Haastattelussa Kendrick Lamar – Straight outta Compton, lauseen varsinaisessa merkityksessä

Comptonin pahamaineisilla kaduilla varttunut Kendrick Lamar saapui pitkän Euroopan-kiertueensa viimeisillä hetkillä Helsinkiin konsertoimaan. Good Kid, M.A.A.D City -kakkosalbumillaan pankin räjäyttänyt nuori superlahjakkuus kunnioittaa länsirannikon hiphopin perinteitä mutta ajatteli, että yleisö olisi pikkuhiljaa valmis jollekin uudelle.

Teksti: Anton Vanha-Majamaa, kuva: Wikipedia

“Uusi sukupolvi, kaikki nämä 13- tai 16-vuotiaat nuoret, eivät he tiedä Nasin Illmaticia, Jay-Z:n Reasonable Doubtia tai OutKastin Aqueminia. Mutta nyt he tietävät, kuka on Kendrick Lamar.”

”Helsinkiläisen hotellin sviitissä istuva artisti puhuu matalalla äänellään nopeasti mutta hiljaa. Lamarin olemukseen yhdistyy ymmärrys hänen statuksestaan ja siitä, mitä kaikkea on vielä luvassa, sekä arvostus kaikkea sitä kohtaan, mitä hän on jo saavuttanut. Kendrick Lamar tuntuu harvinaisen nöyrältä ollakseen se kaveri, josta saattaa lähivuosina tulla hiphopin suurin maailmantähti.

Good Kid, M.A.A.D City kumartaa Dr. Dren, Tupacin ja Ice Cuben edustamalle länsirannikon räpille, tuoden genreen samalla täysin uusia näkökulmia ja aihioita. Lamarilla on kyky runollistaa se problematiikka, joka Comptonin jengiväkivallan ja -rikollisuuden tahraamiin katuihin niin olennaisesti liittyy.

“Asuinpaikkani teki minusta sen, mitä olen. Kappaleissani on herkkyyttä, mutta niitä ympäröivät kovat reunat. Tuo kovuus tulee siitä elämäntavasta, jota en koskaan voi täysin paeta”, Lamar kertoo.

“Musiikkini äityy paikoin aggressiiviseksi, mutta samaan aikaan olen aina ollut uneksija.”

Kuten niin monelle ghettolähtöiselle amerikkalaiselle räppärille, oli musiikki myös Lamarille keino pysytellä erossa rikollisuudesta ja jengielämästä. Rikollisryhmät kuten Bloods, Crips ja Pirus nielevät Los Angelesin alueella vuosittain tuhansia nuoria. Lamar löysi musiikin nuorena, ja painui jo 16-vuotiaana studioon äänittämään ensimmäistä mixtapeaan. Studio piti kiireisenä ja muuttui pian täysipäiväiseksi työksi.

Kymmenen vuotta myöhemmin Lamar on saavuttanut Yhdysvaltojen Billboardin listan kakkossijan, tehnyt yhteistyötä Dr. Dren, Draken, A$AP Rockyn, Lady Gagan ja Pharrellin kaltaisten artistien kanssa sekä kiertänyt maailmaa puhkikehutun Good Kid, M.A.A.D Cityn tiimoilta. Pitchfork nimesi sen vuoden 2012 parhaaksi albumiksi ja solidifioi samalla osaltaan hiphopin entisestään vahvistuvaa asemaa trendiyleisön parissa. Frank Ocean oli samaisen listan kakkosena.

“Hiphopissa on aina ollut kyse rajojen rikkomisesta. Erilaisille yleisöille esiintyessäni olen tajunnut, kuinka paljon musiikillani voin vaikuttaa paitsi siihen urbaaniin yhteisöön, josta laulan, myös sen ulkopuolisiin. Lady Gagan ja Saturday Night Liven kaltaiset tahot kuuntelevat ja ovat kiinnostuneita siitä, mitä teen”, Lamar summaa.

Se, että Lamar puhuu teksteissään paljon Comptonista ja siellä asumiseen liittyvistä asioista, sulkee kuulijoilta tietyn merkitystason pois. Hänen mukaansa kyse on kuitenkin ennen kaikkea siitä tunteesta, joka musiikista välittyy. Sen tavoittamiseen ei vaadita ymmärrystä siitä, mitä tarkoittaa ”Bish” (Bitch) tai mihin Lamar viittaa puhuessaan ”Master Splinteristä” (Teini-ikäisistä mutanttininjakilpikonnista tuttu Mestari Tikku).

Rajojen rikkomista on tavallaan myös se, millaisella albumilla Lamar on hivuttautumassa räppäreiden kuninkuusluokkaan. Good Kid, M.A.A.D City maistuu Tupacia ja Xzibitiä kuunnelleille konkareille, nuorille hoppipäille ja genreen vähemmän kokonaisvaltaisesti kiinnittyneille musadiggareille. Samassa onnistuivat 2010-luvulla ainakin Kanye West, Drake ja Frank Ocean.

“Meitä kaikkia yhdistää ennen kaikkea intohimo musiikkiin. Oceanin albumista tekee hienon se, kuinka paljon siinä on kyse tarinankerronnasta. Se on tänä singlejen ja popkonventioiden aikana virkistävää”, Lamar kehuu.

“Sama juttu on minun levyni kohdalla: pyrin kertomaan kokonaisia tarinoita, jotka saavat ihmiset ajattelemaan. Uusi sukupolvi ei ole kuullut sellaista pitkään aikaan, ja nyt on aika tuoda se takaisin.”

Haastattelun jälkeisellä keikalla havahdun siihen, kuinka hyvin Lamarin viesti todella otetaan vastaan. Harvassa ovat tämän kokoluokan starat, jotka juttelevat yleisölleen näin vapautuneesti ja jakelevat itse vesipulloja eturivin faneilleen. Yleisö tuntee paitsi uutuuslevyn hitit, myös paljon artistin vanhempaa materiaalia ja tunnelma on tiiviimpi kuin osasin odottaa. Illan hämärtyessä alan tajuta, ettei Kendrick Lamar ihan heti ole katoamassa mihinkään.

Haastattelu on julkaistu Rumbassa 3/12. Lue Good Kid, M.A.A.D. City -albumin arvio tästä.