All Tomorrow’s Parties -festarit: hylätty sotilastukikohta tarjosi puitteet Nick Caven vimmaiselle hurmiolle

Eri puolilla maailmaa festaritapahtumia järjestänyt All Tomorrow’s Parties toi festivaalinsa tänä vuonna ensi kertaa Islantiin. Muun muassa Nick Cave and the Bad Seedsin tähdittämä tapahtuma järjestettiin autioituneessa Nato-tukikohdassa. Aleksi Kinnunen ja Suvi Kukkonen vierailivat paikan päällä.

Teksti ja kuvat: Aleksi Kinnunen ja Suvi Kukkonen

All Tomorrow’s Parties Iceland
Keflavik, Islanti
28.-29.6.2013

Brittiläinen All Tomorrow’s Parties –festivaaliorganisaatio lienee tuttu ainakin osalle indiemusiikkia seuraavasta kansanosasta.

Suomalaisten kansoittamalla Barcelonan Primavera-festivaaleilla yhtenä yhteistyötahona toimiva tapahtuma pyöräytti kesäkuun lopussa ensimmäisen tapahtumansa Islannissa. Vuosituhannen vaihteesta lähtien toiminut ATP on järjestänyt aiemmin Englannin ja Espanjan lisäksi tapahtumia Australiassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa.

Nyt kohteena oli Reykjavikin kupeessa sijaitsevan Keflavikin lentokentän viereinen entinen Nato-tukikohta, joka tyhjeni vuoden 2006 kieppeillä noin 5000 yhdysvaltalaissotilaasta.

Festivaalialue on myös paikallisille eksoottinen, sillä nykyisin aavemaisen tyhjä sotilastukikohta oli vuosikymmenten ajan Islannin pieni Amerikka, minne pääsy saaren asukkailta oli kielletty ja mistä salakuljetettiin esimerkiksi taksikuskien avulla islantilaisille amerikkalaisia tuotemerkkejä tupakasta sukkahousuihin.

Valtavalle Ásbrú-alueelle on sittemmin syntynyt mm. Atlantic-elokuvastudio, jossa on kuvattu muun muassa Batman Begins, Tomb Raider sekä Die Another Day –elokuvia. ATP liittyy suunnitelmiin elävöittää tyhjentynyttä aluetta.


Festivaaliorganisaatio tutustutti ulkomaisia journalisteja entisen Nato-tukikohdan autioituneisiin halleihin.

Ensimmäisen Islannin ATP:n vetonaulana oli Flow:hun saapuva Nick Cave and the Bad Seeds, joka esiintyi edellisen kerran Islannissa 2006 ja Bad Seedsin kanssa 1986.

Muita ulkomaisia vieraita olivat Thurston Mooren Chelsea Light Moving, The Fall, Deerhoof sekä saksalaishäröilijä The Notwist. Mainiosta islantilaiskattauksesta huomiota herätti harvoin kotimaassaan keikkaileva Múm.

Useamman Nick Caven konsertin aiemmin nähneenä Islannin-esitys lupaili huimia Helsingin Flow-lauantaille: Cave ja Bad Seeds olivat suorastaan mielipuolisen hurjistuneessa iskussa. Herkkyyden ja raivon lataus oli niin järisyttävä, että mieleen hiipivät yhtyeen 1980-luvun maagiset keikkataltioinnit. Vaikka Caven musiikki ei miellyttäisikään, konsertti kävi oppitunnista vaarallisen hienosta ja vimmaisesta rock-hurmiosta.

Tänä vuonna ilmestyneeltä Push the Sky Away -albumilta kuultiin viisi kappaletta, klassikoista muun muassa From Her to Eternity, Deanna, Tupelo, The Mercy Seat ja Red Right Hand.

Tapahtumaan elokuvia kuratoineen Jim Jarmuschin SQÜRL-yhtye esitti elokuvallista ja rupista tunnelmointia, joka olisi sopinut aavikolle – tai miksei islantilaiselle laavapellolle – sijoittuvan road movien –taustalle.

Islantilaisen Amiinan sahalla, kellopeleillä ja haitarilla väritetty unipop istui täydellisesti alueen elokuvateatteriin, jossa esityksen taustalla nähtiin saksalaisohjaaja Lotte Reinigerin 1920-luvun animaatioelokuvia.


Islantilainen Amiina hurmasi tunnelmallisella ja elokuvaprojisointeja hyödyntävällä esityksellään.

Hjaltalinin aiemmin dramaattisempana tunnettu kamaripop toi taas hämmästyttävästi mieleen Thievery Corporationin klubimusiikillisia sävyjä.

Islannin ensimmäisessä ATP:ssä vieraili kahden päivän aikana noin 4500 ihmistä. Järjestäjät tuntuivat varsin tyytyväisiltä yleisön määrään. Yleisön joukossa nähtiin muun muassa Björk, joka tapahtuman tunnelmaan sopien vietti piknikkiä asfaltoidulla pihamaalla.

Islannin ihmeiden täyteinen miniloma ja ATP tuntuivat niin täydellisesti yhteen istuvalta lämminhenkiseltä paketilta, että saarelle mahtuisi mainiosti toinenkin kansainvälisesti tunnettu musiikkifestivaali syksyllä järjestettävän ja ulkomaisten festarituristien kansoittaman Iceland Airwavesin jatkoksi.