”Haluan tutkia millaista on ottaa jotain puhdasta ja saastuttaa se” – haastattelussa Knife Girl

Knife Girlin Oona ep ilmestyi tänään, kuten artistin ensimmäinen musiikkivideokin.

Emilia Pennanen

Knife Girl julkaisi tänään uuden ep:n, joka on nimeltään Oona ep. Solitin ja Playgroundin yhteisjulkaisun kantavana teemana toimii tuhoisa rakkaus, ja se laajentaa Knife Girlin aiemmin tänä vuonna julkaistun debyytti-ep:n tunnelmia.

Knife Girl, oikealta nimeltään Lili Aslo, jutteli Rumban kanssa ep:n kappaleista, ensimmäisen musiikkivideonsa kuvauksista sekä taiteen mahdollisuuksista käsitellä moraalisesti kyseenalaisia asioita.

Oona ep sai alunperin alkunsa jo kaksi vuotta sitten, jolloin Aslo kertoo tulleensa ulos kaapista transsukupuolisena. Ensimmäisenä kappaleena syntyi iDie, joka löytyy valmiilta ep:ltä viimeisenä biisinä.

”Se oli hektistä aikaa mun elämässä. Yritin tavoittaa iDie-biisissä mun sukupuolidysforiaa. Halusin myös kokeilla erilaisia musiikkityylejä kuin aiemmin, ja aloin esimerkiksi leikkiä laulujen kanssa nauhoittamalla ne ensin hidastettuina, ja nopeuttamalla ne sitten takaisin. Niiden tekstuuri vaihtui sen myötä hieman feminiinisemmäksi, mikä oli tosi kiinnostavan kuuloista. Sen jälkeen innostuin kokeilemaan outoja ääniä, minkä seurauksena syntyi ep:n ensimmäinen biisi Compassion. Olin siis kiinnostunut tekemään biiseistä sekä elektronisempia kuin aiemmin, että ikään kuin kadottamaan sukupuolen laulusta.”

Tällä hetkellä transihmisten oikeudet ovat Suomessa pinnalla, kun eduskunnan oli viime viikolla määrä käsitellä translain uudistamista. Some-keskusteluja seuratessa sukupuoleen liittyvistä asioista puhuminen ei välttämättä aina ole kaikista turvallisinta – oliko pelottavaa käsitellä aihetta omassa musiikissa?

”Mä tykkään tehdä musiikkia just siitä, mikä mua kiinnostaa, ja olla sen suhteen avoin. Ei mua pelota mikään netissä tapahtuva, vaan enemmänkin oli pelottavaa transitioida oikeassa elämässä. Netissä nyt aina on jotain örkkejä. Katsoin innolla livelähetystä sinä iltana kun eduskunnan piti käsitellä translakia, mutta sitten ne päättivätkin, etteivät aio käsitellä sitä. Vieläkään ei ole tiedossa milloin käsittelyä olisi tarkoitus jatkaa.”

Ep:n kaikki kappaleet ovat Aslolle eri tavalla tärkeitä, mutta kaikista henkilökohtaisimmaksi hän nimeää juuri iDie-biisin. Toisena merkityksellisenä kappaleena Aslo mainitsee singlenä ilmestyneen 7upin.

”Se on popein koskaan tekemäni biisi. Mulla heräsi siitä sellainen ylpeyden tunne, että wow, nyt tein kyllä todella popin biisin. Innostuin siitä niin paljon, että haluan tulevaisuudessa tehdä enemmänkin kunnon popmusiikkia. Se on aina ollut salainen intohimoni. Myös ep:n toinen biisi Only You on mulle tärkeä, sillä tavoittelin siinä sellaista avaruudellista ja enkelimäistä ääntä, joka antoi inspiraatiota koko loppu-ep:lle. Siinä vierailee lahjakas suomalainen muusikko ja hyvä ystäväni Lucy Lohan.”

Ep:ltä löytyy hieman yllättävästi myös versio Egotripin Matkustaja-biisistä, jota Aslo kertoo rakastavansa yli kaiken.

