”Levyllä tulee olemaan isoja biisejä, on jouset ja torvet ja gospel-kuoro ja sitten meitsi laulaa saakelin kovaa alusta loppuun” – haastattelussa Ina Forsman

Soul-artisti Ina Forsman saa syvimmän inspiraationsa retrovaikutteista ja vintage-soundista.

10.03.2022

Soul-artisti Ina Forsman julkaisi viime perjantaina kolmannen singlen tulevalta cinematic soul -teemaiselta albumiltaan. Helsingistä Berliiniin muuttaneen Forsmanin Don’t Lose Today -kappale on retrohenkisillä vivahteilla maustettu ajaton kokonaisuus, jossa pohditaan nykyhetken merkitystä. Uuden biisin myötä Forsman kertoi Rumballe lähivuosien musiikkikuvioistaan, tulevasta albumistaan ja ensi kesän keikoista.

Forsmanin edellinen kokopitkä ilmestyi vuonna 2019, jonka jälkeisen ajan Forsman kertoo olleen kovaa myllerrystä, etenkin kun puhutaan pandemia-ajasta.

“Samana vuonna kun julkaisin edellisen levyni olin pitkällä kiertueella, ja vuodelle 2020 oli odotettavissa kaikenlaista ihanaa, Brasilian-kiertuetta ja muuta. Pandemian myötä itselläni alkoi kokonaan uusi aikakausi, kun yhtäkkiä kalenterissa olikin täysin tyhjää. Olin juuri muuttanut Berliiniin, uuteen maahan, jossa en osannut kieltä enkä voinut tehdä mitään duunia.”

Forsman kertoo olleensa kotona hetken aikaa tyhjän panttina, kunnes alkoi treenata päivittäin pianonsoittoa ja biisien kirjoittamista.

“Suomessa olisin voinut mennä kaupan kassalle siinä vaiheessa kun rahat loppuvat, mutta nyt oli pakko kehitellä uutta rutiinia. Olen 17-vuotiaasta asti tottunut olemaan reissussa tai kiertueella, joten nyt kanavoin sen saman energian musiikin opiskeluun ja oman soundini etsimiseen. Aloin opetella tuottamista ja tein pienen kotistudionurkkauksen, jossa annoin luovuuteni kukkia. Sen myötä olen löytänyt paljon laajemman käsityksen musiikista ja todennut että osaanhan mä muutakin kuin laulaa. Pandemia-aika oli ajoittain ihan hirveää, mutta kyllä se myös antoi paljon.

Oltuaan pitkään osa musiikkiympyröitä, joissa jatkuva kiertueella oleminen kuuluu asiaan, Forsman toteaa neljän seinän sisällä olemisen rohkaisseen syventymään musiikin tekemiseen uusista näkökulmista. Kirjoitettuaan aiemmin kaikki levynsä yhdessä muiden ihmisten kanssa, pandemia-aikana hän alkoi kirjoittaa kappaleita itse alusta loppuun.

“Aiemmin olen kirjoittanut sanat ja melodiat ja mennyt sitten ammattisoittajan kanssa säveltämään biisin. Nyt uusissa biiseissä olen suunnitellut kaiken itse, jousista torviarreihin asti. Se on ollut nautinnollista ja hassusti siinä löytää sen oman soundinsakin.”

Berliiniin muuttamisen Forsman kokee vaikuttaneen musiikkiinsa siten, että asuessaan keskellä luovia ihmisiä ja artisteja hän on inspiroitunut ja motivoitunut itsekin kasvamaan muusikkona.

“Berliini on todella luova kaupunki ja tietysti paljon isompi kuin Helsinki. Täältä löytyy oma porukkansa mille tahansa pienelle musiikkigenrelle josta olet kiinnostunut. Mutta tietysti kun muutin tänne pandemia-aikana, on kaupunki jäänyt vielä aika mysteeriksi. Heti kun paikat aukeavat ja elämä normalisoituu, aion perehtyä kaupunkiin enemmän.”

Kuva: Michael Bleu

Forsman kertoo joidenkin kappaleidensa syntyvän luonnostaan ja tulevan helposti yhden päivän aikana, kun taas haastavammat aiheet vaativat pidempää työstämistä.

“En pysty pakottamaan itseäni tekemään mitään. Olen sen verran intuitiivinen ihminen, että joskus idea tulee päivässä, visio löytyy suoraan ja se on pakko saada heti ulos itsestä. Toisaalta jos haluan tehdä vakavan kappaleen, esimerkiksi henkiseen väkivaltaan liittyen, niitä en todellakaan saa päivässä kirjoitettua. Jokainen biisi tulee ajallaan, ja välillä täytyy myös elää, jotta löytää uusia lähestymistapoja siihen kuinka haluaa tarinansa kirjoittaa.”

