Banksyn käyttämänä seinä todellakin on ase

Loppuunvarattuun Banksyyn taas lippuja varattavissa.

Banksy. A Visual Protest – näkymä Serlachius-museoiden näyttelystä 2021.
Sampo Linkoneva

Mikäli ristiriidat kiehtovat, mene Mänttään. Serlachius-museoiden Banksy. A Visual Protest -näyttelyn yhteyteen niitä nimittäin voi keksiä pitkän listan. Aloitetaan siitä ilmeisimmästä: Banksy on eittämättä yksi nykytaiteen merkittävimpiä nimiä, mutta onko soveliasta ripustaa hänen töistään näyttely, jos hän ei itse sille lupaa anna?

Vaikka Banksy on ilmaissut vastenmielisyytensä museoinstituutiota kohtaan, Mäntässä on valittu ylevä tie ja kohdeltu Banksya niin kuin museoilla on taiteilijoita tapana kohdella. Häntä mallataan kuva- ja katutaiteen historiaan, kontekstiin ja jopa kaanoniin: näyttely on Banksysta, ei Banksyn. 80 teosta riittävät retrospektiiviseen ja laaja-alaisen katsaukseen taiteilijan uraan graffiteista levynkansiin ja installaatioihin sekä niissä vilisevistä rotista apinoihin. Töitä taustoittavat tekstit ovat pieteetillä laadittuja, ja tarjoavat todennäköisesti paatuneemmallekin Banksy-fanaatikolle jotain uutta pureksittavaa.

Banksya on pyritty miellyttämään rajaamalla paikkasidonnaiset teokset näyttelyn ulkopuolelle. Banksy ei näet pidä aitoina teoksiaan, jotka on esimerkiksi irrotettu alkuperäissijainnistaan. Saliin ei siis ole roudattu seinästä hakattuja palasia eikä irti ruuvattuja kylttejä. Salissa pyörivä video kuitenkin vie niille kaduille, joille Banksy on jälkensä jättänyt.

Toinen Banksyn suuntaan tehty kompromissi tai kumarrus on luopuminen sisäänpääsymaksusta. Banksy listaa kotisivuillaan näyttelyitä, jotka ovat ”rahastaneet” hänen nimellään. Nollan euron lipuilla Mänttä tuskin päätyy jonon jatkoksi.

Keskustelun siitä, voiko katutaiteen tuoda museoihin, pitäisi olla jo käyty. Mäntässä museoon on yritetty tuoda myös ne kadut. Näyttelysali on verhottu tiili- ja betoniseiniksi, ja lopputulos on aavistuksen campin puolelle ylilyövä, vaikkakin perusteltu ratkaisu.

Banksyn teokset leikittelevät nurinkurisilla rooleilla ja ristiriidoilla. Oli kysymys kapitalismista tai ihmisoikeuksista, Banksylla on kyky ravistella ajatuksia yksinkertaisilla oivalluksilla. Kun heittäjän käteen vaihtaa polttopullon tilalle kukkakimpun, kuvan dynamiikka ja viesti vaihtuvat radikaalisti. Kun rivi raskaasti varustautuneita poliiseja toivottaa hyvää päivää, päivä tuskin on hyvä. Ja kun edellä mainitut havainnot tulivat seuralaisena olleelta seitsenvuotiaalta, Banksyn sanoman kirkkaus on pelottava.

”Seinä on valtava ase”, Banksya lainataan näyttelyn videoteoksessa. Jonkun muun käytössä huomattavasti harmittomampi.

Banksy. A Visual Protest taidemuseo Göstassa, Mäntässä, 10.10.2021 asti. Maksuton sisäänpääsy, pääsylippuja varattavissa Serlachius-museoiden kotisivuilta.