”Heräsin yhtenä aamuna siihen, että mulla soi Matkustaja-biisin kitarariffi päässä. En itse edes tiennyt mikä biisi oli kyseessä, mutta kun hyräilin sitä kumppanilleni, hän kertoi että Egotripin biisihän se. Menin keittiöön tekemään aamupalaa ja laitoin sen biisin soimaan kännykästä, ja havahduin siihen, että kyseinen kappalehan on tosi kova! Olin kuullut sen viimeksi joskus 10-vuotiaana radiosta. Seuraavat päivät kuuntelin sitä jatkuvasti, kunnes yhtenä päivänä aloin tehdä uutta biisiä, jonka syntsariffi muodostui puolivahingossa samanlaiseksi kuin Matkustajan syntsa. Sitten päätinkin tehdä kappaleesta cover-version.”

Aslo kertoo olevansa lopulliseen versioon erittäin tyytyväinen, sillä se ei ole pelkkä toisinto alkuperäisestä biisistä, vaan siinä on oma henkensä.

”Se on ehkä vähän kaoottinen. Löysimme tosin kumppanini kanssa hetki sitten joltain Spotifyn indie-listalta jonkin räppärin version täysin samasta biisistä (toim. huom. kyseessä on Ahdin biisi, jossa vierailee Aksel Kankaanranta), ja olin että ei jumankauta: nyt kaikki miettivät että onpa outoa, kun yhtäkkiä ilmestyy kaksi Matkustaja-versiota peräkkäin. Vähän kammottavaa. Toisaalta se toinen on perinteisempi räppibiisi, niin ne eivät sentään ole niin samanlaisia.”

7up-biisin oheen ilmestyi tänään myös Saga Kinnin ohjaama musiikkivideo, jonka Aslo kuvasi muutaman tutun kanssa rannalla auringonlaskun aikaan.

”Se voi olla korni, mutta mun mielestä se on todella hieno. Jännittävintä oli pimeän jälkeen kuvaaminen, kun minä ja yksi näyttelijöistä mentiin mereen: tämä tapahtui kuukausi sitten, eli vesi oli jo ehtinyt mennä jäätävän kylmäksi. En pysty edes sanoilla kuvaamaan sitä tunnetta, se oli jotain niin… herranen aika. Jossain vaiheessa en tuntenut enää mitään, ja tuli melkein lämmin olo. Ehkä mun hermot kuolivat tai jotain. Siinä vaiheessa olin että joo joo, kuvataan vaan lisää, ei mua haittaa yhtään. Se oli sellaista äärimmäistä mutta siistiä kärsimystä taiteen eteen.”

Oona ep:n nimi ei ole sattumaa, vaan nimellä on suurempi merkitys Aslon elämän kannalta.

”Silloin kun tein iDie-biisin, se julkaistiin artistinimellä Oona. Mulla ei siihen aikaan vielä ollut keksittynä nimeä, johon transitioituisin, ja julkaisin vanhaa musiikkiani Olli-nimelläni, joka on mun deadname. Yritin keksiä mikä olisi ikään kuin tyttö-versio Olli-nimestä, ja silloin keksin Oonan vähän niin kuin vitsinä – en koskaan tosissani ajatellut transitioituvani siihen. Sitten aloin rakentaa hahmoa sen nimen ympärille. iDie on niin elektroninen biisi, että keksin sellaisen tarinan, että Yhdysvaltain kansallisella turvallisuusvirastolla on tekoälyyn pohjautuva tietokoneohjelma, joka on tietoinen itsestään. Se menee sosiaaliseen mediaan, siitä tulee muusikko, ja se varastaa ihmisten salaisia tietoja Oona-musiikin kuuntelun kautta Spotifyssa. Sain inspiraation tähän konseptiin NSA:n ihan oikeasta xKeyscore-ohjelmasta.”

Aslo ei kuitenkaan lopulta halunnut siirtää huomiota liian kauas pääprojektistaan, joten hän päätti julkaista Oona-nimen alla syntyneen musiikin Knife Girlina. Inspiraatiota musiikkiinsa hän on saanut lukuisilta artisteilta, joita hän ihailee elämässä muutenkin.

