Melo sai kaiken vain menettääkseen sen – aikoo hylätä aiemman materiaalinsa ja vaihtaa tyyliä

Haastattelussa Melo.

21.12.2021

PÄIVITYS: Haastattelussa mainittuja Tavastian keikkoja ei järjestetä nyt joulukuussa koronarajoitusten myötä.

Suomiräpin ystävien korviin saattaa ensi vuonna kantautua ennätyksellinen määrä räminää ja surinaa, mutta syynä ei ole trendi tiktokissa. Skenen nuoren sukupolven kiistattomiin taitajiin lukeutuva Melo aikoo ottaa uuden askeleen urallaan ja siihen sisältyy paljon kitaraa, volyymia ja laulua. Muutokselle asetellaan ensitahteja joulun jälkeen Tavastialla: artisti on luvannut settilistan koostuvan vanhasta materiaalista viimeistä kertaa pitkään aikaan. Illoissa on luvassa tuotantoa kenties varhaisista soundcloud-julkaisuista lähtien.

Rumban haastattelussa Melo kertoo musiikin tekemisestä, muistelee eri vaiheita urallaan ja valaisee tulevaa. Alkutekijöiksi lähdetään henkisesti Nummelaan.

”Teininä duunasin mielummin koulun jälkeen biittei mun mummon koneel ku urheilin” – Melo kappaleella E

Melon musiikissa on yhdistynyt aina erilaisia musiikkityylejä hyperpopista perinteisempään rap-ilmaisuun. Kehitystä on tapahtunut julkaisu julkaisulta ja se on ollut räppärin tekemisessä toimiva formula. Aluksi kappaleet levisivät Soundcloudissa kaverien kautta, mutta suosio alkoi kasvaa nopeasti uusien biisien myötä. Nopeasti artisti sai huomata, että suosiota tulee lumipalloefektin tavoin sitä mukaa kuin uusia biisejä syntyy.

Kappaleita hän päätyi tekemään spontaanisti hengailtuaan armeijan jälkeen ystävänsä Kuiva H:n luona Nummelassa. Yhdestä illasta alkanut harrastelu paljastui mukavaksi touhuksi ja pian kappaleita syntyi kuin liukuhihnalta. Mallia otettiin surutta omista suosikeista:

”Siihen aikaan Chief Keef, Playboi Carti ja kaikki tuommoinen trap- ja drill-soundi kiinnosti. Sitä sitten apinoitiin ne pari ekaa biisiä ihan täysin”, artisti muistelee ensimmäisiä äänityksiä.

Soundcloud-rap on käsite itsessään erityisesti Yhdysvalloissa, jossa alustalta on ponnistanut useita tähtinimiä, kuten Lil Uzi Vert ja edesmenneet Juice Wrld sekä Xxxtentacion. Melo voidaan laskea yhdeksi Suomessa esiin alustan kautta nousseista nimistä. Tuhansia kuunteluita keränneet kappaleet eivät jääneet huomaamatta oikeilta henkilöiltä. Melo sai uransa ensimmäisen keikan Pajafellan lämmittelijänä Valkoisessa salissa Helsingissä ja pian asioita alkoi tapahtumaan.

Valkoisessa salissa räppäri tapasi ensimmäistä kertaa Henrik Suhosen, joka tunnetaan ”piireissä” myös DJ Herkuleksena. Musiikkialan monivaikuttaja Suhonen kuuluu Skorpioni-levymerkin perustajiin ja Skorpioni taas on yksi Suomen tämän hetken tärkeimmistä pienlevy-yhtiöistä. Yhtiön alaisuudessa on julkaistu muun muassa Iben (edelleen aktiivinen yhtiössä), Faben ja DJ Ibusalin musiikkia. Melo teki samana iltana suullisen levytyssopimuksen alkutekijöissään olevan yhtiön kanssa.

”Mä ajattelin, että nyt musta tulee rikas – nyt kääntyy laiva. Eihän se ihan niin simppeli homma ollut”, räppäri muistelee ensitunnelmiaan.

”Mun on kiva duunaa Skorpionilla, olen sataprosenttisesti saanut tehdä mitä haluan, ilman sensuuria tai painostusta. Kivoja tyyppejä töissä ja tunnen kaikki artistit – ainakin parempi työympäristö kuin Hesessä, missä oon aiemmin ollut.”

Työympäristö ei ole vaihtunut sittemmin mihinkään, kuten artisti vannoo Volkswagen-kappaleella: ”Skorpioni The Money Team”.

