Ilmoitus: Tekoälystä on puhuttu jo jonkin aikaa, ja sen mahdollisista vaikutuksista ja käyttökohteista opitaan koko ajan lisää. Erilaiset koneoppimisen mallit ja isojen tietomäärien hyödyntäminen esimerkiksi asiakaskokemuksen parantamiseksi tai mahdollisimman tehokkaiden ratkaisujen tekemiseksi ovat jo tätä päivää.
Tekoäly on jo nyt enemmän ja enemmän osa musiikkibisnestä. Sitä käytetään jo monissa musiikin suoratoistosovelluksissa käyttäjän huomaamatta. Jossain vaiheessa on mahdollista, että myös itse musiikkibisnes alkaa hyödyntämään sitä enemmän ja enemmän. Mitä enemmän tietoa käyttäjistä voidaan kerätä, sitä paremmin tulevaisuuden kappaleet voidaan optimoida sellaisiksi, että ne menestyisivät isojen ihmismassojen joukossa – tässä tekoäly voi olla lyömätön apuri.
Jokainen käyttäjä on kuitenkin erilainen, ja erilaisilla koneoppimismalleilla voidaan pyrkiä päättelemään asioita myös ihmisen musiikkimausta. Tämä ei ole täydellinen tapa, mutta mitä enemmän ihmisen kuuntelutottumuksista saadaan tietoa, sitä parempia ehdotuksia esimerkiksi suoratoistosovellus voi tarjota.
Tekoäly suosittelee kappaleita musiikkisovelluksissa
Musiikin suoratoistopalveluille on yhä tärkeämpää tarjota käyttäjälle sopivia ehdotuksia uusista kappaleista. Käyttäjille ei enää riitä se, että musiikkisovelluksella voidaan kuunnella vain itse haettuja biisejä, vaan käyttäjillä on jatkuvasti tarve löytää myös uutta kuunneltavaa.
Ennen kappaleita on jaettu kavereiden kesken, uusia suosikkiartisteja on löytynyt radiosta tai paikoista, joissa musiikkia on soitettu. Nykyään myös internet on apuna. Kappaleita saatetaan jakaa erilaisilla foorumeilla tuntemattomienkin ihmisten kesken.
Samalla uusien kappaleiden suhteen ollaan kuitenkin kriittisempiä. Harva kuuntelee enää kokonaisia albumeja, ja etsimme jatkuvasti uutta seuraavaa hittiä. Artistien on vaikeampi pysyä pinnalla pitkään. Vaatimuksemme uuden musiikin löytämiseen ovat kovemmat, mutta samaan aikaan yhä isompi osa musiikin kuuntelusta tapahtuu yksin.
Tässä tekoäly astuu kehiin. Kyseessä ei ole mikään ihan uusi juttu. Spotify osti jo vuonna 2014 100 miljoonan euron kaupassa tekoälyn, joka auttaa löytämään sopivia kappaleita suositeltavaksi.
Tekoälyalgoritmi analysoi koko ajan käyttäjän kuuntelemaa musiikkia. Analyysin kohteena ovat niin käyttäjän kuuntelemat genret, artistit ja albumit kuin musiikin tyyli. Kehittyneemmillä algoritmeilla voidaan analysoida kappaleiden ääniä ja tyyliä uusien sopivien kappaleiden löytämiseksi.
Esimerkiksi musiikkipalvelu Spotifyssa tekoälyalgoritmeja käytetään muutamallakin eri tavalla sopivien kappaleiden löytämiseksi. Yksi näistä on automaattinen toisto, joka jatkuu sen jälkeen, kun jokin soittolista on soitettu. Spotify jatkaa automaattisesti kappaleiden soittamista; osa näistä kappaleista on käyttäjän kuunteluhistoriasta poimittuja, mutta osa on kokonaan uusia tuttavuuksia.
Samoin itse luotujen soittolistojen alta löytyy nykyisin suositeltuja kappaleita. Sellaisia kappaleita, joita Spotify suosittelisi listalle lisättäväksi. Käyttäjällä on myös mahdollisuus luoda olemassa olevan soittolistan perusteella uusi samantyylinen soittolista, mutta uusin kappalein.
