Mitä kansainväliselle ja kotimaiselle musiikkiteollisuudelle kuuluu? Musiikkiteollisuuden etujärjestö IFPI julkaisi tuoreet tilastonsa

26.04.2017

Maailmanlaajuisen levyteollisuuden edustajajärjestön IFPIn tuoreiden tilastojen perusteella musiikkiteollisuuden huhuiltu vahva paluu ei oikeasta suunnasta huolimatta ainakaan vielä anna aihetta tuuletuksille.

Musiikkiteollisuuden pelastajaksi esitetty striimaus jatkaa tasaista kasvuaan ja arvatenkin erityisesti cd-levyjen myynti laskee. Musiikin kokonaismyynti on kuitenkin vuodesta 2009 lähtien jämähtänyt samalle tasolle.

Riittävätkö striimauksen rahkeet kuitenkaan auttamaan musiikkiteollisuutta uuteen nousuun? Yleisestä hehkutuksesta huolimatta kaikki eivät jaksa uskoa tähän.

Muun muassa Taylor Swiftin Big Machine levy-yhtiön toimitusjohtaja Scott Borchetta torppasi ajatuksen väittämällä, että paperilla kasvu ei olisi yhtä vakuuttavaa. Hänen mukaansa ylivertaisesti menestyvillä tapauksilla kuten Drakella, Ed Sheeranilla menee hyvin, mutta lopuilla on paljon kirittävänään.

Drake rikkoi vastikään miljardin striimauksen rajan. Suomessa striimatuimmat artistit tällä hetkellä ovat Reino Nordin, Symphony feat. Zara Larsson ja Antti Tuisku.

Borchetta haastoi myös ajatuksen, että suuret levy-yhtiöt tekisivät enemmän rahaa suoratoistopalveluilla kuin fyysisillä formaateilla. IFPin tilastot tukevatkin tätä väitettä, sillä puolet kansainvälisen musiikkiteollisuuden tuloista tulee digitaalisista myynneistä, joihin kuuluvat suoratoiston lisäksi lataukset.

Suomessa digimyynti on jopa kolme neljäsosaa kokonaismyynnistä. Suoratoistopalvelujen osuus on kasvanut maailmanlaajuisesti 60 prosenttia ja Suomessa 20 prosenttia. Lataukset taas ovat kuihtuneet 20 prosenttiyksikköä maailmanlaajusesti ja kotimaassa 30 prosenttia.

Suoratoiston vuodesta 2012 jatkunut kasvu vakuuttaa, mutta musiikkiteollisuus on yhä enemmän ja enemmän huolissaan ilmaisista palveluista, etunenässä Youtubesta ja vastaavista videopalveluista, joihin käyttäjät saavat itse lisätä materiaalia. Näiden kautta musiikkia kuluttaa noin 900 miljoonaa käyttäjää IFPIn mukaan.

Toiseksi pahimpana on Spotify, jota Universal Music Group lähestyikin mielessään osan sisällöstä rajoittaminen maksumuurin taakse.

Youtuben kaltaiset ilmaiset videopalvelut tuottivat viime vuonna 553 miljoonaa dollaria. Vertailun vuoksi 212 miljoonaa maksavaa suoratoistopalveluiden käyttäjää tuotti lähemmäs neljä miljardia dollaria.

Musiikkiteollisuuden tulevaisuus näyttää siis siltä, että ilmaiskuuntelijat jarruttavat levyteollisuuden nousua maksavien asiakkaiden ollessa vastuussa siitä.

Lisää luettavaa