Paasitornin loistavasta potentiaalista nähtiin väläyksiä Pääsiäispunkissa

Punk raikasi pääsiäisenä Helsingin Paasitornissa tai "Byggalla", kuten ennen sanottiin. Paasitornin keikkatiloina toimi Paasiravintola ja Juhlasali, ja esiintyjinä Likaiset Pikkarit, Vaavi, Maukka Perusjätkä, Sorsajengi, Hero Dishonest, Puhelinseksi, Terveet Kädet ja Radiopuhelimet.

21.04.2022

Pääsiäispunkin noin 800 osallistujalle Paasitornissa keikalla käyminen oli luultavasti ensimmäisiä. Edellinen musiikkitapahtuma oli vuonna 2019 oleva Rockabilly X-mas, jollaista suunnitellaan myös tulevalle joulukuulle. Paasitorni on ollut yleisesti lähinnä kokous- ja konferenssikäytössä. Kuitenkin erityisesti 1960- ja 1970-luvuilla nähtiin myös isoja kansainvälisiä artisteja, kun Kulttuuritaloon ei päästetty rock-bändejä esiintymään. Esimerkiksi Ramones esiintyi Paasitornissa vuonna 1978, vaikka samana vuonna sisäministeriö esti Sex Pistolsin tulon maahan, jotta bändi ei turmelisi nuorisoa.

Nuoriso turmeltui joka tapauksessa ja myös esiintyi Pääsiäispunkissa. Likaiset Pikkarit käynnisti bootseilla illan show’n. Ravintolasalin puoleinen bändi veti eteensä liikkuvaa nuorempaa yleisöä. Esityksen ajan mikkitelineessä roikkui punaiset pitsiset pikkuhousut ja isotukkaisen rokkienergian annettiin näkyä. Seuravana esiintyvän vuonna 1978 perustettu uuden aallon rockyhtye Vaavin hilpeä yleisö taas voisi koostua edeltävän huoltajista. Kuultiin klassikoita, kuten Tytöt hymyilee. Näin rikkaan taipaleen vetänyt bändi tarvitsisi melkeinpä suuremman keikkasalin.

Yleisesti Paasiravintola vaikuttaa samankaltaiselta esiintymistilalta kuin Sture 21 ja Kuudes linja. Korotetun lavan edessä on tilaa yleisölle ravintolaseinän päätyyn. Permannon reunaa pitkin kulkee seinällä kapea kaistale, jossa voi myös istua. Lähempänä anniskelualuetta on yleisölle lisäksi erillinen leveistä pöydistä koottu istuma-alue, josta osasta näkee lavalle. Yleisöä hieman pursuili yli, mutta positiivista on, että myös anniskelualueella jonottaessa voi seurata meininkiä.

DJ Njassa soitti niin punk-klassikoita kuin ertyislaatuisempaa settiä. Bad Brains muistutti bändin Banned in DC -levyn kannessa olevasta salamasta, josta otettiin mallia myös Pääsiäispunkin julisteesseen. Levyn kannen Yhdysvaltain kongressitalon kärkeen osumisen sijaan salama osuu Paasitornin kärkeen.

Maukka Perusjätkä kuljetti yleisöä kerrosta ylemmäs suuren Juhlasaliin, jonka lavalla odotti moottorisaha. Astuessaan lavalle Maukka rykäisi mikkiin ”mitä!”, kuten jo vuoden 1979 Säpinää-biisin alusta. Biisin soidessa otettiin käyttöön myös odotettu ikoninen, valoin koristeltu moottorisaha, jonka kanssa Maukka kiersi yleisöä. Ilmassa pyöri ripeästi valkoinen pyyhe myös ikään kuin merkkinä biisistä Vaatteet on mun aatteet. Bändin kaikki kallioteemaiset biisit, kuten Kaikki tiet vie Kallioon olivat kuin kotonaan uudella tapahtumamaaperällä Siltasaaressa.

Valoilla värikkääksi värjätyssä valkoisessa salissa DJ Lord Fatty soitti esiintyjien väleissä odottavalle yleisölle tanssittavaa, pääosin instrumentaalista reggaeta. Tapahtuman alakulttuuritarjonta onkin punkkia laajempaa, mikä tuli esille esimerkiksi jo ensimmäisen rokkia ylistävän bändin kohdalla. Eihän Maukka Perusjätkäkään itseään punkkariksi mieltänyt, vaikka hänet tunnetaankin ensimmäisinä punk-kauden edustajana. Yleisössä oli yleisesti vaatetukseltaan kirjavaa porukkaa muutamasta niittitakkisesta keesipäästä punaviiniä tilaaviin akateemikkoihin.

Ravintolasalin puolella esiintyjät kuuluivat ymmärrettävistä syistä selkämmin kuin suuressa
Juhlasalissa. Ravintolassa nuori ytimekäs ja äkäinen Sorsajengi yllätti positiivisesti välittömällä esiintymisellään ja ronskilla soundillaan. Punkrockia hyvällä asenteella vetävä Puhelinseksi varmisti, että vaikka illan mittaan ravintolan tila ei enää riittänyt suurempaan yleisömäärään, musiikki säilyy ehjänä.

kuva: Iiro Kuosmanen

Suuressa Juhlasalissa esiintyneet Hero Dishonest, Terveet Kädet ja Radiopuhelimet kärsivät liiasta kaiusta. DJ Lord Fattyn soundit toimivat tilassa hyvin, mutta erityisesti kahden viimeisimmän bändin soundi puuroutui. Vaikka olin mielissäni eturivissä, kun legendaarisen hc-punk-bändin Terveiden Käsien solisti Läjä Äijälä rehki vapautuneesti lavan etukaiteella, soundi ei tullut hyvin läpi. Lyriikat eivät myöskään olleet synkassa soitannan kanssa, että kuulikohan bändin jäsenet toisiaan.

Viimeiseksi esiintyneen pitkän linjan rockbändin Radiopuhelimien solisti J. A. Mäki piti aurinkolasit päällä tapansa mukaan hyvää show’ta ja räki lavalla kuin Sex Pistolsin John Lydon. Koska puuroutunut soundi ei joka tapauksessa liikuttanut, Mäki kommentoi yleisölle, että se saisi uuden mahdollisuuden seuraavan biisin kohdalla, joka oli Uusi mahdollisuus. Varmistui, että Juhlasalin kohdalla äänipuoli tarvitsee panostusta.

Paasitornissa tulee olemaan lisää keikkoja ja toivottavasti festareita ja 70-luvun kultaista räminää. Pääsiäispunk toimi hyvänä harjoituksena tauon jälkeen ja paikan täysi potentiaali on vasta edessä. Jos Paasiravintolan ja Juhlasalin lisäksi ottaa myös Juttutupan konserttikäyttöön, yksittäisen tapahtuman kapasiteetti olisi 1500–2000 vierasta. Juhlasalissakin näkyi parvi ja parven parvi, jotka eivät olleet käytössä. Ottaen huomioon kaikki Paasitornin potentiaali Siltasaaren sydämessä ja kuinka Helsinkiin tarvitaan lisää keikkapaikkoja muun muassa Nosturin ja Circuksen lopettamisen jälkeen, kehitystä on kannustettava.

Lisää luettavaa