liittyvällä eksotiikalla olevan osuutta asiaan.

Muusta maailmasta hyvällä tavalla eristyksissä oleva studio on etu myös hänelle itselleen, mutta kiireisinä aikoina etäisyys vaatii enemmän venymistä.

”Jos on esimerkiksi keikkojen vuoksi paljon roudattavaa, tulee totta kai miettineeksi, että lähempänä kotia sijaitseva studio olisi kätevä. Mutta kyllä tässä mestassa on silti oma taikansa. Sellainen oma rauha.”

Sen myös huomaa. Kun Suomenlinnan lautta lipuu takaisin ihmisvilinän täyttämän Kauppatorin rannalle, olo tuntuu huvittuneelta. Noin vartin kestävän merimatkan päässä voi todellakin olla ihan oma maailmansa.