Tällä hetkellä Forsmanilla on levyllinen biisejä valmiina, joista kaksi singleä ilmestyi viime vuoden puolella. Uusin single Don’t Lose Today julkaistiin perjantaina 4.3. Forsman kokee tekevänsä tällä hetkellä juuri sellaista musiikkia kuin on aina halunnutkin tehdä, sillä vision hän on luonut alusta loppuun itse.

“Tietysti studiossa tuottaja on tullut prosessiin mukaan, mutta se pohja on ollut vahvasti minusta lähtöisin. Olen aina rakastanut vintage-soundia ja tehnyt blues-, soul- ja jazz-painotteista musiikkia, mutta kaipaamani retrovaikutteet eivät ole näkyneet yhtä paljon aiemmassa tuotannossa. Uusissa biiseissä olemme yhdessä tuottaja Michael Bleun kanssa tuoneet niitä selkeästi aiempaa enemmän esille. Kun kuulin näitä biisejä ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun olimme tehneet niitä Michaelin kanssa studiolla, tuli sellainen fiilis, että ah, vihdoinkin musiikkini on sitä mitä olen aina halunnut sen olevan. Se on ihanaa.”

Don’t Lose Today -kappaleessa käsitellään hetkessä elämisen taitoa ja nykyhetken merkitystä. Forsman kertoo kappaleen syntyneen vaivattomasti ja yhdeltä istumalta erään merkityksellisen keskustelun seurauksena.

“Lempitapani jolla jokin kappale syntyy on se, että keskustelen jonkun kanssa, ja sitten joku sanoo jotain, joka pysäyttää. Tulee sellainen että woah, tuosta pitäisi kirjoittaa biisi. Sitä ei tapahdu aina, mutta kun se tapahtuu ja sä kirjoitat sen kappaleen, se keskustelu jää ikuisesti sun mieleen.”

Don’t Lose Today rakentui Forsmanin juteltua kumppaninsa kanssa yhteiskunnassamme vallitsevasta paineesta tehdä jatkuvasti töitä paremman tulevaisuuden eteen.

“Kumppanini sanoi että ’I feel like I’m working day in and day out for a better tomorrow, but while doing that I’m losing today’ [Tuntuu kuin työskentelisin päivästä toiseen paremman huomisen puolesta, mutta tehdessäni sitä menetän tämän päivän]. Se tuli niin puiden takaa. Tässä yhteiskunnassa on välttämätöntä työskennellä, jotta pysyt hengissä, mutta se että keskityt jatkuvasti tulevaan tarkoittaa että tulet aina elämään uusien huolien ja stressin kanssa, silloinkin kun saavutat tavoitteesi. Et ole koskaan tyytyväinen tähän hetkeen.”

Forsmanille kappale on siinäkin mielessä henkilökohtainen, että hän kokee itsekin eläneensä koko aikuisikänsä huolehtien tulevaisuudesta ja kasaten isoja odotuksia uralleen ja elämälleen.

“Kyllä mä myönnän että paljon hienoja hetkiä on mennyt ohi, joista en ole nauttinut täysin rinnoin. Esimerkiksi joku tosi iso keikka, joka on ollut tärkeä tavoite jossain vaiheessa, mutta jonka jälkeen olenkin miettinyt vain sitä, että parin vuoden päästä pitää olla päälavalla. Kappale on vähän sellainen note to self, mutta jos muutkin haluavat ottaa sen teeman mietintään, se olisi aika ihanaa. Uskon että moni tässä maailmassa voi samaistua kappaleen fiiliksiin.”

Maailman tilanteen ollessa monin tavoin jännitteinen ja uhkaava Forsman kehottaa keskittymään entistä enemmän arjen pieniin hetkiin, jotka normaalisti saattaa ottaa itsestäänselvyytenä.

“Vaikka se aamukahvi, kun kissa tulee pukkaamaan, tai joku ihana hetki perheen kanssa. Eihän sitä joka päivä koko ajan pysty elämään täydellisesti hetkessä, jo senkään takia että yhteiskuntamme on niin kapitalistinen ja puskee get rich or die trying -mentaliteettia. Mutta jos pystyy ottamaan sen pienen hetken päivässä pelkälle olemiselle, se voi jo auttaa. Toivon että voin oppia sen itsekin tämän biisin julkaisun myötä, koska pitäähän mun alkaa elää omien sanojeni mukaisesti.”

Uusimpaan kappaleeseen julkaistiin myös musiikkivideo, jossa näkyvät vahvasti 60-luvun vaikutteet. Forsmanin oma kädenjälki näkyy videon käsikirjoituksessa, lavastesuunnittelussa ja tuottamisessa, kun taas ohjaamisen, kuvaamisen ja editoinnin teki tuottaja Michael Bleu.

