”Eat pussy, not lamb” – pitkäperjantai raskaamman livemusiikin parissa Dubrovnikissa

Secular Plague
Kuvat: Susanna Nyberg

Virgin in Veil, Saatanan Marionetit ja Secular Plague
Dubrovink Lobby & Lounge
3.4.2015

Dubrovnikin takahuoneessa on keskustelunaiheena GG Allin, ja tunnelma on katossa. Ovet yleisölle eivät ole vielä kuolevaisten puolella auki.

Backstagelle on ainakin tänä iltana päässyt epävirallisesti kuka tahansa puolituttu ja toimittajanretku, bändit eivät nipota. Tulen paikalle jo nyt seuraamaan Virgin in Veilin ja Secular Plaguen riveissä vaikuttavan aviomieheni soundcheckejä. Itse keikan odotan olevan pitkäperjantain hengessä niin sanotusti kärsimysnäytelmää – homman nimihän on tänä iltana punk ja metal.

Virgin in Veil
Virgin in Veil

Alkajaisiksi lauteilla on ensimmäistä kertaa maailmanhistoriassa helsinkiläinen deathrock-yhtye Virgin in Veil. Luvassa on esittelyn mukaan pyhäinhäväistyksellä kuorrutettua kieroilua alun perin pariisilaisen nokkamiehen johdolla. Jäsenet ovat muuten täysin samat kuin myöhemmin soittavassa Secular Plaguessa, joten eräänlaisesta sivuprojektista voidaan kai puhua.

Soundit ovat hyvät, mutta yleisöä vain auttavasti. Onneksi tilanne korjaantuu uuden virratessa jatkuvasti paikalle.

Setti on huomattavassa lyhyydessäänkin veitsenterävä, kuullaanpa myös täytteeksi Rudimentary Peni -cover, mutta laulaja saisi mielestäni taipua useampiinkin laulutyyleihin. Toistaiseksi hänen suustaan sataa muutamaan tarkkaan valittuun nuottiin rajattua huutoa. Tällainen musiikki voisi hyvin hyötyä versatiliteetista ja enemmästä liikehdinnästä lavalla.

Loppuun kuullaan vielä orkesterin tarttuvin biisi In the Name of God alkusanojen ”eat pussy, not lamb!” saattelemana.

dubrosm
Saatanan marionetit

Sitten metallikööri Saatanan marionettien vuoro. Väistämättä soiton läpi tunkee laulajan mainio tekniikka, ja mieleen tulee Maj Karma. Karismaa on feminiinin käärmemäisessä liikehdinnässä riittämiin, vaikka vaatteet ovatkin klisee ja melodraamaa on ehkä ohmin verran liikaa. Kitaran basso ja rumpujen valli jyrää niin vakuuttavasti, että synistin suoritus jää alle, vaikka istun välittömästi heidän Korginsa alla.

Hyvä ryhmädynamiikka näyttää lavalla kuitenkin olevan, ja basisti tuo erikoisen vivahteen soittamalla paljailla sormillaan. Bändin some-sivujen mukaan yhtye onkin ollut kasassa jo huimat yksitoista vuotta. Musiikki on tyylilajissaan erittäinkin nautittavaa, vaikkei ihan sitä mihin olen erikoistunut. En voi sanoa aikani menneen hukkaan.

Ranskalaislähtöisen Secular Plaguen keikan kynnyksellä syntyy baarin henkilökunnan ja yhtyeen laulajan kalabaliikki lavalle ilman lupaa tuodusta punaviinipullosta. Pullon omistaja juoksee takavarikoidun omaisuutensa perään, ja kuuluu väkevä argumentti englanniksi: ”Meille ei makseta tästä keikasta mitään, tarjolla ei ole yhtään ruokaa tai juomaa, joten kyllä mä näen oikeudekseni tuoda omaa juotavaa. Sitä paitsi me tuodaan soittamalla teille maksavia asiakkaitakin.”

Ei huono. Punaviini kaadetaan tuoppiin ja annetaan esiintyjälle, joka lähtee tyytyväisenä takaisin lavalle.

Vuonna 2012 aloittanut yhtye tiedetään lyriikoiltaan korkeasta poliittisesta ja eettisestä varauksesta. Onkin sellainen katku, että heidät on heitetty vääränlaisen yleisön kaluttavaksi, tänne ovat harvat tulleet ennemmin kuuntelemaan julistusta eläinten oikeuksista kuin pitämään hauskaa.

Reaktio on aluksi innokasta, mutta myöhemmin hämmentyneempää ja staattista. Kolmikon soitto on suoraviivaisempaa ja väkivaltaisemmin runnottua kuin Virgin in Veilissä. Setti on myös noin nelinkertaisesti pidempi.

Dubrovnik on keikkapaikkana mukava ja tilava, mutta liput ovat hintavat, kuin myös juomatarjonta. Plussaa oleskelutilasta ja etenkin tupakkapaikasta, ettei humalaisen tarvitse kavuta yläkertaan saakka ja ulos riittiään toteuttamaan. Akustiikka ja miksaus ovat ok, mutta tosiaan jotkin soittimet ovat turhan eri taajuuksilla tai huonosti kuultavissa. Yleismeininki kuitenkin jätti positiivisen jälkimaun – vasta huomenna kärsitään.