”Meneekö kaikilla oikeasti niin hyvin?” – haastattelussa Pyrythekid

Pyrythekid on seuraava Jyväskylästä kotoisin oleva rap-lupaus. Gettomasan ja Axel Kalan kanssa platinaa striimanneen singlen levyttänyt räppäri julkaisi tänään toisen albuminsa.

Verneri Linna

Jyväskylästä kotoisin oleva Pyrythekid julkaisi tänään toisen studioalbuminsa Kid 2. Artistin ensimmäisen levyn ilmestymisestä on ehtinyt kulua vähän päälle vuosi, jonka aikana singlejulkaisuja on kertynyt kiitettävä määrä, muun muassa jyväskyläläisten Gettomasan ja Axel Kalan kanssa tehty ja platinaa striimannut Epäkohtelias. Överdogilla aloittanut ja kesällä 2020 Monspille siirtynyt Pyrythekid kertoi Rumballe ajatuksiaan uuden levyn tiimoilta.

Jännittääkö uuden levyn ilmestyminen?
Tällä hetkellä ei jännitä ollenkaan. En ole missään vaiheessa ottanut tästä levystä mitään stressiä, sillä se on syntynyt niin itsestään. Sen ilmestyminen on pelkästään hauska juttu, mikä on epätavallista, koska olen yleensä aika kova jännittäjätyyppi. Ehkä olen vain niin tyytyväinen biiseihin – niitä ei tarvitse jännittää, koska ne ovat hyviä.

Ensimmäinen levysi Kid ilmestyi viime vuoden toukokuussa – huomasitko uutta levyä tehdessäsi muutoksia ensimmäisen levyn tekoprosessiin?
Tekoprosessi oli aika samanlainen, mutta ensimmäinen levy oli aika paska, ja tämä uusi on hyvä. Tämä on ensimmäistä kertaa oikeasti levyn kuuloinen levy. Tässä on yhtenäinen saundi ja kaikki on hiottu loppuun.

Ensimmäisellä levyllä sinulla oli melko henkilökohtainen ote aiheisiin ja siinä oli jonkin verran painaviakin teemoja. Jatkatko nyt samoilla tyyleillä?
Kyllä näissä uusissa teksteissä on aika sama linja. On siellä parit biisit, jotka ovat sellaista keulimismusiikkia, mutta kuten viimeisin julkaisemani biisi osoittaa, on siellä vakaviakin aiheita. 

Olikin yllättävä veto, että julkaisit Pintaan-kappaleen juuri ennen uuden levyn ilmestymistä.
Ajattelin että se olisi ikään kuin viimeinen herätys ennen levyä. Muutama viikko ennen Pintaan-biisiä julkaisin kappaleen Tunteeton, mutta koska siitä ei tullut mitään visuaalia, ajattelin että laitetaan nyt joku videokin johonkin.

Kuinka tärkeä rooli musiikkivideoilla mielestäsi on?
Olkoon kyseessä sitten kokonainen video tai luuppivideo, niin kyllähän ne tuovat kappaleelle eloa. Mutta en tiedä onko se nykyään enää niin välttämätöntä. Videoita ei enää katsota hirveästi verrattuna vaikka 2000- tai 2010-luvun alkuun, aikaan jolloin ne olivat iso juttu. Mutta ovathan ne kivan näköisiä. On niitä hyvä olla.

Levyllä on mainittu kymmenen eri tuottajaa – miten niitä kertyi niin paljon?
Varmaan puolet on Epäkohtelias-biisistä, siinä oli niin paljon tuottajia. Mehän olemme tehneet biittejä pääasiassa Aaro630:n kanssa, ja sitten siinä on yksi kappale Onni.flp:ltä, yksi Lytän ja Aaron yhteistuotos, ja myös yhden Xrphanin musiikkia – kaikki ovat tehneet vähän sekaisin kaikkea. Mutta Aaro630 on ollut vastaava tuottaja.