Skorpioni-diili toi mukanaan ammattimaisuutta. Fredan kellariksi kutsutun studion ovet aukesivat, eikä biisejä tarvinnut ”vääntää enää makkarissa”. Samalla tekeminen muuttui myös tavoitteellisemmaksi, oli oleellista ottaa huomioon milloin saa mitäkin aikaan ja biisejäkin tehtiin rutkasti enemmän kuin ennen.

”Teitä pelottaa, oon pelottava, en nöyrry ja oon viel elossa / Tappakaa mut tähän paikkaan” – Melo kappaleella Tappakaa mut.

Heti ensimmäinen Skorpioni-julkaisu, uudenvuodenpäivänä 2018 ilmestynyt Matalapaine-ep sai hyvän vastaanoton. Melon nimi oli jo suomiräpin ystävien huulilla Jodel-palvelussa muun muassa sanoitustensa ansiosta. Matalapaine oli vahvasti alakuloinen julkaisu, jossa laulettiin kuolemasta.

”Silloin varmaan kiukutti, kuulostaa ainakin siltä”, artisti kuvailee jälkeenpäin.

”Mul on kaikkee mitä oon aina halunnut / tehny juttui mitä jengi ei oo tajunnut” – Melo kappaleella Kaikki.

Matalapainetta seurasi saman vuoden syksynä julkaistu debyyttialbumi Freda 4eva. Kokonaisuudella oli selkeästi eri ääni kellossa. Musiikki monipuolistui sekä soundien että sanoitusten osalta. Alakulo oli lähes tiessään, tilalla hauskanpitoa ja itsevarmuutta.

”Tehtiin se kesällä kokonaan, ehkä joku d-vitamiini sitten vaikutti siihen hommaan. Oli aina hyvä fiilis kun tehtiin, ei ollut mitään murehdittavaa elämässä. Silloin oli toivekas olo, että keikat lähtisi käyntiin ja niinhän ne lähtikin. Siinäkin nälkä kasvoi syödessä, sai hyvin motivaatiota tehdä lisää.”

Keikkojen saamista edesauttoi hittibiisit Slatterin ja Kaikki, jotka lukeutuvat edelleen yleisön suosikkeihin. Menestys toi mukanaan myös lupauksen tulevasta, eli ensimmäiset festarikeikat.

”Mun tytöllä on raitoja pakarois, niin se on mun pikku tiikeri / Monclerin takki mun pääl, ne kysyy miks, no mä listoille kiipesin / Kultaa mun kaulas, ku voittajal niinku 95, den glider in / Poppii ku popstara – tytöt ottaa kuvii Melon kaa, niinku Bieberin” – Melo kappaleella Tiikeri

Suomiräpin ahkerimmista tekijöistä puhuttaessa Melon mainitseminen ei ole tuulesta temmattua. Freda 4eva -albumia seurasi nopeasti julkaistut Sickboy- ja Marimekko- singlet. Festareita silmällä pitäen räppäri kasasi Aktive-ep:n saadakseen enemmän materiaalia keikoille. Biisit löysivät myös striimiyleisön. Julkaisusta kirjoitettiin Rumbassa näin:

”Jos vetää Melon tekemisistä nopeat johtopäätökset, niin on selkeää, että oma juttu on löytynyt ja suunta on vain ylöspäin. Räppäri on pitänyt hyvää julkaisutahtia yllä ja kun alkuvuodesta julkaistu Sickboy-single ei edes löydy ep:ltä, niin se kertonee siitä, että materiaalia on kosolti hallussa. Meininki on siis hyvin lupaavaa.”

”Pimeys on mun vanha tuttu ja se kylään tulee taas / Kun tunnit nollantuu, me saadaan olla ihan kahestaan” Melo kappaleella Vanha tuttu.

Aktive-ep:tä seurasi Elektri-albumi, joka osoitti Melon lahjat biisintekijänä. Ensimmäisen festarikesän jälkeen julkaistusta albumista kirjoitettiin Rumbassa näin:

”Kokonaisuudessaan Elektri on vahva levy ja hyvä näyte siitä mitä Melo on tehnyt, ja mihin hän pystyy. Jälleen kerran vaikuttaa siltä, että seuraavalta julkaisulta voi odottaa mitä vaan. Kun kyseessä on näinkin aktiivinen tekijä, niin sitä ei todennäköisesti tarvitse odottaa kovinkaan pitkään.”

Elektri ei ollut pelkkä välitilinpäätös, vaan myös askel eteenpäin tuottajana:

”Tekoprosessi muuttui tosi paljon. Tein itse suurimman osan ja äänitin yksin. Miksasin voksuja ja tuotin ensimmäistä kertaa omia biisejä. Olin kolme kuukautta Fredan kellarissa. Levyn julkaisu tuntui vapauttavimmalta siihen asti, kun sitä teki niin intensiivisesti.”

