Energiajuomayhtiö yritti rekisteröidä Purple Rain -tuotenimen – Princen perikunta ei ilahtunut

Vuonna 2020 jätetty tuotemerkkihakemus hylättiin hiljattain.

01.09.2022

Amerikkalaisen energiajuomayhtiö Bangin yritys rekiteröidä Purple Rain -tuotenimi on hylätty.

Yhdysvaltojen patentti- ja tuotemerkkivirasto torppasi hakemuksen sillä perusteella, että mainittu käsite kuuluu ”yksilöllisesti ja erehtymättömästi” Princelle. Purple Rain on edesmenneen muusikon tunnettu kappale, albumi ja musikaali.

Hakemuksen hylännyt tuomari totesi, että valtaosa kuluttajista yhdistäisi Purple Rain -nimisen tuotteen Princeen tai kuvittelisi, että artistilla on jotain tekemistä sen kanssa. Asian tiimoilta järjestetyn tutkimuksen mukaan noin 63 prosenttia vastaajista ajatteli näin.

Princen perikuntaa edustanut lakimies oli samoilla linjoilla.

”Princen musiikki, taide ja tuotemerkit ovat erityisiä yhteiskunnassamme ja kulttuurissamme. Purple Rain on Princen tuotemerkki ja brändi, joka tunnetaan ympäri maailmaa. Jos ette kunnioita sitä, saatte kärsiä ja se on aivan oma vikanne”, lakimies kirjoitti kanteessa, jolla haettiin tuotemerkkihakemuksen hylkäystä.

Bangin toimitusjohtaja Jack Owoc kommentoi vuonna 2020 jätetyn hakemuksen hylkäystä Billboardille ja kertoi, että on henkilökohtaisesti Princen suuri fani.

”Arvostamme Princeä ja hänen perikuntaansa, emmekä halua aiheuttaa ongelmia. Ehkä voimme neuvotella tulevaisuudessa sellaisen sopimuksen, joka miellyttää molempia osapuolia”, Owoc sanoi.

Tällä hetkellä on vireillä toinen vastaavanlainen kanne Purple Rain -nimistä viiniä vastaan. Viinin valmistaja on puolustanut oikeutta tuotemerkkiin sillä, että koska Prince ei itse juonut alkoholia, viinin nimeä ei suoranaisesti yhdistettäisi häneen.

Myös Bangillä on useampia lakisotkuja. Sony Music Entertainment ja Universal Music Group syyttävät yhtiötä tekijänoikeussuojatun musiikin luvattomasta käyttämisestä somevideoissaan.

Lisää luettavaa