Levyllä vierailevien artistien välillä on kiinnostavaa kontrastia, kuten Eevil Stöö ja PastoriPike esimerkiksi. Miten valitsit feattaajat?
Nuo jotka päätyivät mukaan olivat tavallaan ainoat tyypit jotka tulivat mieleen, ja onneksi kaikki joita kysyin vastasivat myöntävästi. Ei siinä ole sen kummempaa, olen vain ajatellut että tämä olisi tyyliin ihan hauska ja sitten se on onnistunut. Kiva että kaikki pääsivät ja että kaikki pystyivät tekemään.

Jos saisit itse valita kenen biisille menet feattaamaan kaikista maailman artisteista, kenet valitsisit?
Valitsisin varmaankin jonkin legendaarisen kantriäijän, jonka kanssa tekisin laulubiisin. Mua kiinnostaa laulaminen, laulelen ihan koko ajan. Harvemmin kuuntelen autossa räppiä, vaan pistän melkein aina iskelmää tai humppaa tai kantria, jotain mitä voin laulaa samalla. Ei mitään purkkaiskelmää, vaan jotain vanhaa, jotain jossa on fiilistä.

Huomaatko että olisit levyntekoprosessin aikana ottanut musiikillisia vaikutteita muilta tai kuunnellut jotain tiettyä musiikkia levyä tehdessä?
Tällä levyllä en kyllä ole, koska en oikeastaan miettinyt yhtään, että nyt tehdään tällainen ja tuollainen kokonaisuus. Viime kesänä en tehnyt yhtäkään biisiä, mutta sitten tuli syksy ja tein nuo kaikki putkeen. Yhden biisin tekstit syntyivät aina yhdeltä istumalta, ja kokonaisuus tuli luonnollisesti valmiiksi ilman että sitä tarvitsi miettiä ollenkaan. Se on oikeastaan aika outoa.

Luuletko että korona vaikutti asiaan, jos ei vaikkapa ole ollut yhtä paljon tekemistä kuin yleensä?
Veikkaan niin. Uskon, että korona on ollut itselleni tältä osin pelkästään hyvä juttu, koska olen julkaissut ihan valtavan määrän musiikkia. En usko että tämä levy ilmestyisi nyt tällaisena, jos ei olisi ollut tätä korona-aikaa. Toki ei tässä ole ollut yhtään keikkaa, mutta ei se mitään. Tilanne on kaikille sama. Blockfestia, jossa mun oli tarkoitus esiintyä, ei nyt järjestetäkään, ja kaikki pienemmätkin keikat ovat lopulta peruuntuneet. Mutta ei voi mitään, se on nyt sellaista.

Miksi Jyväskylästä tuleva räppi on lähes poikkeuksetta niin laadukasta?
Tätä kysytään joka kerta. Veikkaan että se johtuu siitä, että täällä on vankka historia ja vankka pohja, ja rima on sen verran korkealla, että jengi ei kehtaa heittää sen ali. Mutta onhan täälläkin paskaa, se ei vain välttämättä nouse samalla tavalla esiin. Se on ehkä myös egokysymys, että jos haluat täällä tehdä ja haluat Jyväskylää edustaa, niin sen pitää olla ihan kuunneltavaa. Jengi myös keskittyy teksteihin enemmän kuin muualla, siitä olen aivan varma. Tyyppien tekstit ovat täällä tosi hyvällä mallilla, koska niihin panostetaan enemmän jo alkuvaiheessa.

Pintaan-biisissä sanotaan, että et halua enää todistella mitään. Mitä olet joutunut todistelemaan ja kenelle?
Se tarkoittaa enemmän sitä, että en halua muokata itsestäni mitään pintaliitoegoilijaa. En aio esittää etteikö päässäni olisi myös synkkiä ajatuksia, tai että kaikki olisi aina niin vitun balling. Tuntuu, että monissa biiseissä todistellaan kuinka koko ajan menee niin hyvin. Mutta meneekö kaikilla oikeasti niin hyvin? En halua todistella olevani jotain mitä en ole.