”Se musanteko ei ollut ihan niin hauskaa. Tiesin tasan tarkkaan miltä haluan juttujen kuulostavan ja tosi harvoin mikään mitään tekee itse, tulee sellaiseksi kuin miltä se sun päässä kuulostaa. Tein sitä sitten niin kauan, että kuulostaa siltä ja turhauduin helvetin monta kertaa. Jos Freda 4eva äänitettiin siten, että se menee yhdellä purkkiin, niin tossa ei mennyt ihan silleen. Vieläkin jos kuuntelen sitä, niin siellä on helvetisti juttuja kun haluan korjaa, mutta on se tosi hyvä levy mun mielestä silti.”

Levy toi esiin uusia tuotannollisia puolia ja avasi oven aiempaa syvälle Melon maailmaan:

”Kirjoitin tekstejä paljon harkitummin ja kirjoitustyyli muuttui tosi paljon. Olin paljon itsekriittisempi, ettei ole mitään cringe-juttuja. Tosi monissa biiseissä riimikaavat oli tärkeämmässä osassa kuin aikaisemmin, että kaikki käy jotenkin järkeen. Kirjoittaminen otti tosi ison harppauksen eteenpäin.”

”Tällä hetkellä voi olla vaikka joku yksi sana ja sitten kirjoitan siitä kaiken mitä tulee mieleen, vähän kuin tekisi esseen. Siitä lähden tekemään biisiä. Biisi voi välillä tulla kahdessa minuutissa, välillä menee puoli vuotta.”

”En haluu satuttaa ketään / Mä tunnen nyt näin, mutten ehkä huomen enää” – Melo kappaleella Viaton.

Melo oli ehdolla vuoden tulokkaaksi Emma-gaalassa 2019. Ovet tuntuivat olevan kaikkialle auki ja keikat myivät loppuun. Räppäri havaitsi saaneensa sen, minkä eteen oli tehnyt töitä. Kunnes iski korona.

”Elektrin jälkeen tuli tosi hyvä keikkaputki. Olin, että ’seuraavaa biisiä puskee, nyt on putki päällä, nyt menee kovaa’. Me oltiin just kuvattu musavideo Viaton-sinkkuun ja oli mun vika keikka ennen koronaa, Elektrin levyjulkkarit Korjaamolla. Viikko eteenpäin ja meni kaikki kiinni. Ajattelin, ettei tässä mitään, toi on vaan pari viikkoa. Julkaistiin se biisi ja tuntui, että se jäi ihan koronahärdellin jalkoihin. Kaikki meni ihan vituiksi, tai ainakin siltä se tuntui.”

”Mulla oli tulossa iso festarikesä, oli tyyliin kaikki festarit buukattu. Ihan helkutisti keikkaa ja paljon rahaa tottakai. Kun hiffasin, että ne kaikki peruttiin, niin olin ihan rikki pari kuukautta. Kun tajusin ettei oikein loppua näy, niin aloin tekee kaikkea muuta – piti elää vähän eri tavalla. Aikaisemmin elämä pyöri sen ympärillä, että oli 4 päivää viikosta studiolla ja kolme keikoilla. Kun se kaikki vietiin pois, niin jäi aika vähän jäljelle. Aloin kävellä metsässä päivisin ja soittaa skebaa – täytettä päivään ja se on jäänyt tavaksi.”

”Blockfest 17, just ennenku meiät heitetää pois / Sanoin Kuivalle ’mahotonta ei sekää ois, että ens vuonna ei oltais enää katsomois’ – Melo kappaleella Enempää.

Viaton-kappaletta mainostettiin tulevan levyn ekana sinkkuna, mutta se ei päätynyt millekään levylle. Sen sijaan seurasi vuoteen 2021 kestänyt levytystauko, jonka rikkoi tuplasinkut E ja Moncler. Biisit löytyvät Glitter-albumilta, joka listattiin Helsingin Sanomissa hiljattain yhdeksi vuoden parhaimmista julkaisuista. Rumbassa albumista kirjoitettiin näin:

”Viihdyttävintä Melossa on se, että räppäri antaa biiseissä aina parhaansa ja tällä levyllä se erityisesti kuuluu. Melo voi kuulostaa siltä ja tältä, mutta hän erottuu Suomessa joukosta ja jos joku pyrkii tekemään samanlaista, niin Melo on todennäköisesti tehnyt sen paremmin. Eikä ainakaan kovin monella olisi pokkaa lähteä samplaamaan Reino Nordinin Antaudun-hittiä. Melolle tyypillisesti ei tietenkään antauduta.”