”Yksi mun suurimmista inspiraatioistani on David Byrne. Elämäni muuttui kokonaan kun katsoin sen Stop Making Sense -leffan, ja etenkin aikaisemmilla Talking Heads -levyillä Byrnen asenne musiikin luomiseen ja aiheisiin, joista hän kirjoittaa, ovat olleet mulle inspiroivia. Hän on ihminen, joka tekee just mitä haluaa, eikä välitä siitä, mitä muut ajattelevat. Hän on kylläkin tehnyt joitain problemaattisia asioita, joiden takana en seiso, mutta muusikkona pidän hänestä paljon.”

Aslo sanoo myös olevansa inspiroitunut elektronista musiikkia tekevistä transnaisista ja transoikeuksia musiikissaan juhlivista artisteista, kuten edesmenneestä transikoni Sophiesta ja 100 Gecs -duon Laura Lesista.

”Sophieta kunnioitan sekä musiikillisesti että ihmisenä. Hänkin tavoitteli musiikissaan sellaista, johon ihmiset eivät välttämättä vielä olleet valmiita tai halunneet kuulla, mutta hän seurasi siitä huolimatta omaa kipinäänsä ja teki asiaa, joka häntä inspiroi. Sen myötä hän lopulta mullisti maailmaa. Myös Charli XCX:lla on todella hyvä asenne. Hän vaikuttaa ihmiseltä, joka tekee pop-musiikkia täysin omilla säännöillään.”

Palataan sitten takaisin Oona ep:n soundimaailmaan ja teemaan, joka on tuhoisa rakkaus.

”Kun tein musiikkia tälle levylle, sen hieman pahaenteinen äänimaailma sai mut pohtimaan epäterveitä ja huonoja mielentiloja. Laitoin itseni tahallani ajattelemaan asioita näkökulmista, jotka eivät olleet lähtökohtaisesti positiivisia. Kirjoitan paljon rakkauslauluja ja pidän romantiikasta, mutta tällä ep:llä mua kiinnosti tutkia millaista on ottaa jotain puhdasta ja hienoa ja ikään kuin saastuttaa se. Pilata jollain pahalla energialla. Se toimii punaisena lankana läpi koko ep:n.”

Aslo sanoo olevansa erittäin kiinnostunut taiteen keinoista käsitellä asioita, jotka eivät ole moraalisesti oikein.

”Niin pitkälle kuin se on vain taidetta, voi olla itse asiassa ihan hyväkin käsitellä asioita sitä kautta. Pahoillekin asioille täytyy olla oma tilansa ja paikkansa, mutta se mitä sillä taiteella sitten tekee, on oma juttunsa. Pitää harkita hyvin, miten niitä teemoja käsittelee, koska kyllä ne voi toteuttaa myös epäkunnioittavalla ja loukkaavalla tavalla, jos ei pysyttele tarkkana.”

Sama tasapainoilu saattaa näkyä ihmisten välisissä suhteissa, joissa aitokin rakkaus voi esiintyä toksisilla tavoilla.

”Uskon että itse rakkaus voi olla viatonta, mutta me ihmiset haluamme rakkautta niin paljon, että emme välttämättä edes näe suhteemme ongelmallisia osia. Aitoa rakkautta kyllä on, mutta se ei vielä automaattisesti tarkoita, että se olisi hyvää tai terveellistä. Onko se sitten oikeaa rakkautta vai jonkinlaista projisointia, onkin kiinnostava ajatus, sillä mitä edes on oikea rakkaus? Käytin musiikkia tehdessäni sellaista perspektiiviä, että jos ihmiset toteuttavat näitä asioita epätietoisesti ja satuttavat tiedostamattaan muita, miten sellainen ylipäätään tapahtuu? Nämä ovat asioita, jotka kiinnostavat mua taiteessa todella paljon.”

Kuulet Oona ep:n alta.