Tekoäly jyllää koko ajan taustalla, ja algoritmit parantuvat koko ajan käyttäjien toiminnan perusteella. Kappaleita on mahdollista myös itse piilottaa, jolloin algoritmi oppii suosittelemaan uusia kappaleita fiksummin ja fiksummin.
Spotify hyödyntää algoritmia myös käyttäjille tehtyjen soittolistojen luonnissa. Omien henkilökohtaisten listojen lisäksi Spotify tarjoaa tekoälyn luomia soittolistoja, varta vasten käyttäjälle rakennettuja sellaisia.
Suojaa tietosi
Tekoälystä voi olla valtavasti hyötyä. Se parantaa monesti musiikkisovellusten käyttäjäkokemusta monellakin eri tavalla. Uusien kappaleiden löytäminen voi olla helpompaa ja ehdotukset ovat yhä persoonallisempia. Tähän voi liittyä kuitenkin myös vaaroja.
Mitä enemmän tietoja kerätään, sitä tarkempi profiili sinusta voidaan luoda. Näitä tietoja saatetaan myös myöhemmin käyttää esimerkiksi mainostarkoituksiin. Jos tietosi vuotavat, ne on helppo yhdistää sinuun esimerkiksi IP-osoitteen kautta.
VPN voi auttaa suojaamaan tietosi. Valitsemalla laadukkaan VPN-palvelun tietosi pysyvät piilossa, eikä IP-osoitettasi paljasteta esimerkiksi musiikkisovellukselle tai muulle verkkopalvelulle.
VPN auttaa myös kiertämään erilaiset aluerajoitukset. Jos jokin kappale ei ole tietyllä alueella saatavissa, näiden rajoitusten kiertäminen onnistuu helposti VPN:n avulla. Voit itse valita maan ja palvelimen, johon yhdistät, jolloin musiikkipalvelu uskoo sinun olevan kyseisessä maassa.
Aluekohtaisten rajoitusten kiertäminen on vain yksi VPN:n monista eduista. Luotettava palvelu voi auttaa turvaamaan tietosi myös esimerkiksi avoimessa verkossa selatessasi.
Tekoäly ja musiikki tulevaisuudessa
Tekoälystä voi tulevaisuudessa olla hyötyä myös itse musiikin tuotannossa. Kun erilaiset algoritmit ja koneoppimisen mallit kehittyvät, tietoja voidaan mahdollisesti käyttää myös itse musiikin tuotannossa.
Musiikkipalveluilla on hallussaan valtavat määrät tietoa käyttäjien kuuntelutottumuksista. Tietoja on esimerkiksi siitä, mikä saa kuuntelemaan tiettyjä kappaleita, tai missä kohdassa käyttäjät useimmiten skippaavat jonkin kappaleen.
Näitä tietoja voidaan tulevaisuudessa käyttää ”tekoälyoptimoitujen” kappaleiden tuottamiseen. Tämä kuulostaa ehkä erikoiselta ja musiikin perusajatusta vastaan sotivalta, mutta kenties tulevaisuuden kappaleissa mietitään psykologiaa vieläkin tarkemmin.
Jo nyt taitavat musiikintekijät osaavat ottaa huomioon tiettyjä asioita. Samat soinnut ja tietyt lainalaisuudet toistuvat menestyneissä kappaleissa, mutta tehokkaiden algoritmien avulla näistä voitaisiin saada vieläkin enemmän irti.
Musiikki on toki yhä taidetta. Ihmisillä on niin erilaiset kuuntelutottumukset, ja edistyneenkin algoritmin on todellisuudessa vaikeaa mitata, mistä kappaleesta tulee hitti ja mistä ei. Ihmiskorvalle sopivia sointuja voidaan toki mallintaa, mutta kappaleen, artistin tai albumin suosioon liittyy niin valtavan paljon erilaisia tekijöitä, että pelkkä äänien optimointi ei auta.
Tekoälyn tuottamaa musiikkia on jo nykyaikaisilla malleilla luotu, mutta eiköhän artisteilla ja musiikintuottajilla ole tulevaisuudessakin oma asemansa. Ei tästä ehkä hitiksi ole?