Glitter olisi voinut kuitenkin ilmestyä jo viime vuonna, lopulta levy meni uusiksi useaan otteeseen:

”Alkuun oli taloudellinen päätös ettei julkaise levyä heti, kun mulla oli tullut niin paljon musaa. Mulla oli yksi levy melkein valmiina ekana koronakesänä. Ei sitä ollut mitään järkeä laittaa ulos, kun ei pääse keikkailemaan, eikä saa mitään hedelmää. En mä musiikkia tee sen takia, että saa rahaa, mutta se on ihan kiva saada rahaa tehdystä työstä.”

”Koko ajan oli puhetta, että syksyllä avataan rajoitukset. Sitten tuli syksy ja mulla oli taas levy valmiina. Siinä tulikin paljon kaikkea, Gettomasan, Iben ja Williamin levyt. Ajattelin, että venataan vielä, kun oli kaikkia rajoituksia. Koko ajan syntyi uusia biisejä ja yhtäkkiä levy meni ihan uusiksi ja kaikki vanhat biisit oli heivattu. Sitten oltiin julkaisemassa jouluna taas, kun kaikki näytti hyvältä, mutta tulikin kaikki rajoitukset takaisin. Ja taas meni uusiksi koko levy. Se oli sellaista venaamista, että milloin ne rajoitukset loppuu, mutta eihän ne loppuneet. Tein levyn kevääksi valmiiksi.”

Levyltä julkaistujen tuplasinkkujen suosio todisti, ettei Melo ollut unohtunut minnekään. Artisti ei katsonut enää tässä vaiheessa tarpeelliseksi pidätellä tai julkaista uusia sinkkuja, vaan pisti levyn ulos. Albumi olisi hyvin voinut turvota matkan aikana 18 biisin mittaiseksi möhkäleeksi, mutta kutistui hyvää kokonaisuutta silmällä pitäen lyhyemmäksi.

”Vaikkei siinä ole yhtenäistä teemaa, niin mitään filleriä sinne on turha änkeä. Mä en ite kuuntele mitään soittolistoja vaan mä tykkään kuunnella albumeita. Artisti tarkoittaa, että levy kuunnellaan ja sitä on hyvä kunnioittaa.”

Korona ei pelkästään jalostanut Glitteriä timantiksi ja yhdeksi vuoden parhaimmista levyistä, vaan toi Melolle uuden musiikillisen innostuksen. Kuten alussa kirjoitettiin, räppi saa ainakin jossain määrin jäädä.

”Joka levy on ollut erilainen, joten en tiedä onko se niin erilaista, mutta ainakin se on vähemmän rap ja trap. Orgaanista, säröisää ja kovaäänistä musiikkia. Soppa kaikkea mistä inspiroituu, suomi-iskelmää, jota soittaa Marshallin 2000-vahvistimesta.”

”Vähän ensin tappelin sitä vastaan, että voinko tehdä tällaista biisiä, vai pitääkö se myydä jollekin kustannusyhtiölle.”

Täysin yllätyksenä uusi suunta ei välttämättä tule. Koronan aikana pidetyssä Rare-streamissa (Skorpionin livekeikka) Melo esitti settinsä viimeisenä kappaleena coverin Him-yhtyeen Join Me -hitistä. Veto ylitti uutiskynnyksen sekä Rumbassa että Ylex:ssä. Oliko tämä harkittu vinkki tulevasta?

”Saattaa se itseasiassa olla, en edes ajatellut sitä. En vain halunnut vetää samaa vanhaa omaa settiä, kun se tuntui niin ainutlaatuiselta kokemukselta, että oli hyvä sauma tehdä jotain hauskaa. Paljon sai kaikkea vihapostia, se meni ihan nappiin.”

Uutta materiaalia on näillä näkymin määrä julkaista tulevana keväänä ja toistaiseksi viimeistä kertaa vanhaa materiaalia esitetään siis joulun välipäivinä Tavastialla. Jännittääkö Meloa miten fanit ottavat uuden musiikin vastaan?

”Tottakai se vähän jänskättää, mutta mä oon sitä mieltä, että kunhan tekee hyvää musaa ja pystyy seistä sen takana, niin kaikki on hyvin.”

PÄIVITYS: Haastattelussa mainittuja Tavastian keikkoja ei järjestetä nyt joulukuussa koronarajoitusten myötä.

Lisää luettavaa