Julkkispromoottori Kalle Keskisen Speed Promotion -yhtiö kaatui kassavajeeseen.
Kuva: George Chin
Kalle Keskisen, 30, pyörittämä Speed Promotion haettiin konkurssiin. Asiasta kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
HS:n mukaan yritystä hakee konkurssiin verottaja. Toukokuun lopulla Speed Promotion päätyi velkasaneeraukseen. Keskinen ihmettelee Helsingin Sanomissa verottajan päätöstä, koska yrityksellä oli verorästejä varten maksusuunnitelma, jota he olivat noudattaneet.
Syyksi talousongelmiin Keskinen nimeää kassavajeen ja liian nopean kasvun. Aiemmin hän sanoi, että tämän kesän konserttien vaisu ennakkomyynti on johtunut talouden taantumasta.
Kilpailevat ulkomaisia esiintyjiä Suomeen tuovat yritykset, kuten Live Nation ja Fullsteam, saavat jatkuvaa kassavirtaa kotimaisesta keikkamyynnistä. Speed Promotion on käytännössä keskittynyt vain suurten tapahtumien järjestämiseen.
Ensimmäinen Speed Promotionin Suomeen tuoma iso ulkomainen artisti oli 50 Cent, joka esiintyi Helsingin Hartwall-areenalla marraskuussa 2006. Sitä ennen Keskinen oli järjestänyt Seinäjoen Vauhtiajoja.
Keskisen toimintatavat ovat saaneet kilpailijoilta kritiikkiä.
”Hän maksaa 100 000 dollarin bändistä 200 000 dollaria, 200 000 dollarin bändistä 350 000 dollaria. Ylihinnan maksaminen pilaa markkinat”, sanoi 50-luvulta asti konserttipromoottorina toiminut Antti Einiö Ylioppilaslehdessä vuonna 2008.
Viimeinen Keskisen järjestämä tapahtuma oli viime lauantain Helsinki Live -tapahtuma. Siitä kaavailtiin alkuun jopa 50 000–70 000 hengen festivaalia, mutta aluetta kutistettiin ja esiintyjiä karsittiin. Lopulta tapahtuman ainoa headliner-luokan nimi oli Guns N’ Roses, joka veti Käpylän urheilupuistoon järjestäjän ilmoituksen mukaan 17 500 katsojaa.
Speed Promotionin pitäisi tuoda tänä kesänä Suomeen vielä muun muassa Deep Purple, The Beach Boys ja Crazy Cavan. Helsingin Sanomien uutisessa Keskinen vakuuttelee, että konsertit järjestetään suunnitelmien mukaan.