Stuba Nikula kehottaa kapinaan konserttimelusta valittavia helsinkiläisiä vastaan: ”Tämä on vähemmistödiktatuuria”

29.06.2011

Helsingin ympäristökeskus on ollut viime päivinä ihmeissään. Virastoon on ilmaantunut Foo Fightersin keikan jälkeen satoja yleisöpalautteita – positiivisia sellaisia. Tämä on Stuba Nikulan puolivahingossa käynnistämän kampanjan tulosta.

Teksti: Saku Schildt, kuva: Nelly Tatti

Ei siihen kauaa mennyt. Foo Fighters oli sunnuntaina 26.6. varmaan soittamassa Kalasatamassa viimeistä kappalettaan, kun joissain lähitaloissa näppäimistöt kävivät jo kuumina. Työn jälki tuli esille heti tiistaina: Helsingin Sanomissa toimittaja Karmela Bélinki valitti mielipidesivuilla, miten ”tuhannet kärsivät konserttien melusta”, ja miten ”myöntäessään luvan näihin tapahtumiin Helsingin kaupunki on ollut välittämättä muiden kuin järjestäjien toivomuksista”.

Kalasatamassa olleet 28 000 innokasta fania jäivät tietenkin tässä yhtälössä laskuista pois. Harmillista kyllä, kymmenientuhansien tyytyväisten konserttivieraiden äänet tuppaavat jäämään muutenkin huomiotta, koska heidän tunnelmiaan ei kiiri päättäjien korviin. Valituksia kyllä tulee tasaiseen tahtiin, jolloin tilanne vääristyy lupa-asioita käsittelevien silmissä niin, ettei keikasta näytä olleen kenellekään muuta kuin harmia.

Kaapelitehtaan toimitusjohtaja ja samalla Suvilahden konserttialuetta vuokraava Stuba Nikula on tympääntynyt ilmiöön. Hän kehotti Facebookissa rockin ystäviä lähettämään kaupungin virkamiehille ympäristökeskuksen palautelomakkeella toisenlaistakin näkökulmaa, ja pian ympäristökeskuksen sivuille ilmaantui teksti, jossa kerrotaan viraston saaneen ”satoja positiivisia Foo Fightersin konserttiin liittyviä palautteita”. Samalla kehotetaan kirjoittamaan kiitoskirjeitä vastaisuudessa laitoksen Facebook-sivulle (kumma pyyntö sinänsä, kun ainoastaan palautelomakkeen kautta annetut palautteet otetaan virallisesti huomioon).

Nikula myhäilee tyytyväisenä. Hän kertoo vääntäneensä meluasioista Helsingissä ja Suomessa jo viisitoista vuotta, ja kuvailee tilanteen menevän koko ajan pahempaan suuntaan.

”Kyse on vähemmistödiktatuurista, ja siksi ajattelin motorisoida hiukan enemmistön ääntä kuuluviin”, Nikula sanoo.

”Stadissa kaikkia pykäliä luetaan tiukemmin kuin muualla Suomessa. Desibeli on taajamien liito-orava, ja suuri osa asiallisestakin keskustelusta on asiavirheitä täynnä. Ylipäätään on älytöntä, että konserttimelu rinnastetaan louhintatöihin. Tämähän on alan aliarvostamista. Toisaalta tällä logiikalla bändit saisivat aloittaa jo kello 7 aamusta.”

Nikulaa viehättää ajatus, että muutosta ilmapiiriin pyritään saamaan gandhimaiseen tapaan kiittämällä.

”Sosiaalinen media vapautti arabimaita mielivallasta, miksei stadilaisiakin?” Nikula heittää.

”Osa ympäristökeskuksen virkamiehistä on kiitoksensa ansainnut, mutta pitää myös todeta, että osa virkamiehistä siellä on aivan poskettomia jääräpäitä. Virastopäällikkö Kansasta en ole saanut viidentoista vuoden aikana koskaan asiasta palaveriin tai keskusteluun.”

Nikula oli alun perin ajatellut, että Suvilahdessa kesällä järjestettävät Tuska ja Flow olisivat itse toteuttaneet vastaavanlaiset kampanjat. Kun valitusrumba alkoi heti ensimmäisen lähialueella järjestetyn suuren konsertin jälkeen, hän nostikin asian esille itse.

On mielenkiintoista nähdä, mihin käynnistynyt kiitoskampanja johtaa. Nikula lupaa pitävänsä kesän jälkeen huolen siitä, että joku ympäristölautakunan jäsen pyytää syksyllä asiasta yhteenvedon, jonka jälkeen asia työnnetään kaupunginvaltuuston ja -hallitukseen.

”Muutosta kaivattaisiin, koska melupykälien tiukka tulkinta on ristiriidassa esimerkiksi kaupungin tapahtuma-, kulttuuri- ja elinkeinostrategioiden kanssa.”

Onko sinulla sanottavaa kesän musiikkitapahtumista Helsingissä? Kerro mielipiteesi täällä!

Lisää luettavaa