“Kun kirjoitan biisejä, niistä tulee helposti vintage-painotteisia, koska se on syvin inspiraationi. Tietysti kun eletään 2000-luvulla, mukana on myös moderni vivahde, mutta Don’t Lose Todayn instrumentaatio, soundi ja miksaus tehtiin joka tapauksessa 60-luvun tyyliin. Tietysti halusimme myös musiikkivideon mukailevan samaa tyyliä. Olemme Michaelin kanssa molemmat sellaisia vintage-nörttejä. Inspiroiduin 60-luvun musiikkivideoista, joissa koreografia on simppeliä ja lähestulkoon laiskanpuoleista. Halusin ettemme tekisi videosta kovin vakavaa, ei mitään monimutkaista koreografiaa, vaan jotain laiskan rentoa. Nancy Sinatran musiikkivideot olivat iso inspiraation lähde, sillä siinä tanssijat näyttävät välillä siltä, että ne on 15 minuuttia ennen kuvauksia otettu sinne vähän heiluttelemaan käsiä. Olen todella tyytyväinen videoon, se on siisti ja uniikki varsinkin siihen nähden että resurssit olivat melko pienet.”

Tulevaa levyä ei julkaista kokonaan omakustanteena, vaikka se on omakustanteisesti tehty ja tuotettu. Kokonaisuus ilmestyy yhteistyössä saksalaisen indie-painotteisen Jazzhaus-levymerkin kanssa.

“Tein pari kuukautta sitten levytyssopimuksen kyseisen levy-yhtiön kanssa, ja meillä on hyvä juttu aluillaan, josta olen innoissani. Kuitenkin kun hommia on tehty 10 vuotta, en tässä vaiheessa uraani enää lähde mihin tahansa junaan mukaan. Mulla on tarkka visio siitä mitä haluan tehdä, ja kova luotto omaan juttuuni.”

Uusi levy on cinematic soul -teemainen, mitä Forsman kertoo tavoitelleensa aina.

“Niin kauan kuin muistan olen sanonut kaikille bändityypeille, että haluan tehdä isoa musiikkia ja kiertää ison bändin kanssa. Haluan että on kaikki torvet ja viulut ja taustalaulut ja kaikki. Haluan tehdä tunteikasta ja euforista musiikkia, joka voisi soida elokuvissa. Dramaattista dynamiikkaa ja dramaattisia aiheita. Cinematic soul tarkoittaa itselleni sitä, että kun kuulet jonkin kappaleen, se joko sopisi johonkin valmiiseen elokuvaan, tai sitten kehität biisiin sopivia elokuvakohtauksia omasta päästäsi. Levyllä tulee olemaan isoja biisejä, on jouset ja torvet ja gospel-kuoro ja sitten meitsi laulaa saakelin kovaa alusta loppuun.”

Forsman suunnittelee pysyvänsä cinematic soulin parissa toistaiseksi, sillä hän kokee löytäneensä oman alagenrensä ja innostuneensa levyn valmistumisen jälkeen pohtimaan jo tuleviakin biisejä. Ensin on kuitenkin päästävä esittämään tulevan levyn biisejä livenä.

“Tällä viikolla olemme menossa Ranskaan, jossa on kolme keikkaa – muun muassa ensimmäinen keikkani Pariisissa. Olen keikkaillut Ranskassa jo vuosia vaikka missä ihanissa paikoissa, mutta en ole ikinä päässyt Pariisiin. Olen kyllä yöpynyt siellä lentokentän hotellissa yhden yön, kerran ajanut kaupungin sivulaitamilta läpi, sekä nähnyt Eiffel-tornin lentokoneesta. Silloin katselin ikkunasta alas ja mietin että joku saatanan päivä mä vielä olen tuolla keikalla. Nyt meillä sitten on keikka ihan Pariisin keskustassa Jazz House Etoile -klubilla. Tosi hyvät fiilikset siitä. Jotkut asiat vain tapahtuvat silloin kun niiden on tarkoitus tapahtua. Nyt musta tuntuu että olen valmis.”

Toisena isona asiana Forsman haluaa mainita elokuun viimeisenä päivänä Tavastialla pidettävän levynjulkaisukeikan.

“Se tulee olemaan iso juttu, ja on itselleni vähän sama asia kuin tuo Pariisin keikka. Siitä asti kun olen aloittanut, Tavastia on tuntunut sellaiselta virstanpylväältä, että sinne kun pääsee omalle keikalle niin on jollakin tavalla urallaan jossakin pisteessä, jossa on hyvä olla. Siihen aletaan valmistautua jo nyt, sillä haluan luoda siitä todella upean ja kunnon elämysmatkan. En viitsi vielä paljastaa hirveästi enempää, mutta siitä on tulossa iso keikka kaikin puolin.”

Lisää luettavaa