Grace Jonesia ja Ryuichi Sakamotoa valkokankaalta – Season Film Festival alkaa huomenna

Alex Anttilan tärpit Season Film Festivalille.

Season Film Festival järjestetään Helsingin Maxim- ja Kinopalatsi-elokuvateattereissa 5.–8. huhtikuuta. Nostamme monipuolisesta ohjelmasta kolme tärppiä: dokumentit Grace Jonesista ja Ryuichi Sakamotosta sekä fiktioelokuva Jupiter’s Moonin.

Grace Jones: Bloodlight and Bami -dokumentti on paikoin hyvinkin rohkea kurkistus artistin kiertue-elämän lisäksi myös siviilielämään. Konserttiosuuksissa Grace Jones on erittäin näyttävä ja ikäisekseen huippukunnossa. Jo asuvalinnoiltaan rohkeiden konserttiosuuksien ulkopuolella Jonesin perhesiteet tuodaan esille vahvasti. Perheen kanssa totta kai illallistetaan, äidille tuodaan hyvin omituisia hattuja tuliaisiksi, tai sitten muistellaan menneitä lähisukulaisten kanssa.

Kiertue-elämä on esillä laajasti ja sitä kuvataan muun muassa kohtauksella, jossa Jones käy tuohtuneena puhelinkeskustelua – asiasta, joka jätetään katsojalle täysin auki! Kuvaava esimerkki Jonesin tunnetusta temperamentista.

Jones ei arkaile kameran edessä sanomisiaan ja tekemisiään. Se paikkaa hyvin sen puutteen, ettei perheenjäseniä lukuun ottamatta juuri muita Jonesin tuttuja haastatella. Se lienee ohjaaja Sophie Fiennesin tarkoituskin.

Musiikkiesityksistä dokumentin loppupuolen nähtävä Roxy Music -cover Love is the Drug saa ihon kananlihalle. 007 ja kuoleman katse -elokuvan May Day on edelleen täyttä rautaa!

Siinä missä Grace Jones -dokumentti kuvaa rohkeasti perhe- ja kiertue-elämää, Ryuichi Sakamoto: Coda puolestaan esittelee mestarin tuotantoa laajasti elokuvasävellyksiä ja ympäristöaktivismia myöten. Siinä missä Jones-dokumentti vie katsojan kohteensa siviilielämään, pysytellen silti etäällä, Codassa Sakamoto käy läpi laajasti menneitä projektejaan, joihin ohjaaja Stephen Nomura Schible on valinnut loistavia kohtauksia läpi Sakamoton elokuvasävellysuran kuten klassikot Solaris ja Merry Christmas Mr. Lawrence.

Tietysti mukana on myös otteita Yellow Magic Orchestra -yhtyeeltä ja muusta Sakamoton varhaisemmasta tuotannosta. Myös uusia sävellysprojekteja seurataan. On kiehtovaa kuunnella Sakamoton jatkuvaa uuden luomisen iloa ja kuunnella hänen kertomuksiaan, kuten miten päätyi edellä mainittuun Merry Christmas Mr. Lawrence -elokuvaan samalla elokuvan musiikin tehden.

Dokumentit esittelevät kaksi hyvin erilaista viihdemaailman vaikuttajaa, joiden edesottamuksia ja ennen kaikkea musiikkia olisi seurannut pidempäänkin, vaikka parin tunnin pituisista dokumenteista on kyse.

Fiktion puolella Season Film tuo Suomen-ensi-iltaan hyvin erikoisen fantasiaelokuvan, joka on yhtä kova löytö kuin toissasyksyinen Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalilla nähty The Girl With All the Gifts.

Korruptoitunut lääkäri huomaa rahantekomahdollisuuksia, kun hänen hoidettavaksi päätyy jo kuolleeksi oletettu potilas, jolla on erittäin vahvoja yliluonnollisia kykyjä. Unkarilaisohjaaja Kornél Mundruczón Jupiter’s Moon on erittäin tervetullut poikkeus nyt valloillaan olevaan supersankaribuumiin, jos sellaista vertailukohtaa näin kiehtovaan elokuvaan voi edes käyttää.

Pakolaistilannetta ja tämän päivän poliittista ja sosiaalista ilmapiiriä erittäin hyvin kuvaava elokuva ei turhaan ole saanut Cannesin elokuvajuhlilla kriitikoilta ylistävää vastaanottoa.

Jupiter’s Moonin tarina, kuvaus, erikoisefektit ja eritoten musiikki ovat Christopher Nolanin mainioiden ohjausten tasolla, elleivät paikoin jopa edellä. Mundruczó onnistuu nivomaan yhteen useamman juonikuvion saumattomasti, henkilöhahmot on erittäin hyvin rakennettu ja elokuvan tiivis tunnelma pitää katsojan otteessaan elokuvan loppuun asti.

Jupiter’s Moon on tulossa Suomessa laajempaan levitykseen vasta myöhemmin tänä vuonna, joten elokuvan ainoaa näytöstä tulevana sunnuntaina Kinopalatsissa ei kannata missata.

Season Film Festival 5.–8. huhtikuuta Helsingissä. Tutustu ohjelmaan tästä klikkaamalla.