Arvio: Kun hype on kuuminta, kannattaa takoa – röyhkeä bängeri ja smoothia osastoa Töölön Ketterältä

Töölön Ketterä jatkaa siitä mihin jäi.

Töölön Ketterä
Töölön Ketterä
PME
8,1

Töölön Ketterällä on mennyt lujaa Ludoo-ep:n julkaisun jälkeen. Keikkaa on heitetty ympäri klubeja, mutta myös isot festarit kuten Sideways ja Ruisrock on jo korkattu. Ketterä-kiimaa on havaittavissa ja duon nimeen törmää usein.

Vanha viisaus tai klisee kertoo, miten silloin pitää takoa kun rauta on kuuma. Ketterä on tehnyt juuri niin. Ludoo-ep julkaistiin huhtikuussa ja jo levyjulkkareissa kuultiin ennen julkaisematonta materiaalia. Sen jälkeen Ketterän räppäävän osapuolen eli Matti8:n ääntä ollaan kuultu muutamaan otteeseen erinäisissä yhteyksissä lisää ja nyt saadaan virallisesti uutta Töölön Ketterää. Mistä näissä kappaleissa on sitten kyse?

Rumban ep-arviossa luki aikoinaan näin: “On sääli, että kyseessä on vasta ep. Tätä materiaalia haluaisi enemmän.” No nyt sitä on luvassa. Töölön Ketterä ei ole lähtenyt keksimään grimepyöräänsä uudelleen, he ovat vain tehneet asiat paremmin.

Varsinainen singlejulkaisu eli Kiska kiinni oli juurikin se biisi, joka levyjulkkareissa kuultiin. Tuotannosta vastaa Noah Kin ja se myös kuuluu. Biitin voisi luulla olevan “lainattu” suoraan joltakin pölyiseltä brittien grimenauhalta. Näin ei kuitenkaan ole. Tuotanto on laadukasta ja tuo aavistuksen verran mieleen Wileyn alkupään materiaalin. Tämä on sitä rehellistä grimeä. Töölön Ketterää toistaiseksi grimeimmillään.

Kiska kiinni on biisi, jota Ketterä on kaivannut. Varsinainen röyhkeä bängeri puuttui yhtyeen tuotannosta ja nyt se viimein saadaan kaikkien korville. Se ei varsinaisesti nosta duosta esiin uusia puolia. Lyriikka jatkaa päällisin puolin uhoamisen linjalla mitä ep:lläkin kuultiin. Toki tämän nimiseltä kappaleelta nyt ei voisi muuta odottakaan. Ellei Matti8 sitten ole ryhtynyt yrittäjäksi.

Ne hienot jutut löytyvätkin tarkemmalla tutkimisella. Matti8 on lahjakas räppäri ja tälläisessä kappaleessa se nousee vielä paremmin esiin. Mies paukuttaa riimejä kuin Novelist ruffsoundissaan. Hengästymättä, pysyen biitissä ja kuulostaen uskottavalta. Tavaramerkiksi on alkanut muodostumaan niin sanottu Matti8-nuotti. Se on kuultavissa helposti ensimmäisessä versessä. Esimerkkinä vaikkapa tämä kohta: “Mä en ikinä ota lepii, ei oo paljoo mahist. Mä en ikin kerkee pygii täällä, mä nousen aamusin jostain sarkofagist.” Toki nämä eivät ole luettavissa, vaan kuunneltavissa mutta epäilen, että siihen havahtuu välittömästi. Erikoismaininta ja virtuaalinen yläfemma myös heti seuraavana kuultavasta wordplaysta, jossa myös Paperi-T saa oman mainintansa: “Keikan jälkeen mitä on jäljellä, en oo T, mut lupaan et jäljel mä.”

Nämä ovat todisteita siitä, että vaikka biisin lyriikka kuulostaakin päällisin puolin uhoamiselta, ne sisältävät kuitenkin juuri vastaavia yksityiskohtia, joita on mielenkiintoista bongata.

Kiska kiinni on onnistunut singlejulkaisu varsin tärkeässä vaiheessa.

Broidi on toki myös kappale, jota Ketterä on kaivannut. Röyhkeän bängerin lisäksi yhtyeeltä puuttui myös askeleen smoothimpi osasto. Biitti on tällä kertaa duon toisen osapuolen eli Handshakingin kädenjälkeä. Todettakoon jälleen, ettei tätäkään täysin vapisevin käsin ole tehty. Alussa kuultava aavistuksen househtava sample koukuttaa kuin Ludoon kertosäe. Sääli vaan, että kappale on liian pitkä, vaikka mukana vaihtelua tuomassa onkin Ketterän keikoilla tuplaava Sonny (kannattaa laittaa nimi muistiin). Silti viiden minuutin kesto on vähän liikaa. Sonnyn versen jälkeen kappaleen odottaisi päättyvän, mutta sen sijaan ollaankin vasta puolessa välissä. Tähän väliin olisi ollut sopivaa koittaa kenties kolmatta vierailijaa. Toisaalta kappaleessa räpätään, ettei ketä tahansa päästetä fiitteihin. Ehkä se sitten on niin.

Ei biisi silti huono ole. Se ei ole ihan niin koukuttava kuin Kiska kiinni, mutta se on silti laadukasta jälkeä, eteenpäin menoa. Sonny on mielenkiintoinen riimittelijä ja lahjakas räppäri. Matti8 on tässä rennolla sykkeellä ja biisi itsessään on paljon lähempänä perinteistä räppiä, kuin mitä Ketterältä on ennen kuultu.

Tärkeintä on kuitenkin se, että Ketterä menee nyt oikeaan suuntaan. Suomigrime on tulossa ja kovaa, nostaen jälleen hieman vauhtiaan.

Tuomas Aflecht