Kirurgisen tarkasti optimoitu erohaikeusballadi – UMK-analyysissä Younghearted

Rumban Mikael Mattila ja Jukka Hätinen kuuntelevat UMK-finaalikappaleet ja lyövät pika-analyysit pöytään.

18.01.2022

UMK-finalistien kisakappaleita tiputellaan biisin päivävauhdilla. Rumban Mikael Mattila ja Jukka Hätinen lätisevät jokaisen julkaisupäivänä pika-analyysit kustakin biisistä. Cyan Kicksin, Bessin ja The Rasmuksen kappaleet on kuultu, tänään vuorossa on Younghearted kappaleellaan Sun numero.

Mikael Mattila

Kun Suomen pääministerit esiintyivät Elämäni biisi -ohjelman Tapaninpäivän erikoisessa, oli Sanna Marin ainut joka teki kappalevalinnallaan politiikkaa. Siinä missä muut pääministerit olivat henkilökohtaisuudessaan jopa liikuttavan avoimia, oli Marin valinnut Youngheartedin Tässä ja nyt -biisin vain kertoakseen Suomen kansalle, miten ”tämä on rankkaa aikaa mutta yhdessä pärjätään”. Henkilökohtaisesti olisin odottanut Marinilta vaikkapa Bulls on Paradea (tämä oli huumoria, ymmärrättehän), mutta sainkin suodatinpussin väristä pumpkin spice -estetiikkaa. Aina ei voi voittaa! Onhan Younghearted kuitenkin Ida Paulin ja Kalle Lindrothin ohella Suomen ehdottomasti laimeinta ja pikkuporvarillisinta musiikkia. Jos mietelausetaulu olisi bändi.

Näistä lähtökohdista yhtye on kuitenkin tuottanut lähes kirurgisen tarkasti optimoidun erohaikeusballadin. Jo ensikuulemalla pystyy kuvittelemaan kappaleen visuaalisen lavakoreografian: missä kohtaa Reeta Huotarinen katsoo yhteen kameraan, missä toiseen, missä kohtaa hän nousee seisomaan, milloin kamera ajaa koko lavan yli ja milloin valaistus leimahtaa himmeästä häikäisevään valkoiseen. Rumpufilli tulee, ei nyt suoranaisesti yhtä hartaasti odotettuna kuin In the Air Tonightissa, mutta todennäköisenä viittauksena silti, koska olisihan se ihan hauskaa, jos biisiin olisi leivottu tällainen tarpeeksi matalan yhteisen nimittäjän ”öhö öhö” -muusikkovitsi.

Tarkasta rakenteestaan ja hyvin säilyvästä jännitteestään huolimatta Sun numero on tavattoman geneerinen tekele. Vain ”millennial whoop” -ulinat puuttuvat lopun kliimaksista (hyvä että on jätetty pois!). Kotimaista yleisöä kappale kuitenkin miellyttänee, ainakin jos UMK:n balladitarjonta jää tänä vuonna maltilliseksi. Biisi, jonka ”hyvä lavashow” (lainausmerkit, koska näin niitä geneerisiä viisukokelaita tekohengitetään) ja oikeaan (esim. vakavamielisemmän bängerin ja huumorishow’n) väliin osuminen voivat nostaa itseään merkittävimmäksi.

Jukka Hätinen

Politiikka tuli osaksi UMK:ta, tosin artistin itsensä tahtomatta. Youngheartedia on yllä mainitun tv-ohjelman jälkeen brändätty iltapäivälehdistössä Sanna Marinin suosikkibändiksi. Miten tällaista viittaa sitten kantaisi? Toistaiseksi yhtye on tyytynyt toivomaan, että pääministeri katsoisi UMK:n ja äänestäisi heitä. Se, miten kulttuuri- ja tapahtuma-alaa on kuritettu Suomessa kaksi vuotta, ja miten epätasa-arvoisesti, epäjohdonmukaisesti ja ennakoimattomasti kohtelu vain jatkuu, olisi kenties väkevämmän kannanoton arvoista. UMK olisi mitä otollisin estradi tällaiselle mielenilmaisulle, kun koko Suomen katseet on luotu kohti kohti trioa. Ja jos statementin tekeminen arveluttaa mahdollisten euroviisusanktioiden pelossa, huoli on turha: ei tällä biisillä Torinoon lähdetä.

Youngheartedin akustista hissuttelupoppia on viety yhtyeen mukaan ”isompaa meininkiä” kohti, mutta lopputulos on musikaalisesti ja tyylillisesti isoa kuin Olivia Rodrigon Driver’s License eli ei kovin. Kisabiisiä kasvatetaan pienillä elementeillä hartaasti ja harkiten, mutta lopputulos jää yksiulotteiseksi: tämä nyt vain on tällainen, voima-etuliitettä parhaansa mukaan väistelevä balladi.

Mielenkiintoa ei löydy myöskään tekstipuolelta. Sun numero -kappale rajaa tilanteen, jossa kertojahahmo on töppäillyt parisuhteen karille, kaduttaa. Yhteistä historiaa on ollut selkeästi jonkin verran, mutta muuta ei nyt anneta. Raamien sisään jäävä kuva on aivan liian geneerinen herättääkseen kiinnostusta edes pohtimaan syitä ja seurauksia, sukupuolitauteja ja dagen eftereitä. Musiikkivideolla sohvapöydän kulmalla olevassa kirjapinossa pilkottaa Humans of New York. Valokuvakirja oli hitti, koska sen onnistui tarinallistaa valokuvajournalismin keinoin tavallisten ihmisten arkisia hetkiä mielenkiintoisesti ja samastuttavasti. Younghearted puolestaan yrittää kertoa aivan meidän kaikkien rikkinäisestä sydämestä, ja sen vuoksi epäonnistuu.

Rumban UMK22-pika-analyysit:
Cyan Kicks – Hurricane: ”Biisi Ylen joukkueurheilulähetysten välimontaaseihin”
Bess – Ram pam pam: Vaihteeksi hyvää euroviisujen ”tajuamista”
The Rasmus – Jezebel: Kevytmaito-glam kohtaa melankolis-romanttisen kajaalipopin

UMK22-biisien julkaisupäivät:
ke 19.1. Olivera – Thank God I’m an Atheist
to 20.1. Tommi Läntinen – Elämä kantaa mua
pe 21.1. Isaac Sene – Kuuma jäbä