Rumba ilmestyy jälleen perjantaina 21. syyskuuta. Katsotaanpa, mitä kansien välistä löytyy tällä kertaa.
”Ne vanhemmat levyt ovat olleet – kaikella mahdollisella rakkaudella – musiikillisesti vähän sillisalaattimaisia. Nyt halusin, että tässä on selkeä soundillinen punainen lanka.” – Anna Puu
Kannessa on Nälkäinen sydän -levyn julkaissut ja sen avulla nahkansa luonut ANNA PUU. Kohtaavatko vanhat ja uudet yleisöt, kun villapaita vaihtui diskopallon valossa kimaltelevaan glitteriin? Haastattelussa Puu kertoo, että tämä syksy tulee olemaan hänen itsepintaisuutensa mittari.
”Olin 22-vuotias ja Nyt-liitteen kannessa puku päällä. Olin kympin uutisissa puhumassa siitä, että levybisnes muuttuu. Se ärsytti kaikkia niin saatanasti. Tätä hommaa ei ollut brändännyt koskaan kukaan muu alle 35-vuotias, jolla ei ole edes kauluspaitaa. Onnistuimme osumaan sellaiseen hermoon, että se kiinnosti kaikkia.” – Elastinen
RÄHINÄ RECORDS viettää 20-vuotisjuhliaan. Yhtiöllä on merkittävä rooli siinä, millaisena suomiräpin nyt tunnemme. Haastattelimme kahta Rähinän perustajista, Elastista ja Andua, ja muistelimme menneitä.
”Festivaalien voi olla yhä vaikeampi perustella vaihtoehtoisia kiinnityksiä, jos tulevaisuuden festaribuukkausalgoritmi laskee, että Sannin kannattavuus palkkio-yleisösuhteella mitattuna on kymmenkertainen seuraavaan Soundgardeniin verrattuna.”
Musiikin sijaan FESTIVAALEILLE tullaan nykyisin nauttimaan kokemuksellisuudesta, ruoasta, teknologiasta ja ”lifestylesta”. Onko kehitys tullut jäädäkseen, ja mitä se tarkoittaa esimerkiksi vaihtoehtoisemman musiikin ystäville? Santtu Reinikainen kertoo.
”Einstürzende Neubautenin musiikissa on aina ollut kyse työstöstä, muovaamisesta ja veistämisestä. Vapaamuotoisesta, tilallisesta ilmaisusta, joka ei koskaan valmistu, vaan purkaa jotakin rakentamaansa – vain kyhätäkseen sen kasaan uudelleen.”
Marraskuussa Musiikkitalossa esiintyvä teollisuusmusiikin legenda EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN on onnistunut tekemään industrialista korkeakulttuuria ja kirjoittamaan itsensä eurooppalaisen avantgarden historiaan. Miten tähän on päädytty? Mikael Mattila kirjoittaa.
”Haluaisin, että jokaiselta miesartistilta kysyttäisiin vakiona, miten toksinen maskuliinisuus on vaikuttanut niiden musiikkiin ja taiteilijanuraan.” – Emma Kemppainen
Tutkimuten, selvitysten ja kokemusten mukaan tasa-arvo ei toteudu musiikkialalla. Yhteishaastattelussa LCMDF:n EMMA KEMPPAINEN ja räppäri YEBOYAH pohtivat mitä asialle voisi tehdä.
Merkkihenkilö-palstalla JESSICA JONSSON-PALMROTH kertoo perustamastaan Pimee työvoima -levymerkistä ja ovia avanneesta Mimmit räppää -konseptista.
Soittolista-palstalla punkin moniottelija TEEMU BERGMAN saa kuunneltavaksi muun muassa Kotiteollisuutta ja Lukas Leonia. Keskustelu puolestaan ajautuu muun muassa Kuusankosken natsiskineihin ja Pekka Haaviston tapaamisen muisteluun.
”En haluaisi mennä mukaan Vain elämää -ohjelmiin, SuomiLoveen tai Mökkireissuihin halailemaan ihmisiä, joista en pidä.” – Kauko Röyhkä
Kysymys & vastaus -palstan vieraana on uuden levyn julkaissut ja some-kommenteillaan otsikoita saanut KAUKO RÖYHKÄ.
Perttu Häkkisen muistokirjoitus on Rumban entisen toimituspäällikön Janne Flinkkilän käsialaa. Kolumnisteina Mervi Vuorela ja Samuli Knuuti. Valitut Palsat vie takaisin kesän festivaalien tunnelmiin, samoin Nisse M. Aino Lehtosen sarjakuva johdattaa Rätön ja Lehtisalon keikalle.
Levyarvioissa Ruusut, Ghost World, Pää kii, Kynnet, Jaakko Eino Kalevi, The Holy, Ultramariini ja Vuoret.
Rumba 3/18 lehtipisteissä perjantaina 21. syyskuuta.