Kevytmaito-glam kohtaa melankolis-romanttisen kajaalipopin – UMK-analyysissä The Rasmus

Rumban Mikael Mattila ja Jukka Hätinen kuuntelevat UMK-finaalikappaleet ja lyövät pika-analyysit pöytään.

17.01.2022

UMK-finalistien kisakappaleita tiputellaan biisin päivävauhdilla. Rumban Mikael Mattila ja Jukka Hätinen lätisevät jokaisen julkaisupäivänä pika-analyysit kustakin biisistä. Cyan Kicksin ja Bessin kappaleet on kuultu, tämän viikon pyöräyttää käyntiin uuden mutta toki kaikille tutun kitaristinsa esittelevä The Rasmus kappaleellaan Jezebel.

Mikael Mattila

Voi perkele: kun The Rasmus soittaa Desmond Childille ja pyytää häneltä ”maailman parasta kappaletta, joka voittaa euroviisut”, niin Desmond Child avaa tietokoneen ja kaivaa aihioidensa kaatopaikalta… uuden version Alice Cooperin Poisonista. Tai no, on tähän sävelletty eri teemamelodia (vaikka Poisonkin kyllä alkaa kirkkaalla kitarakuviolla) ja kertosäe, mutta muuten tämä on… aihekin on ihan sama, eli tällainen käppäinen femmefatale-juttu! Onko Desmond nyt tehnyt Laurille ja kumppaneille jonkun källin? Ovatko nämä joitakin Desmondin 33 vuoden takaisia säkeistövedoksia, jotka hän nyt joutessaan on dumpannut viimein eteenpäin?

Okei, kun Jezebeliä kuuntelee lisää, alkaa ilmeisin yhteys haihtua ja biisi muuttua omakseen – tietenkin Poisonia huomattavasti vähäpätöisemmäksi kappaleeksi, mutta mikäpä nyt olisi Poisonin veroinen. Kertosäe jopa kuulostaa ihan Rasmukselta: tulee mieleen Dead Lettersin avaava First Day of My Life, joka sekin on kyllä parempi esitys kuin tämä. Biisin video taasen on selkeä Emppu Suhosen ”lanseeraus”, sillä kuva keskittyy enemmän jopa häneen kuin Lauriin.

Jezebel on aika väkinäinen, jopa epätoivoisen kuuloinen veto. Tähän mennessä kisan heikoin. Bändin kovalevyrocksoundi on yhtä aikaa tunkkainen ja kulahtanut. En päästäisi sitä viisuihin. Mutta jos se käynnistää jonkinlaisen Rasmuksen ”uuden tulemisen” ja pitää Lauri Ylösen poissa talojen päin helvettiä suunnittelemisesta, niin mikäs siinä! Ja olihan tässä modulaatio. Ja Laurin vatsalihakset näyttävät olevan aika mintissä – onnea hänelle siitä!

Jukka Hätinen

Lauri Ylönen taisi sanoa jossain päin internetiä, että yhtyeensä UMK-biisi tulee miellyttämään vanhoja The Rasmus -faneja. Ja Youtuben kommenttikentän perusteella vanha sulkapää ei suinkaan ole väärässä! Kollektiivinen nostalgian lämmin läikähdys pyyhkii ylitse, kun siellä verestellään teini-iän Rasmus-muistoja ja ollaan iloisia bändin paluusta (vaikka bändi on viime vuonnakin julkaissut uutta musiikkia). Tällaisen kohderyhmän aktivoiminen lienee ainakin jonkinasteisena taka-ajatuksena euroviisuplatformille astumisessa, vaikkei kisapaikkaa tulisikaan.

Jezebelissä kevytmaito-glam kohtaa Rasmuksen tavaramerkiksi vuosituhannen taitteessa muodostunut melankolis-romanttinen kajaalipop. Mattilan yllä mainitsemaa Poisonia ei voi ohittaa, mutta on Jezebel syönyt muutakin: on Musea, on Linkin Parkia. Jezebelin haaste voipi olla skippausnappulaa rakastava Tiktok-sukupolvi: bändillä kestää varsin kauan työntää biisi kunnolla käyntiin, mutta kun se alkaa vieriä, se ei pysähdy. Viimeistään kertosäkeen modulaatio lopussa saa seinätkin kaatumaan. Desmond Childin johdolla kappaleen varrelle on ripoteltu muutamia mukavia koukkuja, mutta löysähköltä pierulta kuulostava tiikerin ”karjahdus” ei lukeudu niihin.

Raamatun kuvastoa sivutaan hätäisesti, mutta Rasmukselle Jezebel tai suomeksi Isebel on, kuten populaarikulttuurissakin, yleiskäsite kaikille pahoille, moraalittomille tai jopa ”ainoastaan” voimakastahtoisille naisille. Musiikkivideoon yhdistettynä tämä vaikuttaa ilmiselvästi Rasmuksen tarinan luvulta, jossa uusi kitaristi kirjoitetaan sisään. Kappaleen sanoitukset ovat kuin 80-luvun rockbiisilyriikan generaattorista tulostetut, joskin ”A girl who looks like she’s a boy” on hykerryttävä ja kenties tahaton käänteisviittaus niin ikään Desmond Childin nikkaroimaan Dude (Looks Like a Lady) -kappaleeseen.

Rumban UMK22-pika-analyysit:
Cyan Kicks – Hurricane: ”Biisi Ylen joukkueurheilulähetysten välimontaaseihin”
Bess – Ram pam pam: Vaihteeksi hyvää euroviisujen ”tajuamista”

UMK22-biisien julkaisupäivät:
ti 18.1. Younghearted – Sun numero
ke 19.1. Olivera – Thank God I’m an Atheist
to 20.1. Tommi Läntinen – Elämä kantaa mua
pe 21.1. Isaac Sene – Kuuma jäbä

Lisää luettavaa